Gå til innhold

Få hjelp med vanskelige barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen her søkt hjelp for å forstå og takle vanskelige barn?

Hvor fikk dere hjelp? Hvor gammelt var barnet?

Har det fungert?

Anonymkode: cd8db...672

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme selv! 

Anonymkode: 26823...03d

Skrevet

Ja, jeg søkte hjelp på bup og barnevernet. Bup for utredning, barnevernet for å lære hvordan jeg best kunne håndtere barnet. Fikk COSkurs, lærte mye og har hatt kjempe godt utbytte av hjelpen. 

Anonymkode: 31d1c...991

• Liker 2
Skrevet

Familievernkontoret eller helsesøster først. Deretter barnevernet, bup, fastlege eller privat psykolog.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg søkte hjelp på bup og barnevernet. Bup for utredning, barnevernet for å lære hvordan jeg best kunne håndtere barnet. Fikk COSkurs, lærte mye og har hatt kjempe godt utbytte av hjelpen. 

Kan jeg spørre hvor gammelt barnet var? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor gammelt barnet var? 

Barnet var 7 år.

Skrevet

Jeg liker ikke tanken på bup eller barnevern. Men har ingen erfaring med dem. Er det alltid dem man er innom?

Gjest BearMama
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke tanken på bup eller barnevern. Men har ingen erfaring med dem. Er det alltid dem man er innom?

Bup er de som utreder og observerer barnet kan gi barnet ekstra oppfølging mht til skole etc.

Skrevet

Åh, jeg liker ikke begrepet vanskelige barn. Som regel er det en grunn for alt, ingen barn er bare vanskelige. 

Anonymkode: ffe20...528

• Liker 1
Skrevet

Tilrettelegging tilrettelegging så blomstrer og barn med utfordringer.

Anonymkode: ffe20...528

Skrevet

Mange kommuner har lavterskeltilbud med foreldreveiledning som er knyttet til helsestasjonen. Ofte kalt familiesenter, familieenhet e.l. sjekk din kommune. 

Dersom man skal ha veiledning via barnevernstjenesten må man gjennom undersøkelse først. Hvertfall i den kommunen jeg bor.

Anonymkode: 63dfe...79c

Skrevet

Jeg er lærer, og har møtt mange fortvilte foreldre og barn. Barn som slår, sparker, roper skriker, har angstanfall m.m. I de verste tilfellene daglig. Jeg eæser an familiene før jeg veileder. Jeg anbefaler alle foreldrene å ta COS-kurs. Dette er nyttig selv om man f. Eks. er pedagog selv. Man trenger noen verktøy. 

Eleven bør henvises til BUP. Dette gjøres gjennom fastlegen. Det er overhode ikke skummelt. Det er de som setter en eventuell diagnose (angst, ADD, ADHD, autisme, aspergers, tourettes m.m. er diagnoser jeg har sett mine elever få etter å ha vært gjennom systemet, men mange får bare psykologhjelp eller anbefaling om å kontakte andre instanser).

Dersom barnet ligger etter på skolen/i utvikling på grunn av sine vansker, må også PPT kontaktes. Da kan barnehagen eller skolen få ekstra ressurser til mer voksenstøtte til barnet. 

Dersom man som forelder føler seg helt utbrent, ikke får støtte hos noen, har dårlig nettverk og sliter veldig, kan man selv kontakte BV for å se på om de kan hjelpe. Det kan f. Eks være besøkshjem én gang pr mnd. e. l. 

Ellers anbefaler jeg ofte at foreldrene tenker over fritidsaktiviteter (organisert aktivitet er anbefalt så lenge barnet ikke er utbrent) , skoledagens varighet (enkelte blir ekstremt sliten om de går skole og SFO fra 7-17, og kan få voldsomme raserianfall), mat (la barnet spise til faste tider for å unngå lavt blodsukker. Hold tidene også i helgene), leggetid, rutiner i hjemmet. 

Det er viktig å kartlegge hvordan barnet er sosialt. Er det for eksempel noen utfordringer med kommunikasjon eller oopfattelsesevne som gjør at barnet blir frustrert? Har barnet verktøy for å håndtere følelser? Alle har lov til å være sint, men ingen har lov til å slå. Barnet må lære forskjellen på sint, sur, lei seg, kjeder seg, opprømt osv. Lær barnet ord for dette. 

Anonymkode: 16f58...670

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du ikke like tanken på BUP eller barnevern når du ikke har erfaring med dem?

To instanser som er fantastisk for barn og unge.

Anonymkode: 9f763...cec

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...