AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #1 Skrevet 2. november 2018 Synes folk virker så opptatt av at en partner skal være smart? Men hva er smart for folk egentlig? Folk har så lett for å uttrykke slike ting som "du virker nok ikke særlig lur". Finnes flust av slike uttrykk. legger også merke til at pene kvinner ofte skal straffes for at de er pene. Er det virkelig så tabu at de også, faktisk kan være smarte? 😛 Anonymkode: 8fb98...eae
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #2 Skrevet 2. november 2018 Ja man ser jo hver dag hva de "smarte" kan bruke smartnessen sin til. Fint lite i forhold til i går. Anonymkode: 14c73...e13
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #3 Skrevet 2. november 2018 Smart for meg, er ikke akkurat at man trenger være i stand til å designe en vaksine mot kreft, eller kunne bygge sin egen pc. Jeg kan fint ha kjærester med null formell utdannelse, men de må kunne ta til seg informasjon enkelt og være praktisk smarte. Jeg takler ikke folk som gjør feil i dagliglivet hele tiden. De føles som en klamp om foten og som at man hele tiden drukner i snøballeffekten av dumskapen deres. Mange av de menneskene jeg syns er "dumme" :er akademikere og absolutt ikke regnet som dum av flertallet. 😊 Anonymkode: 5b641...a61 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #4 Skrevet 2. november 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes folk virker så opptatt av at en partner skal være smart? Men hva er smart for folk egentlig? Folk har så lett for å uttrykke slike ting som "du virker nok ikke særlig lur". Finnes flust av slike uttrykk. legger også merke til at pene kvinner ofte skal straffes for at de er pene. Er det virkelig så tabu at de også, faktisk kan være smarte? 😛 Anonymkode: 8fb98...eae Jeg har en antakelse om at folk er skikkelig mentalt late, og om det er noe de ikke selv skjønner er det latheten som snakker. Da tys det til at den andre er dum. Det er den lates fokus. De har et system i hodet som er ekstremt lite fleksibelt og fremfor å tilpasse seg gjør hjernen opprør, det er for slitsomt, altså den andre er dum. Anonymkode: caf09...8b2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #5 Skrevet 2. november 2018 Smart = sosial intelligens, god moral og empati. Det betyr ikke at han må ta doktorgrad i klimaendringer mens han jobber med å løse tunge matematiske oppgaver på kveldstid. Anonymkode: f1532...988
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #6 Skrevet 2. november 2018 Dersom du mener 'intelligent' når du skriver 'smart' så er intelligens en betydelig valuta i dagens sjekkemarked. Svært mange kvinner/jenter sier de er ute etter nettopp en intelligent mann. Går du 100 år tilbake så var det andre egenskaper som var viktige for kvinnen. Helt naturlig og forutsigbart, egentlig. Anonymkode: 85f94...78b
Gjest O.G. Skrevet 2. november 2018 #7 Skrevet 2. november 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes folk virker så opptatt av at en partner skal være smart? Men hva er smart for folk egentlig? Folk har så lett for å uttrykke slike ting som "du virker nok ikke særlig lur". Finnes flust av slike uttrykk. legger også merke til at pene kvinner ofte skal straffes for at de er pene. Er det virkelig så tabu at de også, faktisk kan være smarte? 😛 Anonymkode: 8fb98...eae Pene kvinner har en upper hand overfor mindre pene kvinner. Absolutt alt handler om dem, enten de er smarte eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #8 Skrevet 2. november 2018 Mange av de dummeste mennesker jeg kjenner er akademisk smart. Smarte på sitt felt gjerne, men praktiske ødeland. En tidligere nabo var gift med en professor, og hun sukket ofte oppgitt at han var den smarteste og samtidig den dummeste mannen hun kunne tenke seg. Det var så mye enkelt han rett og slett aldri klarte å få med seg, mens på sine felt var han suveren. At en som kunne så mye kunne tilegne seg så lite syntes hun var et mysterie. Men det handler nok mye om interesse! Anonymkode: 17d52...1d9
Ullvott Skrevet 2. november 2018 #9 Skrevet 2. november 2018 Det at folk med høy iq mangler noe på andre områder er bare et påfunn gjort for å trøste de mindre intelligente. Som regel er er faktisk sammenhengen den at smarte personer også har høy grad av empati og «sosial intelligens». De som er mindre intelligente sliter oftere sosialt også. Er det viktig for meg at en partner er både smart og intelligent? Ja, i aller høyeste grad. Samtidig er det også viktig at han er snill og hyggelig. Og den som prøver å si at det er fælt å være en pen dame skulle brukt oppmerksomheten sin LITT bedre, og derved legge merke til at fordelene en pen dame får av utseendet sitt oppveier ulempene i rikt monn. 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #10 Skrevet 2. november 2018 18 hours ago, AnonymBruker said: Smart for meg, er ikke akkurat at man trenger være i stand til å designe en vaksine mot kreft, eller kunne bygge sin egen pc. Jeg kan fint ha kjærester med null formell utdannelse, men de må kunne ta til seg informasjon enkelt og være praktisk smarte. Jeg takler ikke folk som gjør feil i dagliglivet hele tiden. De føles som en klamp om foten og som at man hele tiden drukner i snøballeffekten av dumskapen deres. Mange av de menneskene jeg syns er "dumme" :er akademikere og absolutt ikke regnet som dum av flertallet. 😊 Anonymkode: 5b641...a61 Det er utrolig mange som kan bygge sin egen PC, det er bachelornivåkunnskap. Og for å svare tråden: Min erfaring som smarting er at de som mener de er smarte ofte ikke er det. Videre er det også slik at mange av de som hevder de er smarte har enten tatt en lett bachelorgrad eller mastergrad, hvor de så lærer å tenke/reflektere, og tror dermed at de er så jævla smarte. Selv møter jeg folk med bachelor/master/doktorgrad og flirer over hvor dumme mange av de er. Det er ikke vanskelig å pugge/gjengi kunnskap man samler inn - det vanskelige er å være innovativ og se på tvers av store fagfelt. Anonymkode: cc1ae...e94 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #11 Skrevet 2. november 2018 5 hours ago, Ullvott said: Det at folk med høy iq mangler noe på andre områder er bare et påfunn gjort for å trøste de mindre intelligente. Som regel er er faktisk sammenhengen den at smarte personer også har høy grad av empati og «sosial intelligens». De som er mindre intelligente sliter oftere sosialt også. Er det viktig for meg at en partner er både smart og intelligent? Ja, i aller høyeste grad. Samtidig er det også viktig at han er snill og hyggelig. I tillegg er personer med høyere utdanning generelt mer opptatt av helsen så de vil jo ofte se bedre ut også. Anonymkode: 17cbe...aef
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #12 Skrevet 4. november 2018 On 11/2/2018 at 11:11 AM, AnonymBruker said: Mange av de dummeste mennesker jeg kjenner er akademisk smart. Smarte på sitt felt gjerne, men praktiske ødeland. En tidligere nabo var gift med en professor, og hun sukket ofte oppgitt at han var den smarteste og samtidig den dummeste mannen hun kunne tenke seg. Det var så mye enkelt han rett og slett aldri klarte å få med seg, mens på sine felt var han suveren. At en som kunne så mye kunne tilegne seg så lite syntes hun var et mysterie. Men det handler nok mye om interesse! Anonymkode: 17d52...1d9 Det er ikke rart i det hele tatt. Det er så mye informasjon ute idag som man ikke hadde før, mennesker er blitt mer avhengige av å spesielisere seg for å ha oversikt på sitt felt. Da sier det seg selv at det går på bekostning av andre kunnskaper. Det er gjerne begrenset hvor mye man orker lese og "jobbe" med temaer som er utenfor ens interessefelt, når man driver med det hele tiden på jobb. Anonymkode: 8574e...afb 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #13 Skrevet 4. november 2018 On 11/2/2018 at 9:49 PM, AnonymBruker said: Det er utrolig mange som kan bygge sin egen PC, det er bachelornivåkunnskap. Og for å svare tråden: Min erfaring som smarting er at de som mener de er smarte ofte ikke er det. Videre er det også slik at mange av de som hevder de er smarte har enten tatt en lett bachelorgrad eller mastergrad, hvor de så lærer å tenke/reflektere, og tror dermed at de er så jævla smarte. Selv møter jeg folk med bachelor/master/doktorgrad og flirer over hvor dumme mange av de er. Det er ikke vanskelig å pugge/gjengi kunnskap man samler inn - det vanskelige er å være innovativ og se på tvers av store fagfelt. Anonymkode: cc1ae...e94 Det kommer helt an på. Godt mulig mange av de har for eks ca 120 i IQ, og på en måte er de smartere enn mange. Men for mennesker mye smartere enn det, så vil de på 120 gjerne oppfattes som dumme på mange områder. Så det er mulig du har en definisjon på hva smart er, der du annser smarte folk som personer med rundt 130 i IQ. (Bruker iq for å illustrere poenget). Men definisjonsmessig er mennsker med 120 i IQ smarte, fordi de er smartere enn folk flest, selv om de er dumme i forhold til mennesker med 140 i IQ Anonymkode: 8574e...afb
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #14 Skrevet 5. november 2018 Iq på 120 er jo perfekt. Da kan man kommunisere med et stort spekter med mennesker. Fra de med 90 til 140 iq. Mens 150 og høyere sliter med forstå dem på rundt 100. Avstanden blir for stor, pluss at 100-personen har lett for å retardisere det han/hun selv ikke forstår. Den stemplingen går ikke innover seg selv, men utenfor. Det er noe galt med 150-personen. Enkle løsninger er ofte det beste. Anonymkode: caf09...8b2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #15 Skrevet 5. november 2018 Nah. Jeg synes det mer sykelige er mange menneskers higen etter høy IQ, som man ser her inne. Smartness er blitt mer verdt enn snillhet. Det er dog vanskeligere å være snill, og ganske konformt å være så opptatt av høy intelligens. Et symptom i tiden. Anonymkode: 77344...2ef
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #16 Skrevet 5. november 2018 On 11/4/2018 at 12:41 PM, AnonymBruker said: Det kommer helt an på. Godt mulig mange av de har for eks ca 120 i IQ, og på en måte er de smartere enn mange. Men for mennesker mye smartere enn det, så vil de på 120 gjerne oppfattes som dumme på mange områder. Så det er mulig du har en definisjon på hva smart er, der du annser smarte folk som personer med rundt 130 i IQ. (Bruker iq for å illustrere poenget). Men definisjonsmessig er mennsker med 120 i IQ smarte, fordi de er smartere enn folk flest, selv om de er dumme i forhold til mennesker med 140 i IQ Anonymkode: 8574e...afb Ja Anonymkode: cc1ae...e94
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #17 Skrevet 5. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Iq på 120 er jo perfekt. Da kan man kommunisere med et stort spekter med mennesker. Fra de med 90 til 140 iq. Mens 150 og høyere sliter med forstå dem på rundt 100. Avstanden blir for stor, pluss at 100-personen har lett for å retardisere det han/hun selv ikke forstår. Den stemplingen går ikke innover seg selv, men utenfor. Det er noe galt med 150-personen. Enkle løsninger er ofte det beste. Anonymkode: caf09...8b2 Hva baserer du dette på? Vil gjerne se artikler. Anonymkode: 9d9b1...a8a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #18 Skrevet 5. november 2018 Det at mennesker som er svært intelligente er mindre "heldige" på andre områder nok noe mindre intelligente mennesker sier for å føle seg bedre. Intelligens er en stor fordel i vårt samfunn, særlig med tanke på utdanning, jobbmuligheter og gjerne også med tanke på økonomi. Det er selvsagt også en fordel i dagliglivet for øvrig. For min del er en høy intelligens mye viktigere enn et pent ytre. Intelligens er også viktigere enn å være "veldig snill". Å være snill er jo viktig, men de aller fleste mennesker er snille, i større eller mindre grad. Det er derfor ikke like viktig å fokusere på være snill, fordi de fleste mennesker er utstyrt med en viss empati og evne til å bry seg om andre mennesker. "Sosial intelligens" er også viktig, men i mine øyne ikke like viktig som det å ha en høy IQ. Jeg kjenner mennesker med svært høy IQ, som har både lav "sosial intelligens og høy "sosial intelligens". Jeg synes heller ikke det er et sykelig fokus på å være "smart". Alle vet at en høy intelligens er en stor fordel i livet, følgelig vil de aller fleste ønske å ha en høy intelligens. Det er ganske meningsløst å tro at det ikke er en stor fordel å være intelligent. Det er likevel viktig å akseptere sine mangler, slik at man kan gjøre det beste ut av livet. De aller fleste mennesker er gjennomsnittlige, både med tanke på intelligens og utseende. Det betyr dog ikke at man ikke kan ha et fint og innholdsrikt liv av den grunn. Mange mennesker har en tendens til å tro at de er mer intelligente enn de er, og det er lite hensiktsmessig. Man kan ikke "bli nøyaktig hva man vil". Det er bedre at man aksepterer at man er gjennomsnittlig før man får alt for høye forventinger til egne evner. På den måten kan man unngå unødvendige skuffelser. Mine foreldre fortalte meg at jeg "kunne bli hva jeg ville", noe som åpenbart var feil. Jeg tok en IQ-test i forbindelse med en ADHD-utredning for en stund tilbake, og den var på 126. Med andre ord, ikke "høy nok" i mine øyne. Jeg brukte mye tid i etterkant av denne IQ-testen til å sørge over egen intelligens, og det faktum at det alltid vil være mye min hjerne aldri vil ha kapasitet til å forstå. Ikke at jeg hadde forventet å ha en høyere IQ, men det gjør alltid litt vondt å få det svart på hvitt. Anonymkode: f7c03...d92 1
Yuumi Skrevet 5. november 2018 #19 Skrevet 5. november 2018 På 2.11.2018 den 2.48, AnonymBruker skrev: Smart for meg, er ikke akkurat at man trenger være i stand til å designe en vaksine mot kreft, eller kunne bygge sin egen pc. Jeg kan fint ha kjærester med null formell utdannelse, men de må kunne ta til seg informasjon enkelt og være praktisk smarte. Jeg takler ikke folk som gjør feil i dagliglivet hele tiden. De føles som en klamp om foten og som at man hele tiden drukner i snøballeffekten av dumskapen deres. Mange av de menneskene jeg syns er "dumme" :er akademikere og absolutt ikke regnet som dum av flertallet. 😊 Anonymkode: 5b641...a61 Stoooort fall fra å designe en vaksine til å bygge en PC Sistnevnte kan bestemor på 80 gjøre 🤭 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #20 Skrevet 5. november 2018 Ellers er det feil at man blir straffet for å ha et pent ytre. Det er jo helt åpenbart at et attraktivt utseende gir flere fordeler i livet. Det finnes selvsagt mennesker som misliker tanken om at mennesker med et pent ytre kan ha en høy intelligens, men fordelene veier opp for ulempene. Jeg får sikkert kritikk for å skrive dette, men jeg er over gjennomsnittet pen. Jeg har fått flere tilbud om modelloppdrag, og får stadig høre av menn og kvinner at jeg er "vakker", "nydelig", "perfekt" osv. Jeg blir også sjekket opp på gata midt på dagen fra tid til annen. Jeg har heller aldri vært på et jobbintervju hvor jeg ikke har fått jobben. Så kommentarer som: "jeg tviler på at du forstår dette" en sjelden gang i blant fører ikke til at det er negativt å være pen. Man kan jo selvsagt være uintelligent selv om man er pen, så det er ikke gitt at folk tolker en som uintelligent bare fordi man er pen. Det er også en mulighet for at en faktisk er uintelligent, eller "average at best". Man kan også ha haugevis av negative egenskaper til tross for et pent ytre, så man kan ikke automatisk gå ut ifra at folk er misunnelige fordi man er pen, hvis man ikke blir likt. Jeg gikk på samme skole som ei usedvanlig vakker jente. Hun ble likevel ikke spesielt godt likt, og det var ikke på grunn av utseende. Hun var lite hyggelig og avvisende. Hun hadde en "jeg er bedre enn dere" holdning overfor alle, samt et behov for å være "lederen i vennegjengen", så etter hvert orket ikke vennene hennes mer. Ikke var hun særlig intelligent heller, så hun slet selvsagt etter at vennene forsvant, men man høster som man sår. Så å bli mislikt, forlatt eller å føle seg "straffet" trenger ikke å ha noe som helst med et pent ytre å gjøre. Som regel er folk faktisk ekstra hyggelige mot pene mennesker. Anonymkode: f7c03...d92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå