Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var sånn 12/13 år fikk jeg plutselig et heftig kviseutbrudd over natta. Tenkte det var på grunn av masse stress og tykke lag med teatersminke. Men når stresset og alle forestillingene var over så ga ikke hudproblematikken seg. Jeg har siden hatt store deler av ansiktet dekket av kviser og arr.

For noen år siden ble jeg henvist videre til en spesialist, som kunne trøste meg med at vi med kviser får kviser senere og i mindre grad.

Her sitter jeg 28 år gammel. Mye løs hud i ansiktet og masse linjer - noen skikkelig dype. To linjer som går på skrå nedover mot munnvikene og får meg til å se ut som en apekatt. Huden min finnes ikke LITT stram engang! Jeg er så skuffa 😞

Anonymkode: 6a7c0...3ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du føler du l u r t ? Det er ditt ansvar å ta vare på huden din. Tenker svaret du har fått (som jeg egentlig ikke skjønner helt) forusatt at du gjorde nettopp dette.

Anonymkode: 7fd7c...a3f

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du føler du l u r t ? Det er ditt ansvar å ta vare på huden din. Tenker svaret du har fått (som jeg egentlig ikke skjønner helt) forusatt at du gjorde nettopp dette.

Anonymkode: 7fd7c...a3f

Jeg har jo tatt vare på huden min! Det har jeg vært avhengig av for å holde kvisene i sjakk.

Anonymkode: 6a7c0...3ec

Skrevet

Jeg hadde også masse kviser da jeg var yngre. Har du prøvd fruktsyre behandling? Må utføres hos hudpleier,  det koster litt men huden bli litt bedre.  Laser kan også hjelpe mot arr. Oppsøk en hudpleier og  spør om råd. 

Skrevet

Glykolsyre sammen med salisylsyre er både bra for kviser, aldring og arr.  Vichy normaderm serien er veldig bra, hvertfall rensen. Ellers dermaceutic og paulas choice. 

Anonymkode: e6e3d...d69

Skrevet

Hvordan forklarer du at du føler deg LURT? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg. Du sleit med mye kviser i ungdomsårene og fikk forklart at man da ofte får senere og mindre rynker som voksen. Og det er noe i det, men det "krever" ofte at man også har en fetere hud som voksen. 

Kviser i tenårene kommer av hormoner. Og de aller, aller fleste får kviser i ungdomstiden. 

Gener spiller også en stor rolle for rynker. Har moren og faren din mye rynker? Søsken? 

I min familie er det flere som har en fet hudtype og vi har ikke rynker eller svært lite. Jeg er snart 40 år og har ikke rynker. Bestemoren min hadde få dype rynker, hadde bare rynker rundt øynene.

Det er ikke så mye du får gjort, dessverre. Det finnes jo behandlinger, men hvor effektive de er er vel så som så. De må ihvertfall gjøres på overflatiske rynker. 

Anonymkode: 9239c...678

• Liker 1
Skrevet

Det finnes faktisk noen produkter som har dokumentert effekt på rynker og ujevn hud: 

Retinol/Retinylpalmitat – vitamin A

Omdannes i huden til vitamin A-syre som fungerer som et hormon som stimulerer cellefornyelsen samt hudcellenes produksjon av bindevev (kollagen) og fuktighetsbindende stoffer. Huden vil se forynget ut, med mer spenst og volum.

AHA – alfahydroksysyrer

Disse naturlige syrene kalles gjerne fruktsyrer. Glykolsyre og melkesyre utvinnes fra henholdsvis sukkerroer og syrnet melk, og er de to minste alfahydroksysyrene. Den nette størrelsen gjør at de kan trekke dypt ned i huden og styrke bindevevet og øke produksjonen av hyaluronsyre. Hudlaget med levende hudceller blir tykkere, mens laget med døde hudceller blir tynnere. Alfahydroksysyrer har effekter både mot hudaldring og urenheter.

Peptider – signalstoffer

Peptider er korte kjeder av aminosyrer som kan være små nok til å trenge ned i hudlagene og påvirke hudcellene. Det finnes mange typer med ulike effekter.

Palmitoyl oligopeptide: Består av fem aminosyrer som egentlig er et fragment av bindevevsproteinet kollagen. Peptidet stimulerer hudcellene til å øke produksjonen av bindevev og fuktighetsfaktorer i huden. Dette gir på sikt glattere hud med færre linjer og rynker.

Palmitoyl tetrapeptide-7: Består av fire aminosyrer som bedrer kvaliteten til bindevevet i huden, og dermed motvirker aldringssymptomer som rynker og slapp hud.

Koffein

Et stoff som brukes mye i slankende produkter og cellulittkremer. Koffein har god effekt i øyekremer siden det virker både fettforbrennende og drenerende, og dermed motvirker poser under øynene, enten de består av fett eller vann.

Ascorbic Acid – vitamin C

Det finnes et utall versjoner vitamin C som alle har god effekt på huden. For det første fungerer vitamin C som en antioksidant som øker effekten av vitamin E. Vitamin C virker også lysnende på huden, og kan jevne ut ujevn pigmentering samt gi fornyet glans og glød. I høye konsentrasjoner vil vitamin C øke bindevevsproduksjonen og virke oppstrammende.

Noen produkter som jeg har brukt/bruker selv med synlig resultat er:

Exuviance Super Retinol Concentrate 

Lumène VALO Glow Boost Vitamin C Hyaluronic Essence

The Ordinary Caffeine Solution 5%

Dermalogica Gentle Cream Exfoliant

Skrevet

Prøv mesoterapi 

Anonymkode: 12276...eeb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...