Gå til innhold

Ut nå? Når det regner eller snør? Nei takk, det er ikke for denne karen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har passet naboens hund en god del siden naboen fikk ham.

Hvis naboen har lange arbeidsdager, skal trene, eller være sammen med venner, er jeg den faste passeren.

Hunden er 15 mnd nå, og i følge eier og andre som kjenner ham, er han ekstremt sær.

Den særheten har ikke jeg merket så mye til.  Jadda, han er en unghund, og det merkes godt til tider, men ut over det er han en artig liten fyr.
En av de sære tingene han gjør, er at han nekter å gå ut når det er kaldt, regner eller snør.  Ellers har han ikke problemer med å gå tur med andre, men når været er feil står han på fire stive bein, og nekter å rikke seg.  Hvis de prøver å tvinge ham knurrer han, og varsler.

Når det skjer ringer eier til meg, og spør om jeg kan gå ut med ham.
Jeg kommer, sier "hei - kom skal vi gå tur", og den lille pelsdotten kommer løpende, setter seg ned ved døra, og venter på at jeg skal ta på ham sæle og bånd.  Glad og fornøyd.
Det er kun en gang at jeg har opplevd denne særheten rettet mot meg, og da var det fordi det var en tispe med løpetid i nærheten, og vi gikk feil vei i følge ham.

Men, slik vil jeg ikke ha det, at været dikterer hvem som må gå tur med hunden.
Her må eier på banen, og jeg har sagt at hun kan ikke bruke meg som en lettvindtløsning.  Hun må trene hunden til å gå tur med henne når hun sier det, ikke la ham være sjefen som bestemmer hvem han vil gå tur med, og når.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan hun kan gjøre det mer attraktivt for ham å gå tur med henne? 

PS: Naboen er en slektning, men jeg valgte å bruke naboebetegnelsen for å vise at vi bor i gangavstand.

Anonymkode: 041ed...2ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har vel egentlig skjønt at hunden anser seg som lederen i flokken, i forhold til eieren. Det finnes en rekke videoer på YT, som muligens kan hjelpe (kan ikke anbefale noen ut fra egen erfaring).

Søk på "dog gaining control youtube". Fikk ikke til lenken - ble for lang, kanskje?

Endret av T-Rex
Skrevet

En hund vil aldri anse seg som leder av en flokk med mennesker, vi er ikke artsfrender. Les nyere forskning.

Ville hørt med en atferdsterapeut, som benytter seg av nyere og positiv hundetrening, om tips og råd. Ellers er det ei flink dame her på forumet, som kommer med gode råd. Husker dessverre ikke navnet på brukeren.

Anonymkode: 049e8...616

• Liker 6
Skrevet

@Tabris er dronninga av positiv hundetrening! ❤️ 

Det har ingenting med rang og lederskap og sånt å gjøre. Noen liker bare ikke å gå tur når det er dårlig vær, men hunden syns sikkert det er mer spennende å gå med deg (siden det ikke er rutinen), og da er det mer gøy enn det er kjipt med regn. Det handler ikke om å være sjef.

Eier kan ta med godbiter og belønne hunden for å være med ut! :) 

Anonymkode: 9a112...9d3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tusen takk for fine ord. 💗

Som de andre har sagt, så handler dette ikke om så mye mer enn at hunden ikke vil gå ut når det er dårlig vær. Det kan være den nekter mer med eier fordi de de har en historikk med at det blir en konflikt). Derfor er den mer anspent i situasjonen sammen med eier.

Har hunden genser/dekken? Noen raser/individer fryser lettere enn andre, så det kan være lurt å investere i et godt og varmt dekken som tar av for kulde, vind og regn. Da kan det være mindre ubehagelig å være ute i regn.

Neste steg vil da være å jobbe bort hundens forventning om en konflikt. Som allerede nevnt, tenker jeg at eier kan gå inn med godbiter. F.eks kontakttrening (når hunden ser eier inn i øynene, si "bra!" og gi en godbit). Eier må da selvsagt også slutte helt med noen form for tvang eller streng stemme, da det bare bekreftet for hunden at det er en konflikt og det vil eskalere situasjonen.

Så tenker jeg det er lurt for alle som går tur og ha godbiter med på turen. Si "bra!" og gi en godbit om hunden kikker opp og tar kontakt ute, stopp gjerne flere ganger på turen og tren kontakt, kast godbiter i grøfta/på gress slik at hunden må snuse dem opp osv. Gjør det ekstra gøy å være ute når været er dårlig.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Skrevet

Er det bare jeg som tenker at eier har funnet opp en perfekt unnskyldning for å slippe å gå tur i dårlig vær? Uff, kaldt og vått ute i dag, best å ringe naboen og si at hunden har slått seg vrang 😂

Anonymkode: 24b7d...1d3

• Liker 8
Skrevet
On 11/4/2018 at 11:09 AM, AnonymBruker said:

En hund vil aldri anse seg som leder av en flokk med mennesker, vi er ikke artsfrender. Les nyere forskning.

Ville hørt med en atferdsterapeut, som benytter seg av nyere og positiv hundetrening, om tips og råd. Ellers er det ei flink dame her på forumet, som kommer med gode råd. Husker dessverre ikke navnet på brukeren.

Anonymkode: 049e8...616

Bare kommenterer at dette bare er tull. En hund kan fint tro den er lederen i flokken og at den bestemmer.

Anonymkode: 4706e...224

Skrevet
On 11/5/2018 at 4:06 PM, Tabris said:

Tusen takk for fine ord. 💗

Som de andre har sagt, så handler dette ikke om så mye mer enn at hunden ikke vil gå ut når det er dårlig vær. Det kan være den nekter mer med eier fordi de de har en historikk med at det blir en konflikt). Derfor er den mer anspent i situasjonen sammen med eier.

Har hunden genser/dekken? Noen raser/individer fryser lettere enn andre, så det kan være lurt å investere i et godt og varmt dekken som tar av for kulde, vind og regn. Da kan det være mindre ubehagelig å være ute i regn.

Neste steg vil da være å jobbe bort hundens forventning om en konflikt. Som allerede nevnt, tenker jeg at eier kan gå inn med godbiter. F.eks kontakttrening (når hunden ser eier inn i øynene, si "bra!" og gi en godbit). Eier må da selvsagt også slutte helt med noen form for tvang eller streng stemme, da det bare bekreftet for hunden at det er en konflikt og det vil eskalere situasjonen.

Så tenker jeg det er lurt for alle som går tur og ha godbiter med på turen. Si "bra!" og gi en godbit om hunden kikker opp og tar kontakt ute, stopp gjerne flere ganger på turen og tren kontakt, kast godbiter i grøfta/på gress slik at hunden må snuse dem opp osv. Gjør det ekstra gøy å være ute når været er dårlig.

Takk for info! :)

Anonymkode: ac2cc...c74

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som tenker at eier har funnet opp en perfekt unnskyldning for å slippe å gå tur i dårlig vær? Uff, kaldt og vått ute i dag, best å ringe naboen og si at hunden har slått seg vrang 😂

Anonymkode: 24b7d...1d3

Tenkte det samme, veldig praktisk da! 🤣

Synes forresten du er snill som stiller opp TS. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle dele en erfaring - ikke fordi den er så mye til hjelp, men rett og slett for å normalisere situasjonen. Jeg har også en hund som rett og slett ikke liker å gå tur når det er pissregn eller snøføyke. Sant å si er den litt mørkredd/skogredd også, så det hender seg rett som det er at hunden setter seg rett ned og nekter å bli med inn på forskjellige skogsstier. 

Og hvilken pysete liten rase er dette persillebladet, da, tenker du kanskje? Jo, det er en voksen alaskan malamute. :fnise: 

Den eneste løsningen vi har kommet fram til er det som Tabris også sier: vi må gjøre det morsomt å være ute, uavhengig av været, og også på litt mørke skogsstier. Derfor er det flust av ros og glade ord, og mye godbiter. Likevel hender det rett som det er på de stusseligste regnværsdagene at hunden forter seg å gjøre fra seg sånn omtrent 300 meter hjemmefra på tur, for så å tverrsnu og forsøke å strene hjem igjen. Hunden vet at det er vi som eiere som bestemmer, men den prøver seg nesten hver gang det er dårlig vær. ;) 

Anonymkode: 59130...98c

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare kommenterer at dette bare er tull. En hund kan fint tro den er lederen i flokken og at den bestemmer.

Anonymkode: 4706e...224

Utfordrer deg til å linke til oppdatert forskning på din påstand.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen. 

Jeg har vært med eier og hund på tur i regnvær nå, og jeg har sett med egne øyne hvordan han bokstavelig talt stiller seg på fire stive bein, og nekter å gå videre med henne etter 100 meter. Ingenting hjalp for henne.  Godtebiter, lek, lokking var ikke interessant, han ville hjem!

Jeg tok over etter at hun hadde slitt noen minutter, fikk kontakt, og fikk lokket ham med videre.

@Tabrishar nok helt rett i at eier må trene kontakt med hunden når de går tur, for jeg så ingen form for kontakt mellom dem der de gikk.
Han og jeg har trent mye kontakt.  Hvis jeg skal gjette, og se på antall godtebiter jeg bruker på en tur, vil jeg si at han i gjennomsnitt søker kontakt med meg rundt hvert andre minutt gjennom en tur, men det hjelper ikke eier om hun ikke gjør det samme.

Men konflikt mellom eier og hund på tur så jeg ingenting av.  Hun var hverken streng eller utførte noen form for tvang.  Hun ga seg mye lettere enn jeg ville gjort når han satte seg på bakbeina.
Jeg er både strengere (mer bestemt) og staere enn eier er, og hunden går stort sett villig med meg.

Nå har vi blitt enige om at eier skal være med hunden og meg på tur når det er drittvær fremover.  Da blir det ikke så lett for eier å ty til meg når hunden nekter, og hun får sett hvordan vi gjør det på turen, så kanskje hun får noen tips.
Så håper vi det hjelper.  :)

(Og hunden har dekken til bruk på kalde og våte dager, samt potesokker når det er snø og is ute.  Han trives godt med begge deler)

Anonymkode: 041ed...2ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...