Gå til innhold

Skjer det at noen trekker seg fra et studie etter ett semester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri hørt om noen som har gjort dette, men jeg er i en livssituasjon der det føles for tungt å studere. Jeg har blitt mindre og mindre motivert dette første semesteret. Føler meg som en taper. Har en utdanning fra før, men ønsker ikke å jobbe i helsevesenet lenger. Det er ikke så lett dette med omskolering, når jeg nå har funnet ut at det er for tungt å ta en bachelorgrad. Er nå 33, så synes det blir litt nå eller aldri. Kan ikke bare utsette å ta en bachrlor om 2-3 år. Det er sikkert veldig få som har vært i samme situasjon som meg, så har full forståelse om jeg ikke får noen svar. 

Anonymkode: d6645...2b0

Videoannonse
Annonse
Gjest Vanlig fyr
Skrevet

Da jeg studerte forsvant minst 1/3 etter første semester. 

Skrevet

Det forsvant noen stk i løpet av det første året. Jeg vet ikke hva du studerer men det første halve året er rimelig tøft når man har vert borte fra skole/studie noen år. Det gikk lettere etter hvert og siste året var en lek  i fht første året. 

Skrevet

Vet du hva? Ta det med ro! Du er 33, ikke 50 og har mange år igjen i arbeidslivet. Har en venninne som droppet ut av et studie hun ikke trivdes med. Hun ventet et år, jobbet deltid og søkte seg til et studie som var mer riktig for henne. Hvis du synes at et fulltidsstudium blir for krevende f.eks. hvis du har små barn, så undersøk mulighetene for å ta et deltidsstudium. Det er mange muligheter, det gjelder bare å få øynene opp og se dem. Du er overhodet ingen taper. MANGE har vært i din situasjon eller en lignende situasjon før deg, og kommet godt ut av det ved å gjøre en ny innsats. Masse lykke til :) 

Anonymkode: 5ff13...576

Skrevet

Jeg var jobbsøker lenge, og begynte å studere for å heve kompetanse/bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet. I løpet av første semester fikk jeg relevant, fast jobb, og hoppet av studiene helt. Jeg var da 38 år og ville mye heller jobbe enn å ta en ny bachelor i tillegg til den jeg hadde fra før.

Anonymkode: f09fd...552

Skrevet (endret)

Da jeg studerte forsvant ganske mange i løpet av det første året, det er helt vanlig. Å ta utdanning i voksen alder er også vanlig, de eldste i kullet mitt var rundt 50. 33 er ingen alder i den store sammenhengen...

Endret av Daria
  • Liker 2
Skrevet

Da jeg studerte førsteåret på årsstudium forsvant nesten halvparten etter første semester. Bedre å droppe ut etter ett semester og bruke resten av året på noe relevant (eventuelt tene penger, ta opp fag man vet man får bruk for i neste studie etc.) enn å sitte på skolebenken 5-6 måneder for ingenting. 

Kan du ta fjernstudie? Deltids? Spørre om du kan ta bachelor over 4 år i stede for 3? Noe som gjør ting litt lettere. 

Anonymkode: a5617...156

Skrevet

Stemmer at 1/3 forsvinner etter 1. semester. De fleste prøver 2. semester også, men vi har redusert oss fra 5 klasser til 2 i overgangen fra 1. året til 2. året.

Folk som tror akademisk høyere nivå er et ''lite skritt opp fra vgs'' bør nok gå på noen prøveforelesninger før de vurderer.

Anonymkode: be0d2...bcf

Skrevet

Ja, mange forsvinner i løpet av det første året. Mange av disse fullfører det første semesteret eller det første året før de dropper ut.  Èn ting er jo om utdannelsen ikke passer, eller om man er i en livssituasjon som ikke passer med studier. Samtidig ville jeg i din situasjon være litt forsiktig med å droppe ut hvis det kun er motivasjonen som er problemet. En viktig del av det å være student er jo å motivere seg selv til å fortsette gjennom hele studieløpet. Nå kjenner ikke jeg til din bakgrunn, så dette må du jo bare vurdere selv. 

Anonymkode: f5f05...5a8

Skrevet

Det er mange som forsvinner etter første semester eller første år

Anonymkode: 4931a...b39

Skrevet

Mange blir borte første året  noen ble borte andre året og noen få ble borte tredje året.

Skrevet

For å snu på spørsmålet, finnes det et studium der det IKKE forsvinner folk etter første semester? xD

Anonymkode: f3514...f8d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...