Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble i juni ferdig utdannet som vernepleier. På arbeidsplassen min jobber det ingen andre vernepleiere (kun sykepleiere, helsefagarbeidere, assistenter).

Jeg elsker arbeidsplassen min (jobbet der i 5 år) og brukerne, oppgavene osv. Problemet er bare at jeg føler jeg blir sett litt ned på. Spesielt helsefagarbeidere og noen sykepleiere hendvender seg ikke til meg og jeg får ikke "sykepleieroppgaver" om det er en sykepleier på jobb. Føler det forventes at jeg skal kunne det samme som en sykepleier, men at jeg er en "dårlig" en.  Blir på en måte satt i andre rekke. 

Jeg er selvfølgig klar over at jeg har en annen kompetanse enn de andre ansatte, men jeg føler meg ganske alene. Jeg har nok mye mer fokus på selvbestemmelse, at brukerne skal være mest mulig selvstendige og kan nok for mange virke som at jeg er lat eller ikke setter grenser/lar brukerne styre selv. Jeg tenker nok i en annen retning enn mange andre, fordi jeg mener at det skal være rom for brukerne å gjøre feil og lære av det, og blander meg ikke opp i hva de gjør/konflikter brukerne mellom før jeg ser det er helt nødvendig (jobber på omsorgsbolig for personer langvarige psykiske problemer).

Noen andre i samme situasjon? Hva kan jeg evt. gjøre for å bli respektert? Hjelper nok ikke at jeg er i begynnelsen av 20 årene heller. Av og til tenker jeg på å søke på ny jobb, men jeg er veldig glad i jobben min tross dette..

Anonymkode: 8398a...117

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt- men du føler du blir sett på som en dårlig sykepleier og er nyutdannet vernepleier?

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

Skjønner ikke helt- men du føler du blir sett på som en dårlig sykepleier og er nyutdannet vernepleier?

Hun er den eneste vernepleieren på arbeidsplassen, og hun blir behandlet som en annenrangs sykepleier. Ikke så rart kanskje når hun er den eneste vernepleieren som jobber der og det kanskje ikke er en tydelig rolleavklaring. Personlig vet jeg egentlig ikke forskjellen på hva sykepleiernes og vernepleiernes arbeidsoppgaver på samme arbeidssted. 

Hvor gamle er kollegaene dine da, TS? Kan det være at du blir behandlet slik fordi du er nyutdannet? 

Anonymkode: 8c450...199

• Liker 2
Skrevet

Er selv sykepleier og jobber også i bolig. En vernepleier har jo en annen kompetanse og er en viktig del av teamet, spesielt i en bolig. Ofte blir vi sykepleiere opptatt av "det syke", vi trenger andre andre profesjoner som har et annet perspektiv. Høres ut som det kanskje er en kultur på arbeidsplassen din hvor sykepleierene blir ansett som nr 1og de som har den beste kompetansen. Du er jo ikke en dårlig sykepleier, men en vernepleier😅 det er forøvrig en kunst å vite når en skal "blande seg" og når en skal la folk prøve og feile selv. Har ingen tips til hva du skal gjøre annet enn å være trygg på deg selv og din kompetanse. Ikke være redd for å utfordre. Kan det være det blir bedre hvis de ansetter flere vernepleiere ved din arbeidsplass men det kan jo ta tid. Er det et stort problem ville jeg vurdert å skifte beite. 

Anonymkode: 10cfc...076

• Liker 1
Skrevet

Du må prøve å få ledelsen til å avklare rollene deres. Hvorfor har de ansatt en vernepleier og ikke enda en sykepleier?

Anonymkode: d87c6...a7a

• Liker 1
Skrevet

Det er jo naturlig du ikke får sykepleie oppgaver når det er sykepleier på jobb. 

Men ville som AB over meg bedt om avklaring av rollene.

Anonymkode: 2bed2...c6c

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal spl- oppg overlates til deg, når det er spl på jobb? En spl kan gjøre alt du gjør, du kan ikke gjøre alt en spl gjør. 

Anonymkode: 0c1d2...d96

• Liker 2
Skrevet

Er også sykepleier og har jobbet ulike steder. Jeg har et sykepleie-fokus på jobb, dvs er veldig nøye på medisinering, prosedyrer,  sykdomstegn, behandling osv. Dette fordi jeg føler et veldig sterkt ansvar og føler det er hovedfokus. Er redd for å gjøre feil jeg kan bli stillt til ansvar for. For andre yrkesgrupper kan det kanskje virke rigid og at jeg som sykepleier kun bryr meg om det medisinske og ikke forstår miljøterapi osv. Men det er ikke tilfelle. Hadde jeg kunne valgt om igjen hadde jeg valgt et yrke med mindre sykdomsfokus, og mer fokus på miljøterapi, psykologi osv. Jeg tror mange sykepleiere føler det slik, om det kan være en trøst Ts. 

Anonymkode: 9cb07...ad6

• Liker 1
Skrevet

Mitt arbeidssted har problemer med å rekruttere sykepleiere, og har derfor begynt å ansette vernepleiere i sykepleierstillinger. Så da har vi vernepleiere på ansvarsvakter som må gjøre alt av sykepleieroppgaver, uten at de har særlig mye erfaring med det - og de blir jo derfor usikre. Helt forståelig! En merkelig praksis egentlig, det rare er jo at vernepleierne ikke setter ned foten og forlanger å få utøve yrket sitt. 

Anonymkode: f8c9a...e85

Skrevet

Be om en rolleavklaring! 

Her jeg jobber har spl ansvar for medisiner, injeksjoner, somatiske sykdommer hos psykiatriske pasienter, legekontakt etc. Vpl kan jo også gjøre en del av dette, men spl har ansvaret for medisin og somatikk. 

Vpl har ansvar for langsiktig behandling, kommunikasjon med psykiatrisk spesialisthelsetjeneste, utforming av planer og behandlingsprogram med mer. 

Det er stor forskjell på kompetansen til spl og vpl, jeg syns det er dumt at de blir «slått sammen» på noen områder. Blir irritert når jeg ser stillinger som søker sykepleier/vernepleier, for dette er jo ikke det samme! Vernepleier har masse kompetanse jeg som sykepleier ikke har, og jeg har mer kompetanse/erfaring med noen områder enn vernepleier har. Et godt samarbeid mellom spl og vpl gjør underverker på en arbeidsplass, men jeg syns det er dumt å se på det som «samme» yrke.. Så, be om en avklaring! Du sitter på en stor og veldig viktig kompetanse, du er slett ikke en dårlig sykepleier :) Du er jo vernepleier!

Anonymkode: e768b...493

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...