AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #1 Skrevet 1. november 2018 Jeg har søkt jobb, og måtte ta en personlighetstest. Spørsmålene var for eksempel "Hvor ofte har du vondt i magen", "Er du ofte lei deg?", svar på påstanden "jeg er ofte trøtt", "fremtiden min virker håpløs" m.m. På et jobbintervju er det ikke lov å stille spørsmål om helse. Hvordan kan denne testen være lovlig da? Anonymkode: 1f720...6e2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #2 Skrevet 1. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt jobb, og måtte ta en personlighetstest. Spørsmålene var for eksempel "Hvor ofte har du vondt i magen", "Er du ofte lei deg?", svar på påstanden "jeg er ofte trøtt", "fremtiden min virker håpløs" m.m. På et jobbintervju er det ikke lov å stille spørsmål om helse. Hvordan kan denne testen være lovlig da? Anonymkode: 1f720...6e2 Jøsses.. Har du søkt jobb som deprimert? Anonymkode: b4c5b...484 7
Guidet Kvinne Skrevet 1. november 2018 #3 Skrevet 1. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt jobb, og måtte ta en personlighetstest. Spørsmålene var for eksempel "Hvor ofte har du vondt i magen", "Er du ofte lei deg?", svar på påstanden "jeg er ofte trøtt", "fremtiden min virker håpløs" m.m. På et jobbintervju er det ikke lov å stille spørsmål om helse. Hvordan kan denne testen være lovlig da? Anonymkode: 1f720...6e2 Hva het testen?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #4 Skrevet 1. november 2018 Når man får slike spørsmål på jobbintervju kan man lyve med god samvittighet. Anonymkode: f53cd...d6a 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #5 Skrevet 1. november 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøsses.. Har du søkt jobb som deprimert? Anonymkode: b4c5b...484 Som butikkansatte i en stor dagligvarekjede. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når man får slike spørsmål på jobbintervju kan man lyve med god samvittighet. Anonymkode: f53cd...d6a Det er en test man må ta før man evt. får komme på intervju. Anonymkode: 1f720...6e2
Forundret.. Skrevet 1. november 2018 #6 Skrevet 1. november 2018 Har hørt at de har noe slikt hos Kiwi.
Guidet Kvinne Skrevet 1. november 2018 #7 Skrevet 1. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som butikkansatte i en stor dagligvarekjede. Det er en test man må ta før man evt. får komme på intervju. Anonymkode: 1f720...6e2 Men hva het testen? Det finnes gode tester, og det finnes "tester" som er bare tøv.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #8 Skrevet 1. november 2018 Ta kontakt med arbeidstilsynet og spør. Det høres ikke lovlig ut for meg. Anonymkode: fa1ec...842 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #9 Skrevet 1. november 2018 13 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Men hva het testen? Det finnes gode tester, og det finnes "tester" som er bare tøv. MINT Anonymkode: 1f720...6e2
Guidet Kvinne Skrevet 1. november 2018 #10 Skrevet 1. november 2018 https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/ble-mott-med-absurd-test-pa-jobbintervjuet-1.1001373 Assessio som har utviklet testen er i utgangspunktet velrennommert, men her ser det jo ut til at de har tabbet seg ut. Hvis du gidder kan du jo ta det videre, du også.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #11 Skrevet 1. november 2018 Tror det må være samme testen jeg tok da jeg søkte jobb hos Kiwi for 5-6 år siden. Fikk beskjed om at jeg ut fra svarene ikke var den de så etter, eller noe sånt. Utrolig at testen enda brukes. Lurer også på hvordan det kan være lovlig. Anonymkode: 2e66f...926 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #12 Skrevet 1. november 2018 Regner med de leter etter noen som aldri har vondt i magen, aldri er lei seg og føler de har en strålende framtid. Og ikke minst aldri er trøtt. Det blir liksom feil uansett hvordan man svarer, ingen er jo et slikt supermenneske, men er heller neppe noen som vil svare ærlig at "ja, jeg er faktisk ganske ofte lei meg" eller at "ja, jeg har ofte vondt i magen på grunn av stress". For eksempel. Anonymkode: 2e66f...926 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #13 Skrevet 3. november 2018 Det jeg spesifikt lurer på er om arbeidsgiver ha rlovtil å innhente helseopplysninger så lenge det er kamuflert som "test" Anonymkode: 1f720...6e2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #14 Skrevet 3. november 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg spesifikt lurer på er om arbeidsgiver ha rlovtil å innhente helseopplysninger så lenge det er kamuflert som "test" Anonymkode: 1f720...6e2 Jeg synes det høres tvilsomt ut, og er enig i at du burde kontakte Arbeidstilsynet. Anonymkode: 66bae...113 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #15 Skrevet 3. november 2018 På 1.11.2018 den 22.20, AnonymBruker skrev: Regner med de leter etter noen som aldri har vondt i magen, aldri er lei seg og føler de har en strålende framtid. Og ikke minst aldri er trøtt. Det blir liksom feil uansett hvordan man svarer, ingen er jo et slikt supermenneske, men er heller neppe noen som vil svare ærlig at "ja, jeg er faktisk ganske ofte lei meg" eller at "ja, jeg har ofte vondt i magen på grunn av stress". For eksempel. Anonymkode: 2e66f...926 Jeg tok testen ganske så ærlig, og fikk jobben. Tror nok ikke de leter etter perfekte mennesker. Anonymkode: a8b48...d2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå