AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #1 Skrevet 2. november 2018 Hei! Vi fikk i går en 18mnd undulat jente i hus. Overtatt da tidligere eier ikke hadde nokk tid til å gi den like mye oppmerksomhet som den trenger. Istedenfor har han gitt fuglen et speil... Ser det er veldig delte meninger ang speil rundt omkring og merker at undulaten vår er veeeeldig "avhengig" av det. Lurer på om det er lurt av meg å ta vekk speilet? Vi skal kjøpe enda en undulat om ikke så lenge men hadde et håp om å få temmet denne litt mer først? Noen tips og råd om hva som kan være lurt å gjøre? Er redd hun skal bli mega deprimert om jeg tar fra henne speilet. Anonymkode: 1b30c...80f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #2 Skrevet 2. november 2018 Dyr i bur en dyremishandling. Ikke skaff deg en til, de blir ikke tamme. Den du har fått allerede vil aldri bli tam når det ikke har skjedd allerede. Speil er viktig fordi fugen anser det som en annen undulat. Fjerner du speilet kan den sture seg ihjel. Anonymkode: 974dc...f00 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #3 Skrevet 2. november 2018 Ville beholdt speilet Anonymkode: 1608a...574 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #4 Skrevet 2. november 2018 Behold speilet fjerner du det kan den sørge seg ihjel Anonymkode: d2553...57a 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #5 Skrevet 2. november 2018 Ikke fjern speilet. Slik du beskriver det, blir det å ta bort eneste vennen hun har det samme som å tvinge henne til å leve et liv i ensomhet. Du kan dekke det til for kortere perioder, som opptil 30 minutter, men ikke mer enn det. Det kan føre til at hun blir enda mer fokusert på speilet i etterkant, men det vet man ikke før man har prøvd. Jeg ville heller prøvd å lokke henne bort fra speilet med snakk, godbiter, interessante leker osv. Få fokuset over på deg selv, fremfor kameraten i speilet. La henne bli kjent med deg, stemmen din, hånda di. Det kan være at hun vil foretrekke responsen hun får fra deg, i stedet for hermegåsa i speilet. Du bør aktivt sosialisere med henne så mye som mulig. Minst en time pr dag, men aller helst opptil 3 timer. Passiv sosialisering så mye som du har mulighet til ut over dette. (Passiv sosialisering: At hun får fly, observere deg fra avstand, bli nysgjerrig på det du gjør) Jeg likte også at du skal få en venn til henne. Det er det beste for henne. Anonymkode: 67933...534 13
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #6 Skrevet 2. november 2018 Du skaffer undulaten en undulat til og så reduserer du speilbruket etterhvert når nyefuglen er i hus. Å få ny fugl bør være deres første prioritet. I tillegg bør fuglen ha fri tilgang på huset når dere er hjemme slik at hun eller han kan bygge seg opp en normal fysisk helse. Fugler som ikke lenger er vandt med å fly trenger tett tilsyn da de fullstendig mangler kontroll og kondis. Anonymkode: 97ec9...98c 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #7 Skrevet 2. november 2018 Så bra hun får et bedre liv hos deg Anonymkode: c3203...7c0 2
Gjest O.G. Skrevet 2. november 2018 #8 Skrevet 2. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville beholdt speilet Anonymkode: 1608a...574 Dette.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #9 Skrevet 2. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dyr i bur en dyremishandling. Ikke skaff deg en til, de blir ikke tamme. Den du har fått allerede vil aldri bli tam når det ikke har skjedd allerede. Speil er viktig fordi fugen anser det som en annen undulat. Fjerner du speilet kan den sture seg ihjel. Anonymkode: 974dc...f00 Selvfølgelig må de skaffe en til undulat. Det er jo ikke greit å ha bare en undulat. Jo de blir tamme om en bruker tid med fuglene. Så skjønner ikke hvordan du kan være så påståelig når du ikke har peiling. Ts fjern speilet først når dere har fått en venn til undulaten Anonymkode: 959f7...ead 7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #10 Skrevet 2. november 2018 Jeg overtok en hannundulat på 2.5 år som bare satt ved speilet, den ville ikke spise annet enn frø fra dispenseren for den var ikke vant til det, og ikke f om den ville ut av buret, og fikk jeg den ut, skulle den ihvertfall ikke inn igjen, for han fant ikke veien....Men han sang og var glad, ihvertfall! Jeg kjøpte en ung hann til, fikk min søster til å passe den den gamle, temte den unge. Vi lå på sofaen og sov middag sammen, han gnagde på brødskivene mine og kom flygende om jeg ranglet med favorittleken hans, jeg fikk klø ham i hodet mens hans bruste med fjærene... Jeg syntes han virket fornøyd og vi koste oss sammen. Min søster ble lei, så jeg hentet den gamle litt tidligere enn jeg ønsket....Og jeg skal si det ble liv i leiren! Den unge, som jeg trodde var fornøyd med sin tosomhet med meg, blomstret virkelig opp, og den gamle hermet etter den nye, så han greide fort å finne veien inn og ut av buret selv, og gnagde løs på alt jeg serverte med liv og lyst, om han da ikke paret seg med det :p De løp rundt på gulvet og lekte med ball, også tok de seg en flygetur ut i entreen for å glo litt i speilet (jeg fjernet det den eldste hadde i buret, og den unge fikk ikke speil) Jeg ble etterhvert ganske glemt av den nye, men det hendte nå de tok seg en tur i sofaen og rotet litt i håret mitt om de syntes jeg hadde lagt i ro for lenge. Etter å ha sett hvor mye livligere de begge ble av å få en artsfrend i hus, kommer jeg ALDRI mer til å ha samvittighet til å ha undulat alene. De er flokkdyr, og en hel menneskefamilie, en radio og et speil kommer aldri til å bli noen verdig erstatter. Jeg tviler på at man får en 18 mnd gammel fugl såpass tam at den kommer på fingeren, men at man kan ha en viss interaksjon dersom man finner noe den liker veldig godt, ja. Med utetid og en kompis vil han få det bra, og det er mye underholdning og selskap i dem selv om de ikke er tamme! Stangselleri og kjernen av paprika var to favoritter her i huset, samt kruspersille i potte Om du kjøper en fugl nr 2 fra oppdretter er de lettere enn de fra dyrebutikk, men da bør du helst få noen til å passe ungfuglen noen mnd før du setter dem sammen. Når jeg får meg hus med uthus skal jeg bygge voliere og ta imot ensomme undulater som ligger ute på finn!! Anonymkode: b1907...ca9 13
Filicia Skrevet 3. november 2018 #11 Skrevet 3. november 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg får meg hus med uthus skal jeg bygge voliere og ta imot ensomme undulater som ligger ute på finn!! Anonymkode: b1907...ca9 Likte den setninga der. Koselig 😍 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå