Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer aldri til å få barn, da jeg ikke er fruktbar. Er det da forventer at jeg alltid skal måtte ta de ugunstige vaktene på min arbeidsplass? At jeg alltid må legge opp ferien min etter hva som passer kollegaer med barn? Småbarnslivet varer bare noen få år, sier de. Og forventer at det skal tas hensyn til dem. Men når småbarnslivet deres er over, starter andre kollegaer sitt småbarnsliv. For oss som aldri kommer til å få barn, blir det aldri vår tur til å få fri når vi ønsker. Har ikke vi også rett på et liv utenfor jobben? 

Anonymkode: 815b9...e28

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde ikke være forventet, men det er godt mulig det er det noen steder. Jeg har pleid å ta på meg ugunstige vakter frivillig, litt for å være grei med de som har små barn, og litt fordi det som regel har medført kvelds- eller helligdagstillegg. Jeg har også syntes det har vært greit å ha fri utenom ferier og helligdager, fordi det ofte er mulig å få tak i rimelige billetter til reiser da.

Nå har jeg akkurat fått barn, og kjenner alt at det har blitt mye viktigere for meg med fri til jul, 17. mai osv. Men jeg har ei barnløs venninne som alltid har vært glad i høytider, og jeg syns det blir helt feil hvis hun alltid skal bli satt opp på helligdager fordi hun ikke har barn.

Dere har også rett på et liv utenfor jobben. Si i fra om det, jeg tror det er en del som ikke tenker seg om og prioriterer de med små barn hvis ingen sier i fra.

Anonymkode: 41a74...8f8

• Liker 11
Skrevet

Du skal selvsagt ofre deg for at de fremtidige skattebetalere som er så snille å betale pensjonen din skal få feire jul med begge foreldrene. Avbestill påske/jul osv frem til pensjonsalderen :P

Anonymkode: 341a0...a71

Skrevet

Du har ikke barn, det er klart du ikke forstår hvordan det er. Jeg var utrolig glad i høytider før jeg fikk barn. Skjønner nå at nei, det var ikke såå viktig. Ikke som nå. Det blir vanskelig for deg å sette deg inn i det, og du fremstår da som veldig egoistisk 

Anonymkode: 14f23...2b4

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber ikke vakter, men er i et yrke der noen må stå på i vinter- høst- påske- og sommerferie. 

Hvis noen forventer noe fordi jeg ikke har barn får de ingenting, slik som AB som svarte over meg - personer med slike egosentriske holdninger stiller jeg aldri opp for. Men for kollegaer som er hyggelige og fleksible når jeg trenger avlastning avlaster jeg gjerne i skolens ferier. 

Anonymkode: 46189...0d5

• Liker 19
Skrevet

Nei! 

Jeg syns vi har en veldig god ordning på min arbeidsplass. Vi rullerer, ALLE må ta sin turn, uansett barn/barnebarn/barnløs. Men, hvis det melder seg studenter eller vikarer som ønsker å jobbe jul, nyttår etc - så får de med små barn først fri. Altså de står først i køen til å få fri om noen ønsker å jobbe, men alle må i utgangspunktet ta sin turn. 

Anonymkode: 19eed...3b3

• Liker 11
Skrevet

Før pleide jeg alltid å ofre meg mtp arbeid i julen og andre høytider, men dette ble tatt for gitt og jeg fikk aldri noe belønning for det når det var lønnsforhandlinger osv. I dag krever jeg å ha fri i julen på lik linje med alle andre.

Anonymkode: 4b4ae...af4

• Liker 14
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke barn, det er klart du ikke forstår hvordan det er. Jeg var utrolig glad i høytider før jeg fikk barn. Skjønner nå at nei, det var ikke såå viktig. Ikke som nå. Det blir vanskelig for deg å sette deg inn i det, og du fremstår da som veldig egoistisk 

Er det veldig egoistisk å  som barnløs ikke ønske å ta alle ugunstige vaktene hvert år frem til man blir pensjonist? 

Endret av Thyra
  • Liker 16
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns vi har en veldig god ordning på min arbeidsplass. Vi rullerer, ALLE må ta sin turn, uansett barn/barnebarn/barnløs. Men, hvis det melder seg studenter eller vikarer som ønsker å jobbe jul, nyttår etc - så får de med små barn først fri. Altså de står først i køen til å få fri om noen ønsker å jobbe, men alle må i utgangspunktet ta sin turn. 

Du mener vel en veldig god ordning for småbarnsforeldre?

Anonymkode: 76bf1...3eb

• Liker 11
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer aldri til å få barn, da jeg ikke er fruktbar. Er det da forventer at jeg alltid skal måtte ta de ugunstige vaktene på min arbeidsplass? At jeg alltid må legge opp ferien min etter hva som passer kollegaer med barn? Småbarnslivet varer bare noen få år, sier de. Og forventer at det skal tas hensyn til dem. Men når småbarnslivet deres er over, starter andre kollegaer sitt småbarnsliv. For oss som aldri kommer til å få barn, blir det aldri vår tur til å få fri når vi ønsker. Har ikke vi også rett på et liv utenfor jobben? 

Jo, men vi må stå på krava selv. 

Skrevet

Men fy faen! Det er du som fremstår som egoistisk! Barnløse skal da ikke tilpasse livene sine etter de valgene vi med barn har tatt. Tar du noen valg, så får du ta konsekvensene av det selv. Er det så viktig å feire med barna, så får man gjøre prioriteringer som muliggjør det. Flytt slik at du bor nabo med foreldrene dine, velg jobb/utdannelse uten turnus, gå ned i arbeidstid, betal en kollega nok til at de syns det er verdt å ta vakten din. 

Visse foreldre er så egoistiske at jeg ikke har ord. Alle andre skal liksom tilpasse seg deres liv. Jeg vil spy!

Anonymkode: eb4cb...d5e

• Liker 31
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette diskuteres jo allerede i en tråd, så jeg forstår ikke helt poenget med å starte en ny en som omhandler akkurat det samme temaet. Jeg må likevel spørre: hva mener du er ugunstige vakter? 

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men fy faen! Det er du som fremstår som egoistisk! Barnløse skal da ikke tilpasse livene sine etter de valgene vi med barn har tatt. Tar du noen valg, så får du ta konsekvensene av det selv. Er det så viktig å feire med barna, så får man gjøre prioriteringer som muliggjør det. Flytt slik at du bor nabo med foreldrene dine, velg jobb/utdannelse uten turnus, gå ned i arbeidstid, betal en kollega nok til at de syns det er verdt å ta vakten din. 

Visse foreldre er så egoistiske at jeg ikke har ord. Alle andre skal liksom tilpasse seg deres liv. Jeg vil spy!

Skjerp deg! Det er klart det er viktig for små barn å ha sine foreldre hjemme på juleaften. Det er ikke like viktig for dine gamle foreldre å ha deg hjemme. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjerp deg! Det er klart det er viktig for små barn å ha sine foreldre hjemme på juleaften. Det er ikke like viktig for dine gamle foreldre å ha deg hjemme. 

Hvorfor skal andre bry seg om dine barn? Du kan bry deg om dine egne barn selv, og hvis du vil være hjemme med de i julen kan du finne deg en annen jobb. Egoist!

• Liker 19
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal andre bry seg om dine barn? Du kan bry deg om dine egne barn selv, og hvis du vil være hjemme med de i julen kan du finne deg en annen jobb. Egoist!

Trives i jobben. Og heldigvis så har vi en leder som ser dette og vi med små barn blir prioritert til fri når det kommer til helligdager som er viktige for små barn. Helger blir rotert likt mellom alle ansatte. 

Skrevet

Trives i jobben. Og heldigvis så har vi en leder som ser dette og vi med små barn blir prioritert til fri når det kommer til helligdager som er viktige for små barn. Helger blir rotert likt mellom alle ansatte. 

Der hadde ikke jeg som barnløs jobba. Det er utrolig frekt og dårlig overfor barnløse. 

Anonymkode: b812d...80f

• Liker 22
Skrevet

Det kan være like viktig for små barn å være med foreldre på julaften som det er for en voksen å være med sine foreldre på julaften. Det handler om hva foreldrene gjør det til. Min far har jobbet skift og flere julaftener var han ikke med på. Vi var alle inneforstått med det, ingen gråt eller ojet seg. Første juledag gledet vi oss til å fortelle pappa hva vi hadde fått, gjort og sett, og hele julemorgen ble en gjenopplevelse av julaften. Det blir hva du gjør det til. Barna får ingen traumer eller varige mén av at en forelder er borte på julaften. Overbeskyttede barn kommer ikke tåle den minste motgang som voksne. Ikke rart det er mye psykiske lidelser fot tiden om barn aldri skal få kjenne på noe som er vondt og dermed ikke lære seg gode mestringsstrategier for dette. 

• Liker 19
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være like viktig for små barn å være med foreldre på julaften som det er for en voksen å være med sine foreldre på julaften. Det handler om hva foreldrene gjør det til. Min far har jobbet skift og flere julaftener var han ikke med på. Vi var alle inneforstått med det, ingen gråt eller ojet seg. Første juledag gledet vi oss til å fortelle pappa hva vi hadde fått, gjort og sett, og hele julemorgen ble en gjenopplevelse av julaften. Det blir hva du gjør det til. Barna får ingen traumer eller varige mén av at en forelder er borte på julaften. Overbeskyttede barn kommer ikke tåle den minste motgang som voksne. Ikke rart det er mye psykiske lidelser fot tiden om barn aldri skal få kjenne på noe som er vondt og dermed ikke lære seg gode mestringsstrategier for dette. 

Heldigvis slipper jeg å vente på evt traumer. På min arbeidsplass blir vi med barn prioritert. Og det er jeg takknemlig for. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...