Gå til innhold

Folk ansetter bare venner og familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler dette er noe som har begynt først nå de siste par årene ?! For jeg kunne lett komme på intervju før, og jeg fikk også jobben. Selv om jeg ikke kjent noen. 
Men nå virker det som at alle som blir den nye sjefen i en avdeling, bare ansetter sine venner og familie ? 
For jeg fikk f.eks en ny sjef for et par år siden, og etter hun begynte så var det jo bare hennes fam.medlemmer som fikk jobb! 
Hvordan i huleste skal folk få seg jobb, når det bare ansettes på bakgrunn av bekjentskap?

Anonymkode: 686a4...2db

• Liker 1
Skrevet

Det er værst på bygda! Spesielt om ein er inngift🙄

Anonymkode: 4ee93...b28

Skrevet

CV, søknad og intervju er avleggs.

Glem alt det tradisjonelle om måten å skaffe jobb. Nå handler det om å komme inn i de rette omgangskretsene og bli kjent med de rette folka. Det er sånn man får seg jobb.

Er du på jobbjakt? Saumfar sosiale medier etter de rette vennekretsene, gjør deg kjent og dra på de rette festene, det er der jobbene deles ut. Er det en jobb du virkelig vil ha, så ikke utelukk å bli kjæreste med den rette fyren som kan være portåpner til stillingene. Ingen midler bør utelukkes. Du må rett og slett jobbe litt som etteretningsagentene gjør når de skal rekruttere nye informanter/kilder.

Har du god tid og langt perspektiv kan politikk være en sikker måte å sikre seg for livet. Gjennom politisk arbeid får du en omgangskrets som vil ta vare på deg resten av livet og gi deg de jobbene du vil ha.

NAV får aldri får folk ut i jobb, fordi de tror at jobber fortsatt fås gjennom søknad og cv. De har ikke hengt med i tiden.

Anonymkode: 72db7...a53

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler dette er noe som har begynt først nå de siste par årene ?! For jeg kunne lett komme på intervju før, og jeg fikk også jobben. Selv om jeg ikke kjent noen. 
Men nå virker det som at alle som blir den nye sjefen i en avdeling, bare ansetter sine venner og familie ? 
For jeg fikk f.eks en ny sjef for et par år siden, og etter hun begynte så var det jo bare hennes fam.medlemmer som fikk jobb! 
Hvordan i huleste skal folk få seg jobb, når det bare ansettes på bakgrunn av bekjentskap?

Jeg har prøvd å si det i de fem-seks siste årene, men ingen tror meg om den teorien. Man må kjenne noen, ha et nettverk for å smiske seg til en jobb, noe som er dumt.

Anonymkode: b9fdf...b5c

• Liker 1
Skrevet

Hehe. Katharina Andresen sendte vel strengt tatt en søknad til Innovasjon Norge. Men ingen ved sine fulle fem tror at hun fikk jobb der på grunn av søknaden.

Anonymkode: 0f95c...f66

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

CV, søknad og intervju er avleggs.

Glem alt det tradisjonelle om måten å skaffe jobb. Nå handler det om å komme inn i de rette omgangskretsene og bli kjent med de rette folka. Det er sånn man får seg jobb.

Er du på jobbjakt? Saumfar sosiale medier etter de rette vennekretsene, gjør deg kjent og dra på de rette festene, det er der jobbene deles ut. Er det en jobb du virkelig vil ha, så ikke utelukk å bli kjæreste med den rette fyren som kan være portåpner til stillingene. Ingen midler bør utelukkes. Du må rett og slett jobbe litt som etteretningsagentene gjør når de skal rekruttere nye informanter/kilder.

Har du god tid og langt perspektiv kan politikk være en sikker måte å sikre seg for livet. Gjennom politisk arbeid får du en omgangskrets som vil ta vare på deg resten av livet og gi deg de jobbene du vil ha.

NAV får aldri får folk ut i jobb, fordi de tror at jobber fortsatt fås gjennom søknad og cv. De har ikke hengt med i tiden.

Så hva da med jobber som annonseres på Finn for eksempel? Der må man jo søke med søknad og CV... 

Anonymkode: f6d4f...751

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye av sånt ja.

Skrevet

derfor ser jeg ingen fremtid. :( jeg har knapt nettverk, og jeg er fra en bygd, hvor folka bare har nettverk i den bygda! 

Skrevet

Jeg bor på en ly oå Vestlandet. Har også alltid kommet på intervju osv. Står i lokalt vikarbyrå, og rart som det er, ser jeg at alle de som kjenner de som driver vikarbyrået, får jobber..... Det har vært masseoppsigelser her pga oljenedskjæringen, men de er dum hvis de tror folk ikke ser hva som skjer....

Anonymkode: 6e74c...439

Skrevet

Samboeren min fikk jobb via å søke med CV og søknad, så det går jo an... 

• Liker 2
Skrevet

Dette skjer veldig mye. Det er en form for korrupsjon, nepotisme... 

Det jeg ikke forstår er hvorfor vil folk ansette rævkyssere og venner?

Dette kan da umulig være det som er best for bedriften. 

Familie kan jeg skjønne litt, man kan gi familie en sjanse for å ta vare på egne (siden alle andre gjør det- hvor skal man ellers få prøve seg), men klart familie bør man ikke beholde i en bedrift om de ikke bidrar nok. 

Det man trenger er flinke folk som tør å si sannheten til sjefen, ikke bare kysse ræv...da er det best å lese masse CVer og ansette den som er best kvalifisert og/eller har riktig personlighet/ arbeidsvilje. 

Anonymkode: 2b336...9c4

• Liker 1
Skrevet

Heldigvis ikke innenfor fagfeltet  mitt. Hadde sjefen ansatt teknikere fra slekta og vennekretsen ville bedriften vært nedlagt for lenge siden. Kundene forlanger kvalitet og kunnskap når de bestiller oss. Men innenfor kommunal sektor florerer venne ansettelser ja😤

Anonymkode: 43bbe...d9f

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva da med jobber som annonseres på Finn for eksempel? Der må man jo søke med søknad og CV... 

Det er en del av skinnprosessen. Stillingene på Finn er som regel allerede besatt eller en skreddersydd for en bestemt person.

Stillingen annonseres og søkere kalles inn til intervju som en del av skinnprosessen. Det er allerede bestemt på forhånd.

Som en nevnte her om Katharina Andresen. Hun sendte en søknad, men var allerede ansatt. Innovasjon Norge kunne til og med lyst ut stillingen og kalt inn folk til intervju for at det skal se bra ut, men Andresen hadde nok fått jobben uansett.

Skrevet

Har selv fått en jobb ved cv og søknad der det var 300 søkere. Jeg kjente ingen. Dere må knekke koden for hvodan dere selger inn deres kompetanse og personlighet.  

Anonymkode: 99739...e74

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...