Gå til innhold

Er det et kompliment for en kvinne å bli kalt tøff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det et kompliment for en kvinne å bli kalt «tøff», «modig», «sterk» etc? 

Altså, vil du som kvinne oppfatte dette som et kompliment om en mann sa det til deg?

Og motsatt, er det et kompliment for en mann å bli kalt «omsorgsfull», «kjærlig» etc?

Hvordan oppfatter en mann om en kvinne forteller ham dette?

Anonymkode: b51af...89b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge to er komplimenter.

• Liker 4
Skrevet

Det kommer an på! 

Det er forskjell på å gi en kvinne kompliment fordi hun er "tøff" og fordi hun er "tøff til kvinne å være", om du skjønner. 

Min mann fikk for eksempel høre at han var "en fantastisk forelder, til far å være". Det er jo ikke et kompliment i det hele tatt, det forteller jo at du i utgangspunktet har den holdningen at far er en dårligere forelder. Han er ikke en god forelder til far å være, han er en god forelder. Punktum. 

Anonymkode: 753f6...f23

• Liker 9
Skrevet

Kommer an på hva som er bakgrunnen. Noen ganger blir jeg irritert fordi det virker som om man forventer at kvinner er svake og man får liksom skryt for alt mulig. «Å du klarte å parkere helt alene, så tøffdu er» «Sterk kvinne» er det mest oppbrukte uttrykket overhodet.

Anonymkode: aebb7...df8

• Liker 5
Skrevet

Å være sterk, tøff, modig, omsorgsfull, osv, er komplimenter generelt. Det er for eksempel tøft å være aleneforelder. Min far er det, og det er tøft å skulle vise så mye omsorg alene. Altså tøft som i vanskelig. Å være tøff kan også være og kaste seg inn i situasjoner som er ubehagelig for en, uansett hva det er. Det er tøft å trosse sin egen frykt. Det er ikke synonymt med å hoppe i fallskjerm bare.

Anonymkode: 66848...8dc

• Liker 4
Skrevet

Det er jo mange måter å være tøff på. Jeg er ganske tøff på en psykisk måte, men mer pysete på en fysisk måte sånn forenklet forklart.

Jeg liker virkelig ikke å bli bøllet, tullet eller herset med - og det får de i såfall et klart og sterkt tilsvar på - så jeg hadde absolutt tatt det som et kompliment.

Jeg tenker at det er jo absolutt et kompliment dersom en person, mann som kvinne, innehar både myke, sterke og tøffe sider som kommer til uttrykk av nødvendighet (og ikke som i "vise seg som").

Skrevet

Ikke når det er sånn flåsete "så sterk du er" fordi jeg klarer å løfte ting selv... Men om det er oppriktig ment så er det absolutt et kompliment å bli kalt tøff, sterk, modig osv. Samme for menn regner jeg med. 

• Liker 5
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er det et kompliment for en kvinne å bli kalt «tøff», «modig», «sterk» etc? 

Altså, vil du som kvinne oppfatte dette som et kompliment om en mann sa det til deg?

Og motsatt, er det et kompliment for en mann å bli kalt «omsorgsfull», «kjærlig» etc?

Hvordan oppfatter en mann om en kvinne forteller ham dette?

Anonymkode: b51af...89b

Det aller beste er naturligvis å bli kalt tøff, modig, sterk, omsorgsfull og kjærlig. Helt uavhengig av kjønn.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvordan jeg oppfatter det kommer selvsagt helt på hvem som sier det og hvorfor. Skal nok mye til for at jeg hadde tolket det negativt. Selv om jeg hadde merket at komplimentet kom fra en type perspektiv der man ikke tror kvinner klarer gjøre det jeg ble komplimentert som sterk/ modig/ tøff for, så hadde jeg fortsatt tenkt at personen prøvde å være grei, og at han har litt naive eller enkle syn på kvinner er ikke nødvendigvis noe jeg ville holdt imot han. Er nok mer tolerant ovenfor mennesker jeg merker forsøker være greie, selv om de er naive og tråkker i den sosiale salaten ofte, enn de som ikke sier noe, men der man merker at de kjipe holdningene deres påvirker hvilke avgjørelser de tar, hvem de ekskluderer osv

Når det gjelder mannsdelen av tema, om man som mann tar det som en fornærmelse å bli kalt omsorgsfull, så har man ego issues. Personlig assosierer jeg omsorgsfulle menn med trygge, kloke menn som ikke føler at de må være en stereotypisk huleboer for å bli verdsatt av andre mennesker. Tørr du være åpenbart omsorgsfull som mann er du relativt selvsikker og trygg, har integritet og stoler på at du har gode verdier på tross av hva smålige mennesker måtte mene. Vet ikke om jeg må nevne at det er forskjell på å være omsorgsfull og naiv/ pushover. Omsorgsfull er noe man velger å være når man ønsker at andre skal ha det bra. Om man lar seg bruke av mennesker som spiller på dårlig samvittighet og vrir en rundt fingeren, så er det noe annet imo. Jeg kunne aldri vært sammen med en mann som ikke var omsorgsfull

Endret av magikeren
  • Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva som er bakgrunnen. Noen ganger blir jeg irritert fordi det virker som om man forventer at kvinner er svake og man får liksom skryt for alt mulig. «Å du klarte å parkere helt alene, så tøffdu er» «Sterk kvinne» er det mest oppbrukte uttrykket overhodet.

Anonymkode: aebb7...df8

Egentlig ikke, for jeg ser ikke mange sterke kvinner rundt meg. 

Skrevet
Just now, O.G. said:

Egentlig ikke, for jeg ser ikke mange sterke kvinner rundt meg. 

a) Oppsøk et miljø hvor du finner kvinner

b) Optiker

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, T-Rex skrev:

a) Oppsøk et miljø hvor du finner kvinner

b) Optiker

Je je.

Skrevet
1 minutt siden, O.G. said:

Je je.

Da er vi i alle fall enige om noe.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo kompliment, men jeg har blitt kalt det så ofte for så mye forskjellige at jeg spyr snart. Greia er at jeg er tøff, modig, sterk uansett hva jeg gjør. Jeg gjør da for fader meg bare det man må for å fikse livet sitt! Gjør ikke alle det, da? Hadde ei venninne som kalte meg flink og tøff hele tiden. Jeg ble altså så lei. Så alt med måte! Ros gjerne og kom med komplimenter, men hvis det brukes hele tiden virker det mer infantiliserende enn oppbyggende. 

Anonymkode: 85bcc...fec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...