Thomasine Skrevet 24. mars 2005 #1 Del Skrevet 24. mars 2005 Hvilke tips mener du er viktige og ville du gitt til en som skulle ha nynorsk-eksamen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 24. mars 2005 #2 Del Skrevet 24. mars 2005 Eksamen i nynorsk er ikke det det samme som skriftlig eksamen i norsk da (bokmål). Du får vel en tekst å lese, svare på spørsmål i forhold til denne og så en stiloppgave - slik var det i "gamle dager" i alle fall. Nå vet jeg jo ikke på hvilket nivå du er - ungdomsskolen, videregående eller høyskole/universitet. Tipsene vil vel avhenge av det. Ellers så har nynorsk og bokmål blitt så likt de siste åren at det er dødsviktig å ta med ordliste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adonia Skrevet 24. mars 2005 #3 Del Skrevet 24. mars 2005 Eksamen i nynorsk er ikke det det samme som skriftlig eksamen i norsk da (bokmål). Du får vel en tekst å lese' date=' svare på spørsmål i forhold til denne og så en stiloppgave - slik var det i "gamle dager" i alle fall. [/quote'] sånn som det i hvertfall er på videregående nå så er det avhengig av om det er fagdag eller ikke på nynorsk. er det fagdag blir det også viktig å lese pensum i boka., er ikke kun å skrive en stil. men det varierer fra år til år om det er nynorsk eller bokmål som har fagdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 24. mars 2005 #4 Del Skrevet 24. mars 2005 Dersom det er stilskriving så anbefaler jeg meget flittig bruk av ordliste. Jeg skaffet meg en 5'er på eksamen i nynorsk på videregående på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 24. mars 2005 Forfatter #5 Del Skrevet 24. mars 2005 Det gjelder høgskolenivå, og eksamenen skal skrives på nynorsk! Språket - ikke innholdet! Skal ikke fortelle hva nynorsk er, men bruke skriftspråket! Tips til hvordan bruke ordboka best? Alt dere kommer med vil hjelpe!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 24. mars 2005 #6 Del Skrevet 24. mars 2005 Pass på at du ikke driter deg ut mht. kjønn (substantiv). Å skrive jentane, helgar osv. er FY! Du har sikkert brukt nynorsk før og vet hva du pleier å gjøre feil? Sjekk tidligere oppgaver o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 24. mars 2005 Forfatter #7 Del Skrevet 24. mars 2005 Du har sikkert brukt nynorsk før og vet hva du pleier å gjøre feil? Sjekk tidligere oppgaver o.l. :oops: Det er så lenge siden, vet ikke hvor jeg skulle starte lete etter tidligere oppgaver engang.... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #8 Del Skrevet 28. mars 2005 Skaff deg ordbok med ei lita bokmål-nynorsk ordliste bakerst. Der står alle dei orda som ein vanlegvis har problem med å komme på sjølv. F.eks. heiter eiendommelig (bokm.) ikkje eigedomeleg men særmerkt på nynorsk. Gå også igjennom teksten din grundig når du er ferdig, les ord for ord (les gjerne baklengs frå slutten, så blir det enklare å lese eitt og eitt ord). Sjå etter ord som startar med an- eller be-, eller sluttar på -het, -else eller -ig og slå dei opp! Dersom du har tid, hadde det vel vore ein idé å lese ei bok på nynorsk (samme kva for ei bok), berre for å trene "gehøret" litt, få nynorsken litt meir flytande under huda, om du skjønnar kva eg meiner. Blir lettare å sjå og høyre kva som er rett eller ikkje når du skal skrive nynorsk etterpå. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #9 Del Skrevet 28. mars 2005 Les og skriv nynorsk. Vet jo ikke hvor lenge det er til du har eksamen, men fram til da, bruk sidemålet i praksis. Det er slik man lærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #10 Del Skrevet 28. mars 2005 Kan være lurt å lese nynorsk før eksamen så du er innstilt på nynorsk og ikke bokmål. Les en liten bok eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #11 Del Skrevet 28. mars 2005 Først skriv du. Hugs at du skal skrive på nynorsk, og unngå dei mest typiske bokmålsformuleringane - gjer det enkelt og greitt, og skriv om der det blir nødvendig. Etter du er nøgd med sjølve teksten, er det tid for å rette han. Gå gjennom han og strek under kvart einaste verb og substantiv. Så slår du opp endingane. Sjølvsagt, viss du passar på å bruke nynorsk i praksis før eksamen vil du verte mykje sikrare på eksamen, og da kan det til og med hende at du har fått inn nokre av dei mest vanlege orda i blodet. Anbehetelse er fy fy. :-) Men les Frode Grytten eller Are Kalvø til dømes; nynorsken deira er ikkje så veldig konservativ, og bøkene burde vere greie å lese. Også er dei jo kjempebra. Hugs at du treng ikkje å bruke den mest konservative nynorsken du veit om, det fins mange radikale former som det er heilt greitt å bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 29. mars 2005 Forfatter #12 Del Skrevet 29. mars 2005 Takk for gode tips, allesammen!! Skal finne meg ei kort novelle, tror jeg. Noen stor roman har jeg ikke tid til - har nok av pensum som må dekkes... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå