Gå til innhold

Dumpet kattunger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som de fleste av dere sikkert vet så er de ofte at kattunger blir dumpet av uansvarlige folk, og i de fleste tilfeller så blir ikke kattungene funnet i tide. Jeg lurer egentlig på hvorfor det er så utbredt med at kattunger blir dumpet og forlatt, og så sjeldent vi hører det samme om hundevalper? verdsetter folk livene til hunder mer enn katter? Og hva mener du det kan gjøres for å forebygge dumping av katter i fremtiden?

Her er noen eksempler hvor kattunger er blitt forlatt.

https://www.tv2.no/a/10074501/

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/MgbyVJ/Fant-forlatte-kattunger-i-veikanten

https://www.google.no/search?q=fant+kattunger&sa=N&biw=1600&bih=789&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=IHNQsnA40c7QNM%3A%2C5AwpMTDEG-znFM%2C_&usg=AI4_-kS-AvE1brYGdof

https://www.t-a.no/nyheter/2017/08/16/Fant-kattunger-i-matsøpla-15163094.ece

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/fant-kattunge-i-spla/3422785384.html

Anonymkode: ac8b3...10e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge folk fortsetter å avle uten kontroll på kattene sine og gi bort kattungene gratis til Gud og hvermann, blir vi ikke kvitt problemet med dumping. Selv blandingshunder koster penger og svært få dumper dyr de har betalt penger for. Man finner sjeldent rasekattunger dumpet, og pr nå er det kun rasekatter som koster penger (med noen få hederlige unntak der folk tar en symbolsk sum for huskattunger).

Hvis kattunger hadde vært vanskeligere å få tak i og i tillegg kostet penger, hadde dumpingsproblematikken vært kraftig redusert. Det aller beste hadde vært om flere huskattavlere hadde solgt kattunger ferdig chippet og kastrert.
Pr nå er katter dessverre bruk og kast i Norge, og både folket og myndighetene (inkludert Mattilsynet) "trøster" seg med at Dyrebeskyttelsen og andre frivillige organisasjoner ordner opp. Og de som dumper får ikke noen konsekvenser heller.

Anonymkode: e5502...669

• Liker 6
Skrevet

Folk flest slipper ikke hunden sin ut og lar den drive og ha seg mens de er på jobb eller sover heller. 

Anonymkode: 355dd...372

• Liker 6
Skrevet

Jeg har alltid kastrert, vaksinert og chippet mine katter. Har spurt om katter både unger, voksne og gamle fra DB men ingenting er godt nok. Dyrlegen til mine katter sier jeg er meget dedikert, men tydeligvis ikke god nok for adopsjon hos DB. Viss mine katter forsvinner håper jeg for guds skyld de havner hos vanlige folk. Håper dumpa dyr havner hos vanlige folk også.

Anonymkode: a0233...190

Skrevet

Blir såå opprørt og lei meg av å lese hva folk er i stand til å gjøre mot våre vakre firbeinte venner :( 💔 Sånne folk skulle havnet i fengsel. Dyr er verdt dem og!!

Anonymkode: 8a504...658

• Liker 2
Skrevet

Med tanke på at en kattunge koster mindre enn en pose på butikken så er det ikke rart de har lav status i Norge. Hadde det blitt etterspørsel etter katter ville verdien steget, derfor viktig å kastrere sånn at vi KANSKJE etter laaang tid kan få ned antall katter i Norge. Desverre vil det alltid eksistere mennesker som ser på katten som noe man bare kan kvitte seg med når det ikke passer å ha en katt lenger, sommeren er dumpingsesong, akkurat når ferietiden starter. Rart folk plutselig får allergier før sommeren. 

Anonymkode: d11d6...fb5

• Liker 2
Skrevet

Du vet, det er jo såååå dyrt å kastrere katter, så det har ikke folk råd til/er villige til å betale for. Helst skal de ikke koste på dem chip og vaksiner heller... Og når da kattene går fritt ute, så blir det jo selvsagt kattunger. Eller katten blir borte, og får kattunger ute.. Kommer jeg over noen som dumper kattunger, så kommer jeg nok til å ende bak murene, for da blir jeg seriøst voldelig! 

Nå finnes det selvsagt ansvarlige eiere av huskatter, som kastrerer, chipper, vaksinerer, ikke slipper ut for unge katter/slipper ut i trafikkfarlige omgivelser osv. Det er bare alt for få av dem :(

Anonymkode: 74d72...5d3

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet, det er jo såååå dyrt å kastrere katter, så det har ikke folk råd til/er villige til å betale for. Helst skal de ikke koste på dem chip og vaksiner heller... Og når da kattene går fritt ute, så blir det jo selvsagt kattunger. Eller katten blir borte, og får kattunger ute.. Kommer jeg over noen som dumper kattunger, så kommer jeg nok til å ende bak murene, for da blir jeg seriøst voldelig! 

Nå finnes det selvsagt ansvarlige eiere av huskatter, som kastrerer, chipper, vaksinerer, ikke slipper ut for unge katter/slipper ut i trafikkfarlige omgivelser osv. Det er bare alt for få av dem :(

Anonymkode: 74d72...5d3

Hater sånne mennesker. Som skaffer seg katt uten å tenke over utgiftene som følger med. Har selv en kattunge på 5 mnd, skal kastreres snart og samtidig få chip. Mange sier «ja da blir det godt for han å komme ut» hvorpå jeg svarer «nei han får ikke ut før til våren når han nærmer seg året». Virker som at det er rart å vente til de faktisk er store nok til å passe på seg selv. En kattunge, og spesielt vår er så hinsides vimsete og vil LETT komme i skumle situasjoner. Vi går ut i bånd istedenfor vi, selv om vi bare er omringet av skog 🙈

Anonymkode: d11d6...fb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...