Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg var syk igår og er fortsatt syk idag. Feber, renende nese, slitne muskler, hoven nakke osv. Dette pga jeg falt i vannet var -10 eller noe sånt. Dermed er borte fra jobben de 2 dagene.

I går var det verst. Følte meg helt elendig.Klarte ikke komme meg opp fra senga. Men føler meg littgranne bedre idag. Så jeg må til legevakta, men vil jeg da kunne få sykemelding for igår med den grunnen?

Hva gjør jeg hvis dem sier nei?

Anonymkode: cad41...a1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bruke egen melding? Hørtes voldsomt ut med legevakta for å få sykemelding. Hva med evt fastlege?

Anonymkode: 87af1...7b7

• Liker 5
Skrevet

Har du brukt opp alle egenmeldingsdager? Om du var i kontakt med legevakta igår er det mulighet for å få sjukmelding for den dagen. 

Anonymkode: 4af3e...3c1

Skrevet

Hva med fastlegen? Han tilbakeskrev i hvert fall sykemelding for meg sist gang jeg var der. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, du får ikke sykemelding med tilbakevirkende kraft.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du brukt opp alle egenmeldingsdager? Om du var i kontakt med legevakta igår er det mulighet for å få sjukmelding for den dagen. 

Anonymkode: 4af3e...3c1

Jeg har kun 1 gangstilfellet. Men man må regne med helgen også. Da er det 4 dager. Mens egenmelding er kun 3 dager.

Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Nei, du får ikke sykemelding med tilbakevirkende kraft.

Jo, jeg mener det er åpnet for det igjen. Fikk i hvert fall av fastlegen uten spørsmål. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun 1 gangstilfellet. Men man må regne med helgen også. Da er det 4 dager. Mens egenmelding er kun 3 dager.

Regne med helgen? Hvor har du falt i minus 10 gradigt vann i Norge?  Vet du allere idag at du er syk nok til å ikke jobbe på søndag? 

Anonymkode: f2698...9bc

Skrevet

Da tar du egenmelding for i går og i dag. Du blir nok frisk i helgen, og om ikke tar du deg en tur til legen på mandag. God bedring🌸

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei.

Jeg var syk igår og er fortsatt syk idag. Feber, renende nese, slitne muskler, hoven nakke osv. Dette pga jeg falt i vannet var -10 eller noe sånt. Dermed er borte fra jobben de 2 dagene.

I går var det verst. Følte meg helt elendig.Klarte ikke komme meg opp fra senga. Men føler meg littgranne bedre idag. Så jeg må til legevakta, men vil jeg da kunne få sykemelding for igår med den grunnen?

Hva gjør jeg hvis dem sier nei?

Da tar du egenmelding for idag og i går. Men du får mest sannsynlig sykemelding for i dag og må bruke egenmelding for i går.

Og ring legen din, ikke legevakts

Anonymkode: 371e3...c98

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regne med helgen? Hvor har du falt i minus 10 gradigt vann i Norge?  Vet du allere idag at du er syk nok til å ikke jobbe på søndag? 

Anonymkode: f2698...9bc

Nei. Jeg har ikke skift til helgen. Jeg vet ikke om det var -10, men det var kaldt.

Man må regne med helgen uansett.

"Maks antall egenmeldinger i samme arbeidsgiverperiode (16 kalenderdager) er 3 stk. Etter 3 fraværsdager i en arbeidsgiverperiode må man ha sykemelding for videre fravær. Dette innebærer at om du er syk fredag og påfølgende mandag, og ikke har skift i helgen, regnes lørdag og søndag som fraværsdager - da trenger du sykemelding for mandagen, fordi dette er den 4 dagen." 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg har ikke skift til helgen. Jeg vet ikke om det var -10, men det var kaldt.

Man må regne med helgen uansett.

"Maks antall egenmeldinger i samme arbeidsgiverperiode (16 kalenderdager) er 3 stk. Etter 3 fraværsdager i en arbeidsgiverperiode må man ha sykemelding for videre fravær. Dette innebærer at om du er syk fredag og påfølgende mandag, og ikke har skift i helgen, regnes lørdag og søndag som fraværsdager - da trenger du sykemelding for mandagen, fordi dette er den 4 dagen." 

Du må regne med helgen om du hadde fravær fredag. Men om du er syk lørdag og søndag når du har fri, og deretter er borte fra jobb mandag og tirsdag så kan du bruke egenmelding de to dagene du Er borte fra jobb. Dersom du skulle jobba i helga er saken annerledes. 

Anonymkode: 163cc...4c7

Skrevet (endret)

Du kontakter fastlegen i dag med en gang de åpner og ber om time i dag. Så forklarer du saken, og får mest sannsynlig en sykemelding for i dag og evt et par dager til. Hvor lenge du får sykemelding er det legen som avgjør utfra den medinske vurderingen. 

Hvis du feks får sykemelding til og med søndag, så tar du en ny tur til legen mandag hvis du ikke er frisk. Hvis du får sykemelding bare for i dag, så forklarer du evt på mandag at neste sykemelding må gjelde helgen også (siden du da er hos legen i dag, kan du på mandag vanligvis få en sykemelding for dagene mellom første og andre legebesøk.)

Hvorvidt sykemeldingen blir gjeldende fra i går, er det legen som bestemmer. Blir den ikke det, så må du ta egenmelding for i går.

Endret av Splittbinders
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må regne med helgen om du hadde fravær fredag. Men om du er syk lørdag og søndag når du har fri, og deretter er borte fra jobb mandag og tirsdag så kan du bruke egenmelding de to dagene du Er borte fra jobb. Dersom du skulle jobba i helga er saken annerledes. 

Anonymkode: 163cc...4c7

Ok. Dvs nå siden jeg har fri til helgen. Så leverer jeg egenmelding kun for torsdagen og fredagen.Og møter opp på jobb på mandagen, mest sannsynlig så er jeg frisk til mandagen da. 

• Liker 1
Skrevet

Nå er jeg litt forvirret.

Jeg jobber på mandag.  Men syk igår og idag kan jeg da bruke egenmelding for igår og idag eller må jeg ha sykemelding?

Skrevet

Om du er syk torsdag og fredag er det to sykedager. 

Hvis du har fri i helgen, og kommer på jobb mandag, har du fortsatt bare to sykedager. 

Helgen regnes bare med hvis du fortsatt er syk mandag. 

Hvis du er syk mandag, går du til lege og får sykemelding fra mandag. Og egenmelding for torsdag og fredag denne uken. 

Anonymkode: 9d47f...ed8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...