Gå til innhold

Er det OK å gå tur med en hund man ikke kan mestre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nok nevnt min noe underlige nabo før, men i dag hadde jeg en opplevelse som ga meg en støkk.

Jeg har en tibetansk terrier som er redd for det meste og sint på andre hunder. Den er bare ute i bånd nettopp av denne grunn. Jeg skulle gå tur litt senere og for at hunden skulle få "morgentisset" satte jeg den ut i bånd fordi jeg skulle riste et par tepper. Plutselig løp den mot hushjørnet (båndet rekker ikke utenfor vår tomt) og jeg hørte en jentestemme som ropte "HUNDEN" (navnet) og mot oss kom en god del kilo shæfer som jentungen på 13-14 år ikke klarte å holde.

Det ble et spetakkel uten like, jeg fikk halt inn min hund og ropt på 14åringen min for hjelp. Stod der da, med en snerrende og redd tibetansk terrier i den ene hånden mens jeg prøvde å holde unna hvor mange, 30-35?, kilo nabohund med den andre.

Jeg fikk hunden min inn samtidig som jeg klarte å holde nabohunden ute, gud vet hvordan, og så på jentungen og sa: "du kan ikke gå tur med en hund du ikke kan holde". Hun tok hunden og løp, noe jeg faktisk forstår godt.

Er det OK at en jentungen som mangler både autoritet og fysisk styrke går tur med en såpass stor hund? Overreagerer jeg når jeg syns dette er utidig?

Da jeg hadde trukket pusten gikk jeg og banket på døra for å høre om det gikk greit med jenta, men ingen åpnet. Det pleier moren heller ikke å gjøre fordi hun får en del klager på hundene, hun har to, som står ute og bjeffer det meste av dagen.

Etterpå oppdaget jeg at katten vår var borte, det er en innekatt, men den fant jeg under sofaen, livredd. Det ville nok jeg også være hvis en så stor hund hadde vært på vei inn til meg...

Vet ikke om jeg ber om råd her, måtte bare skrive det av meg, merker jeg er både skjelven og noe forslått akkurat nå.

Det komiske er at jeg må ha vært litt av et syn - kjerring i pyjamas og rett opp hår i et skikkelig bikkjeslagsmål!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes ikke du overreagerer. Det er jo mange som er redde for sånne store hunder, og hundeeieren har et ansvar for at hunden ikke skremmer folk i utide. Ikke minst har hundeeieren ansvar for at hunden ikke får plaget mindre hunder. Tibetaneren din kunne jo blitt skadet hvis ikke du hadde grepet inn! Tenk hvis du hadde vært en av dem som er redd for schæfere :o

Men hvis du har en underlig nabo, så kan det jo hende det ikke er så lett å få noen andre til å lufte hundene? Underlige naboer har det med å være litt vanskelige å ha med å gjøre.. :)

Skrevet

Jeg synes heller ikke du overreagerer.

Skrevet

Jeg er helt enig meg det, man skal ikke gå tur med en hund man ikke klarer å kontrollere. Ikke bare fordi den kan angripe andre hunder, men den kan jo også skremme folk som er redd for hunder, løpe ut i trafikk etc.

Skrevet

Jeg synes ikke at det er greit å gå tur med en hund man ikke mestrer/har kontroll på. Det spiller ingen rolle om man er barn eller voksen.

Enten må hunden har mindre krefter enn den som går tur med den, eller så må den være riktig dressert.

Da jeg var ca 10 år gikk jeg ofte tur med en stor hund. Den kunne uten tvil ha stukket fra meg, revet seg løs eller angrepet meg, men den var veldressert og gjorde nøyaktig det jeg ba den om.

Du overreagerer ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. I nabolaget her for en god tid tilbake, var det ei 14-15 års gammel jente på 40-50, som gikk tur med en 50-60 kilos rottweiler som HATET andre hunder. Og en dag endte det ikke særlig bra for en annen hund..... :roll:

Skjønner ikke hva folk tenker med.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg synes ikke barn skal gå tur med hund i det hele tatt, samme hvor liten eller stor den er. Med en stor hund er det innlysende hvilke konsekvenser det kan få, men hva om et barn med en liten hund treffer et barn med en stor hund!

Jeg selv hadde en hund som ikke var glad i andre hunder (spesielt ikke små). Det var en forholdsvis stor hund, men siden hun alltid gikk i bånd hadde jeg kontroll. Så kom det noen unger da, på ni-ti år, med en liten chihuahua gående. Og de ville at denne hunden på død og liv skulle hilse på min hund! De kom rett bort, selv om min hund viste alle tegn på at den ikke akkurat var leken... Jeg holdt den stramt i båndet, men det hjelper jo ikke når disse ungene kom helt bort til meg! Til slutt fikk jeg brølt til dem at de måtte komme seg bort med den lille hunden, ellers kom min hund til å spise den opp. Og så gikk de da, endelig...

Bør det kanskje være aldersgrense for å få gå tur med hund?

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Nei det er ikke ok dersom hunden kan slepe jenta som en fillerye etter seg. Både pga sånne konfrontasjoner som du nevner og pga at hunden kan slite seg og springe f.eks. ut i en traffikert vei, så bør man aldri gå tur med en hund man ikke er sterk nok til å holde.

Husker jeg gikk tur med en golden retriever da jeg var liten. Hunden fikk øye på en katt eller hva det nå var, og hunden var selvfølgelig alt for sterk for meg. Har fremdeles arr i hendene der båndet skar seg inn i kjøttet da jeg prøvde å holde igjen hunden. Selv om hunden kanskje er snill som dagen er lang, så har alle dyr et instinkt som plutselig kan ta over, så man bør være rimelig sikker på at man greier å holde hunden dersom den har lyst til å stikke avgårde.

Gjest Revenka
Skrevet

Usj, kjenner til det. Har selv stor hund, men liker ikke at fremmede hunder kommer bort til min uansett.

Her jeg bor er det flere som lar hundene sine gå løs på tur. Det gjør ikke meg noe så lenge de har kontroll på hundene sine og ikke lar dem løpe bort til oss (dvs meg og min store hannbikkje på 50 +++ kg!) Han er ikke så glad i hannhunder, men det er ikke noe problem. Er heller mer en prinsippsak. Nå har jeg gått lei av løshunder, og når jeg tidligere har bedt dem kalle inn bikkjene sine (de som har løpt bort til oss) har jeg fått som svar at de er bare nyskjerrige eller så snille osv. Først svarte jeg at min ikke var snill, men etter tips fra en annen hundevenn sier jeg nå at bikkja mi har lus! Da kaller de alltid inn bikkjene sine relativt raskt. hehe :sjarmor:

Men over til saken: Jeg syns det er uansvarlig å la unger gå med bikkjer hvis bikkja ikke er 100% snill og grei ovenfor andre bikkjer. Dessuten vet man jo aldri hva som kan skje. En annen ting er at det er mange bikkjer som er veldig provoserende (en liten hissigpropp borte i gata her som virkelig prøver å ta bikkja mi når vi møter de på tur, bra den ikke veier mer enn 4-5 kg, men hvem vet hva som hadde skjedd hvis en unge hadde gått med den selv om den er liten). Nei, man bør ha kontroll over bikkja si uansett hvor gammel man er :)

Skrevet

Uanset hvor gammel personen er eller hvilken rase hunden er (eller hvor lydig/ulydig den måtte være) så NEI!Det er absolutt ikke akseptabelt at man går tur med en hund man ikke har kontroll på. :evil: :evil:

Gjest Sukkerert
Skrevet

Nei, det er ikke akseptabelt (Se dagboken min for illustrasjon av hvorfor)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...