Gå til innhold

innekatt vs. utekatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om å holde kattene inne vs. det å la dem gå fritt omkring ute?

Jeg holder mine katter som innekatter, men de har masse å finne på både inne og ute i sin egen "kattegård". Jeg mener en katt har en mye bedre forutsetning for et godt liv på denne måten. De unngår de værste smittefarene, eller å dø på en eller annen grusom måte og det er bedre for det lokale fugle/smådyrslivet.

Det føles som rasekatt-eiere og huskatt-eiere ofte er veldig uenige om dette. Mange som har sterke meninger om temaet, så jeg håper på å få noen reaksjoner/tanker om det her inne :-)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en innekatt. Den er inne fordi vi bor på et sted der det ikke alltid er like greit å være utekatt.

Vi har ikke gård ute, men lufter katten i bånd.

Satser på at den får bli utekatt når vi flytter, og hensynet til småfugler og gnagere endrer ikke på den avgjørelsen.

Med andre ord så tror jeg katter kan ha et fullgodt liv både som det ene og det andre og jeg ser ingen grunn til å "rakke ned på" de som måtte velge eller mene noe annet enn meg.

Gjest Lucia
Skrevet

Min Maine Coon er inne-katt, så jeg forstår dette godt. Folk som ikke har kastererte katter bør i alle fall tenke seg om med å la de fly rundt og få katteunger i hytt og pine!

Gjest Anonymous
Skrevet

Latterlig! Katter er utedyr! Skulle ikke vært lov å ha de inne i huset noen gang!!

Skrevet
Latterlig! Katter er utedyr! Skulle ikke vært lov å ha de inne i huset noen gang!!

Og begrunnelsen var..?! :klø:

Du er ikke tilfeldigvis en "hundeperson"? :-)

Skrevet

Og begrunnelsen var..?! :klø:

Du er ikke tilfeldigvis en "hundeperson"? :-)

Neppe. Det er sikkert bare en drittsekk som kjeder seg. Ikke bry deg om det, du!

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har en kattunge som skal være utekatt. Vi bor på gård langt fra folk og trafikk, så vi håper katten kan ha et fint og relativt trygt uteliv. Han skal selvsagt kastreres, chippes og vaksineres, og vi skal passe på å gi han ormekur og følge med på helsa hans.

Det er helt tydelig at katten vår stortrives ute, men jeg tror ikke innekatter lever "mindre fullverdige" liv i det hele tatt. Alle innekatter jeg vet om, stort sett bykatter, virker glade, rolige og harmoniske.

Et annet moment som er viktig er også at katter i relativt tettbygde strøk faktisk er til sjenanse for naboer - de gjør fra seg i sandkasser og blomsterbed, og de mjauer og hyler utenfor vinduene om natta (i hvert fall de ukastrerte). Mange katter i ett område kan som nevnt ovenfor her også gjøre store innhogg fuglebestanden.

Helsemessig tror jeg en utekatt kan ha det vel så bra som en innekatt. Noen skrammer, øremidd og flått synes jeg ikke veier opp mot fordelene ved å være ute. Noe annet er selvsagt trafikkerte veier og fæle sykdommer de kan få om de ikke vaksineres/kastreres eller følges opp av eierne.

Hadde jeg hatt rasekatt ville jeg forresten gjerne valgt en rase som kunne være ute under norske forhold, så lenge vi bor som vi gjør.

Skrevet

Jeg er generelt imot å holde katter inne.. De er tross alt skapt for å være ute, og det er det som er mest naturlig for dem. Men jeg synes det er positivt at du har en kattegård, hvor stor er den?

Jeg synes det er vondt å se på dyr i bur/dyr som er sperret inne, men er klar over at mange katter også kan trives inne. Jeg har selv en ti år gammel kastrert hannkatt som foretrekker å være inne så mye som mulig.. men han har muligheten til å være ute når han vil, og det er viktig. I tillegg går han på do ute (noe som skaper mindre arbeid for oss) og er ute om natten. Jeg tror også det er viktig at kattene får bruke instinktene sine ute i det fri.

Skrevet
Jeg er generelt imot å holde katter inne.. De er tross alt skapt for å være ute' date= og det er det som er mest naturlig for dem. Men jeg synes det er positivt at du har en kattegård, hvor stor er den?

Den er 5x5 meter og 2 meter høy. Kattene kan gå ut i kattegården og inn i huset igjen som de vil (gjennom egen kattedør).

Skrevet
Jeg er generelt imot å holde katter inne.. De er tross alt skapt for å være ute, og det er det som er mest naturlig for dem. Men jeg synes det er positivt at du har en kattegård, hvor stor er den?

Jeg synes det er vondt å se på dyr i bur/dyr som er sperret inne, men er klar over at mange katter også kan trives inne. Jeg har selv en ti år gammel kastrert hannkatt som foretrekker å være inne så mye som mulig.. men han har muligheten til å være ute når han vil, og det er viktig. I tillegg går han på do ute (noe som skaper mindre arbeid for oss) og er ute om natten. Jeg tror også det er viktig at kattene får bruke instinktene sine ute i det fri.

:Nikke:

Skrevet

Det er selvsagt mye bedre enn å ikke ha katten ute i det hele tatt, men hvorfor ikke ha en kattedør som går helt ut? Bor du i et område med mye trafikk? Er du rett for smittefare etc. så er vaksinasjon en løsning...

Det er bedre for det lokale fugle- og smådyrslivet?? Det blir vel på lik linje med å utrydde all ulv så sauebøndene skal bli fornøyde.. Katten din kommer ikke til å ta mange fugler og mus :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er selvsagt mye bedre enn å ikke ha katten ute i det hele tatt, men hvorfor ikke ha en kattedør som går helt ut? Bor du i et område med mye trafikk? Er du rett for smittefare etc. så er vaksinasjon en løsning...

Det er bedre for det lokale fugle- og smådyrslivet?? Det blir vel på lik linje med å utrydde all ulv så sauebøndene skal bli fornøyde.. Katten din kommer ikke til å ta mange fugler og mus :wink:

(jeg var den første gjesten)

Det er da flere grunner til at folk ikke ønsker å ha "frittgående" katter. Så vidt jeg forstår har trådstarter rasekatter, disse er ikke alltid tilpasset norsk klima, og de koster en del, slik at eier sikkert ønsker å ha kontroll med hvor katten er, ikke blir sttjålet eller skadet o.l.

Hadde jeg bodd i et trafikkert eller tettbygd område ville jeg enten hatt innekatt, kattegård eller ikke katt i det hele tatt. Dette er selvsagt mitt valg, andre får gjøre det de føler for. Vokst opp i et slikt område uten katt er jeg rimelig oppmerksom på de ulemper mange katter i ett område medfører, både for naboer og kattene imellom. Selvsagt påvirker mange katter på et lite område fuglelivet - men selvsagt kan man også si at fuglelivet i et bebygd område ikke er "naturlig" uansett, både pga kulturlandskap, foring og annen menneskelig aktivitet. Synes ikke sammenlikningen med ulv/sau er særlig relevant her.

Jeg er enig i at det ikke er fint å se innesperrede burdyr, men katter i en stor kattegård og med fri tilgang til eiers hus har det ikke fælt. Personlig har jeg større problemer med å forstå poenget med å ha diverse gnagere og fugler i små bur 23-24 timer i døgnet, enn å ha en katt som kan bevege seg rundt i hele huset.

Katter er domestiserte dyr som "må" tilpasse seg menneskene, og de har kanskje dårligere evne til dette enn feks hunder. Man må som katteeier selvsagt være opmerksom på om katten trives under de forholdene man kan gi den, men jeg tror de kan trives under flere ulike vilkår enn de "mest naturlige".

(Apropos naturlig, forresten; katter er ikke naturlig hjemmehørende i norsk natur/klima/fauna)

Skrevet

Det viktigste er om katten trives eller ikke, det er jeg enig i, men å bestemme at rasekatter bør holdes inne fordi de er "mer verdt" blir for dumt (og jeg har ikke fått inntrykk av at trådstarter har den meningen). Man er da vel like redd for at katten skal bli skadet/drept/syk om det er en vanlig huskatt?

Jeg har ikke sagt at vi skal gå tilbake til steinalderen heller (for at alt skal bli mest mulig naturlig), og selv om katter ikke er "naturlig hjemmehørende i norsk natur/klima/fauna" er det naturlig for alle dyr å være ute.

Du mener at en katt kan være like lykkelig som innekatt, jeg mener at alle katter bør få muligheten til å være ute. Bor man midt i byen eller i et veldig trafikkert strøk bør man ikke ha katt.

Og ja, selvfølgelig vil mange katter på et lite område påvirke fuglelivet i området. Jeg sa at én katt ikke vil ha så mye og si.

Gjest Lucia
Skrevet

Det finnes jo like mange gemytter som det finnes raser. Noen foretrekker faktisk å være inne...

Skrevet
Det finnes jo like mange gemytter som det finnes raser. Noen foretrekker faktisk å være inne...

Ja.. som nevnt foretrekker min katt stort sett å være inne. Men hele tiden? Nei, det blir feil (synes jeg).

Skrevet

Tidligere var jeg prinsippielt imot at katter bare skulle være inne (siden jeg vokste opp på gård var det en naturlig tanke). Men, da jeg anskaffet meg en nydelig liten perserfrøken (lillamasket colourpoint) endret jeg mening 8) Det hun aller helst ville gjøre var å ligge på fanget mitt (spesielt om jeg skulle strikke :-?) , eller kose seg i en varm krok i stua. Jeg vente henne til å gå med halsbånd fra hun var liten, så noen turer på "fuglejakt" hadde vi da. Etter et par år fikk jeg meg også en huskatt, som også "måtte" bo inne pga stedet vi bodde. Ikke noe problem :-) Hver ettermiddag (kattenes "gale time") gikk det i hundre rundt i stua så filleryene fløy veggimellom, men ellers var det ikke noe "mas" for å smette ut døra om den ble åpnet eller på annen måte. Vi storkoste oss alle 3 med ordningen. Jeg tror rett og slett det kommer an på hva kattene blir vant med fra de er små. :P

Skrevet

Jeg har tre katter som alle får gå fritt.

Der jeg bodde før var det stor og tung trafikk, så da holdt jeg dem inne i frykt for at de skulle bli påkjørt, men da var de også så små at de ikke hadde oppdaget utelivet heller...

Nå bor jeg på et sted der mange bare slipper kattene ut også driter de i om de har både lopper, lus eller løpetid... Og DET irriterer meg grenseløst. I forfjor tok endelig kommunen affere, og da ble det fjerna over 20 (!!!) løskatter fra gata vår - og gata vår er en blindvei på 50 meter!

Kattene gikk også i både blomsterbed, entreer og sandkasser og tissa og bæsja, og da er det lite morsomt for oss som bor der. Og både jeg, min kommende mann, de som bor i etasjen over oss, naboene våre og egentlig alle andre i gata liker katter, men løskattene var ikke mye verdsatt. Sloss med mine katter gjorde de også, og det kunne fort blitt dyrt om mine katter hadde fått dypere sår og større skrammer enn de fikk...

Nei, jeg er for å holde katter ute i riktige omgivelser, men da må det også være kontrollerte omstendigheter. Hankattene bør i det minste være kastrert! For sånn som de går og remjer overalt og markerer og sloss, så er det ikke noe morsomt!

Kattegård er jo genialt for de som bor i tette områder eller har rasekatter til f.eks. utstilling eller avl. Jeg er helt for det, jeg - så lenge gården er stor nok. Og 5x5x2 meter høres jo veldig bra ut spør du meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...