AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #1 Skrevet 2. november 2018 Jeg husker ikke selv, men var nok 15-16 år da jeg fikk min første jobb, den varte dog bare en uke eller to om sommeren. Så min første mer ordentlige jobb etter skoletid var fra jeg var 17 år. Da gikk jeg vel i 1.klasse på vgs, evnt var det sommeren mellom 1.og 2.klasse. Men hvordan er det med ungdommene idag? Når startet din ungdom å jobbe og med hva? Når kan man forvente at de prøver å få seg en jobb? Anonymkode: c74ee...04c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #2 Skrevet 2. november 2018 Min 15 åring jobber i uteetaten hver sommer, gjort det siden hun var va 13. Anonymkode: ee7e3...27b
solmåneogstjerner Skrevet 2. november 2018 #3 Skrevet 2. november 2018 Mine barn er ikke store nok enda, men jeg begynte selv å jobbe i butikk når jeg var akkurat fylt 14. Til og begynne med annenhver helg og så litt mer etterhvert. Men jeg har skjønt at det er litt vanskeligere å få slike jobber nå for tiden (I den alderen) Før det hadde jeg 'jobb' hjemme med å passe småsøsken og husmaling en sommer.
skruf Skrevet 2. november 2018 #4 Skrevet 2. november 2018 Yngste vår er 15, hun har siden hun var 14 hatt som jobb å gå tur med nabohunden etter skolen. Likedan går hun også kveldstur+ansvar for mating de dagene naboen jobber seint, i tillegg til tur+mating når naboen jobber helg. Hun tjener 1000kr hver måned, så ganske greit betalt
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #5 Skrevet 2. november 2018 Min datter begynte når hun var 14 år, parkeringsvakt ved fornøyelsespark. Har etter det hatt flere forskjellige sommer jobber. Tror det er lurt at de får begynne tidlig, enklere å få jobb når man først har hatt en jobb. Anonymkode: f3cfa...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #6 Skrevet 2. november 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker ikke selv, men var nok 15-16 år da jeg fikk min første jobb, den varte dog bare en uke eller to om sommeren. Så min første mer ordentlige jobb etter skoletid var fra jeg var 17 år. Da gikk jeg vel i 1.klasse på vgs, evnt var det sommeren mellom 1.og 2.klasse. Men hvordan er det med ungdommene idag? Når startet din ungdom å jobbe og med hva? Når kan man forvente at de prøver å få seg en jobb? Anonymkode: c74ee...04c Da han var 13 begynte han med «skikkelig» jobb, før det jobbet han mye på gården til bestefaren. Anonymkode: ffde4...495
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #7 Skrevet 2. november 2018 Et spm til. Har ungdommene hatt jobber der de kommer seg til og fra selv, eller er de avhengige av å bli kjørt og hentet? Anonymkode: c74ee...04c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #8 Skrevet 2. november 2018 Den ene begynte som besøksvenn på sykehjem da han var 15. Ikke godt betalt og bare et par timer i uka, men kjempegod erfaring, morsomme oppgaver og ikke minst var det den viktige første jobben som førte til attest og nye jobbsjanser. Han jobbet der en gang i uka i tre år, så begynte han som ekstrahjelp på kafé, og er nå barista ved siden av studiene. Den andre var også besøksvenn til å begynne med. Den tredje trente veldig mye etter skoletid, så fikk ikke første jobb før han var 17. Da var han kokk i en fornøyelsespark hele sommeren. Slitsomt, men kjempegod erfaring. Besøksvennjobben var midt på dagen, så de tok trikk eller bane. Kokkejobben var et stykke utenfor byen, han tok som regel buss, men det hendte vi hentet ham på bussterminalen når han hadde jobbet lenge og det var sent på kvelden. Anonymkode: 7a025...6eb
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #9 Skrevet 2. november 2018 Jeg fikk min første jobb i førsteklasse på vgs. Det var helger og ferier. Anonymkode: 4aee4...32f
Majott Skrevet 2. november 2018 #10 Skrevet 2. november 2018 Datteren min begynte å jobbe på det lokale gatekjøkkenet da hun var 14 år. Vi bodde ikke så langt unna, så hun gikk til og fra selv. Både hun og venninna hennes jobbet der i flere år, til de var ca 18 år.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #11 Skrevet 2. november 2018 Da jeg gikk på ungdomsskolen hjalp jeg min mor å vaske skolen jeg gikk på. Første sommerjobb var også vasking, mellom ungdomsskolen og vgs. Så hadde jeg sommerjobb hver sommer frem til læretida + oppdrag som støttekontakt. Etter læretida jobbet jeg fast deltid mens jeg studerte deltid. Anonymkode: 4ace7...47b 1
absinthia Skrevet 2. november 2018 #12 Skrevet 2. november 2018 Tja... jobb, utenom plenklipping og snømåking, fikk han vel antagelig da han var rundt 17 og drev på med datareparasjoner. Nr to var nok 18. De har jobbet mye som barnevakt, klippet gress og gjort småjobber, begge to, før dette, men det er jo en litt annen type jobb.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #13 Skrevet 2. november 2018 14 år på McDonalds. Anonymkode: 88167...395
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #14 Skrevet 2. november 2018 Kanskje lurt om dere legger til årstall? For 15 år siden kunne godt 16-åringer jobbe med det meste. Nå kreves det at man har fylt 18 nesten over alt, og de vil ha folk med erfaring. Ikke bare-bare å få seg jobb som 15-åring i 2018 uten å kjenne noen som kan hjelpe deg å få foten innafor. Anonymkode: 4ea61...07d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #15 Skrevet 3. november 2018 Min begynte da han var 13. Oppvask og vasking i restaurant. Nå står han også i kjøkkenet, serverer og tar kasse. Hadde ikke fått jobben hvis ikke jeg jobbet der også. Alle ekstrahjelpene våre er barn av ansatte eller venner av andre elstrahjelper. Policyen om at søsken ikke kan jobbe sammen gjør at vår yngste har store vansker med å finne seg jobb. Vi bor på bygda så er begrenset med arbeidsplasser og han ble kjørt når det var mulig ellers måtte han sykle. Man kan forvente at de prøver å skaffe seg jobb når de er 15/16, men det har blitt vanskelig å få noe når de er så unge. Anonymkode: b3cb6...55a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #16 Skrevet 3. november 2018 Første barn var 14, andre barn er nå 15 og blir nok ingen jobb på han pga turnusarbeid på meg. Vi bor et sted der det sjeldent går buss, og er langt til byen. Så da kreves det at jeg bringer å henter, noe jeg ikke har mulighet til. Anonymkode: 893a4...78f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #17 Skrevet 3. november 2018 De begynte på McDonalds og Burger King da de var 15 år. Anonymkode: 9e873...3fd
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #18 Skrevet 3. november 2018 Hadde min første jobb som julevikar første året på videregående. Fikk så sommeren året etter deltidsjobb i butikk som jeg hadde ut videregående, og som jeg hadde som sommerjobb litt ut i universitetsstudiene. Fikk men noen andre sommerjobber og før jeg var ferdig utdannet og fikk meg en fast 100% stilling Så jeg var 16 når jeg fikk min første jobb. Er ikke veldig enkelt å få noe før man er 16 egentlig. Barnepasser og slikt kan man jo være en en jobb-jobb må man nesten være 16, og ofte 18 år pga. regler. Anonymkode: 0f6b3...602
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #19 Skrevet 3. november 2018 Som 14 åring begynte h*n som instruktør i sin idrett. Dette fikk h*n lønn for. Deretter begynte h*n å jobbe på bensinstasjon som 16 åring. Anonymkode: 05a35...e2c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #20 Skrevet 3. november 2018 16 år og jobb på gartneri, hadde andre småjobber i min bedrift et par år før. Anonymkode: 6c5ff...699
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå