Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Jeg har tenkt til å bli sykepleier, men før jeg går rett på vurderer jeg et år på Atlantis Medisinske høgskole der jeg eventuelt vil ta et årsemne i grunnleggende medisin (medisin grunnfag m. fysiologi, anatomi og sykdomslære). Dette er jo en privatskole som koster litt, men hvis dette kan forberede meg på sykepleierutdanningen og kanskje litt mer, så er jeg mere enn villig til betale for det. 

Har allerede snakket med en sykepleier som sa jeg burde gå rett på sykepleien og droppe årsstudiet først, men jeg tror hun har overvurdert mitt intellekt 😅 Årsemne i noe blir det uansett for å tjene opp flere konkurransepoeng (skal prøve å komme inn på Lovisenberg og snittet for øyeblikket er ikke det beste), så da kan det vel like greit være relatert til det jeg vil studere videre? 

Gjerne kom med tips og råd, eventuelt om det er noen sykepleiere der ute - hvordan gikk dere frem? 

På forhånd tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter gikk årsenhet i medisin før sykepleien. Hun lærte mye av det som hun drar nytte av nå. En del er repetisjon og det merkes at de tingene sitter til fingertuppene på henne. Men, årsenheten krevde en del innsats den og. Ingen lett vei men absolutt verdt det hvis du vil gå sykepleien etterpå. 

Anonymkode: 02c66...9a0

• Liker 2
Skrevet

Dropp årsstudiet på Atlantis. Det er dyrt og bortkastet, da man vil lære alt på studiet senere uansett. Jobb heller med å ta opp fag for å komme inn, eller ta et årsstudium ved et universitet eller høyskole, som for eksempel psykologi. 

Det beste for deg, er nok å begynne og få troen på deg selv. Du sier andre overvurderer ditt intellekt, men hva om det er du som undervurderer det?

Man trenger ikke være spesielt smart for å studere sykepleie. De som gjør det aller best, er de som jobber jevnt og trutt gjennom hele studiet. 

Anonymkode: 6cb2c...f81

• Liker 3
Skrevet

Problemet er at jeg ble veldig dårlig siste halvår i 3.klasse på vgs og fikk derfor ikke prestert særlig godt på eksamener. Snittet mitt nå ligger på ca. 4, men det er uansett for lavt til å komme inn på litt krevende årsenheter som feks psykologi. Derfor jeg har sett på privat siden de ofte har rullerende inntak der de tar inn alle søkere. 

Jeg vet dette er 100% på mine skuldre, men jeg har heller ikke lyst til å flytte fra Oslo. Jeg har hele livet mitt her og er redd for å flytte fra det. Snittet på de fleste studier er også mye høyere i Oslo enn feks i Bø, men jeg er for komfortabel.... 

Skrevet

Bare søk på Atlantis da. Hvis du har råd, så hvorfor ikke? Bare gjør det. Da er du bedre forberedt til sykepleierhøyskolen. 

Anonymkode: a5bdf...58c

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dropp årsstudiet på Atlantis. Det er dyrt og bortkastet, da man vil lære alt på studiet senere uansett. Jobb heller med å ta opp fag for å komme inn, eller ta et årsstudium ved et universitet eller høyskole, som for eksempel psykologi. 

Det beste for deg, er nok å begynne og få troen på deg selv. Du sier andre overvurderer ditt intellekt, men hva om det er du som undervurderer det?

Man trenger ikke være spesielt smart for å studere sykepleie. De som gjør det aller best, er de som jobber jevnt og trutt gjennom hele studiet. 

Anonymkode: 6cb2c...f81

Enig. Jeg ville heller studert noe på et offentlig universitet, og evt tatt opp noen fag ved siden av. Om du ikke kommer inn på psykologi, så noe annet du er interessert i og evt kan få bruk for. Økonomi, ledelse eller noe slikt vil være mye mer nyttig for deg når du skal søke jobb som sykepleier enn et studium fra Atlantis. 

Ser ingen grunn til å betale masse for en privatskole. 

Anonymkode: 8121c...6a4

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare søk på Atlantis da. Hvis du har råd, så hvorfor ikke? Bare gjør det. Da er du bedre forberedt til sykepleierhøyskolen. 

Anonymkode: a5bdf...58c

Råd og råd, med et studielån går det jo, men som en helt vanlig 19-åring har jeg ikke 74000kr +- å bruke uten videre. 

Skrevet

Jeg gikk årsstudiet grunnfag medisin på høyskolen kristiania før jeg begynte på sykepleiestudiet. For å være helt ærlig så var det bortkastet med både tid og penger. Skulle heller ønske jeg begynte å jobbe på sykehjem eller i hjemmesykepleien først. Måtte igjennom anatomi og sykdomslære 2ganger. Ta heller ikke for gitt at du får fritak fra fagene😉

Anonymkode: 0ce59...1ed

• Liker 1
Skrevet

Hva med ett årsstudium i pedagogikk? Det er jo ikke helt urelevant å ha litt pedagogisk innsikt som sykepleier og disse studiene har ofte enten lave karakterkrav eller er åpne. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok 5 år planlagt. Tok et år pedagogikk(meget godt grunnlag i sykepleie), så tok jeg sykepleien, og avsluttet med et år grunnleggende medisin der jeg jobbet deltid som sykepleier. Medisin er meget viktig som sykepleier,men det er så utrolig mange andre ferdigheter som må komme først i forhold til sykepleieprosessen. Pedagogikk må du bruke aktivt fra første semester. Medisin kommer gradvis igjennom de tre årene, og da har du en real base for å ta et år Gr. Med. 

Det er mange veier til Rom, men dette er min anbefaling.

Anonymkode: 52c61...020

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en tyngde i pedagogikk fra ett årsstudium og fra sosialpedagogiskk samt pedagogikk på førskolen. Mye av det jeg har lært er nyttig i møte med andre mennesker. Feks livssyn, relgion og etikk (fra førskolestudiet) er noe som kommer godt med som sykepleier når du skal forholde deg til syke mennesker med ulike livssyn. 

Skrevet

Sier meg enig med flere her, ikke sløs bort pengene dine på Atlantis. Ta heller et år ved en offentlig høyere utdanningsintitusjon som ikke lopper deg for penger, der du gjerne kan jobbe litt ved siden av. Pedagogikk er som nevnt et godt tips, ellers kan jeg anbefaler sosiologi, sosialatropologi, interkulturell forståelse, psykologi, språk eller administrasjon. 

Anonymkode: c3967...94d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...