Gå til innhold

"problem"barn alltid lavt utdannet, gjennomsnittlige og mer ordentlige oftte høyere utdannet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger merke til noe, at folk som var utenfor normalen på skolen, forblir i lavtlønnede yrker og gjerne uten utdannelse. 
Meg selv er et eksmepel. Utrolig lav selvtillit, jeg ble mobbet gjennom hele skolen, slet med konsentrasjonen. Jeg har prøvd å forbredre videreegånde karakterene, men det gikk verre begge gangene. Så meldte jeg meg opp på universitet men dette gikk skeis også.
Jeg fikk vanlig jobb. Hadde ei venninne som slet også, hun ble litt mobbet, hun hadde mor som ruset seg og ganske fraværende far. I dag er hun i samme båten selv. Totalt uten jobb, ruser seg og roter til livet mer og mer. Hun hadde et par andre venninner enn meg som var mer "normale" og disse har høyere utdannelse og klarer seg bra. 
En annen jente jeg vet om, som var rett og slett spesiell, jobber i kassa på "Rema". Deltidsjobb. Jeg vet ikke hva det egentlig var med henne, men det var noe....

Mens de som er ganske så gjennomsnittlige, gled naturlig inn og de som var mer energiske og engasjerte, får høyere utdannelse. 

Jeg føler livet som "svak" er så meningsløst. Jeg er en slik person som liksom aldri har fått til den minste ting. Kanskje jeg rett og slett bare er mindre intelligent. Dette er helt grusomt med tanke på kjærligheten også, for de fleste menn på min alder vil jeg tro vil ha en kvinne som ikke er tett i pappen, har en litt mer glamourøs jobb osv 😕 

Anonymkode: e55a0...e04

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger merke til noe, at folk som var utenfor normalen på skolen, forblir i lavtlønnede yrker og gjerne uten utdannelse. 
Meg selv er et eksmepel. Utrolig lav selvtillit, jeg ble mobbet gjennom hele skolen, slet med konsentrasjonen. Jeg har prøvd å forbredre videreegånde karakterene, men det gikk verre begge gangene. Så meldte jeg meg opp på universitet men dette gikk skeis også.
Jeg fikk vanlig jobb. Hadde ei venninne som slet også, hun ble litt mobbet, hun hadde mor som ruset seg og ganske fraværende far. I dag er hun i samme båten selv. Totalt uten jobb, ruser seg og roter til livet mer og mer. Hun hadde et par andre venninner enn meg som var mer "normale" og disse har høyere utdannelse og klarer seg bra. 
En annen jente jeg vet om, som var rett og slett spesiell, jobber i kassa på "Rema". Deltidsjobb. Jeg vet ikke hva det egentlig var med henne, men det var noe....

Mens de som er ganske så gjennomsnittlige, gled naturlig inn og de som var mer energiske og engasjerte, får høyere utdannelse. 

Jeg føler livet som "svak" er så meningsløst. Jeg er en slik person som liksom aldri har fått til den minste ting. Kanskje jeg rett og slett bare er mindre intelligent. Dette er helt grusomt med tanke på kjærligheten også, for de fleste menn på min alder vil jeg tro vil ha en kvinne som ikke er tett i pappen, har en litt mer glamourøs jobb osv 😕 

Jeg tror helt ærlig at kjernefamilien er hovedaktoren. All data viser at barn som vokser opp under begge foreldre og helst gifte foreldre har en mye høyere % for å lykkes som voksen.

Barn som vokser opp uten fedre f eksempel har høyere sjanse for å droppe ut av skolen, ende opp som dopmisbrukere, ende opp som kriminelle, ende opp som tenåringsmammaer osv

Endret av hocane
  • Liker 8
Skrevet

Høy utdanning = som regel mer penger og mer ressurser til å sende barnet til psykologer, følge opp med leger om abrnet ikke får god hjelp med en gang, kjøpe medisiner, behandling i utlandet, privatlærer osv. 

Mye penger gir faktisk bedre muligheter på alle måter. En som er rik og syk vil alltid ha tilgang til bedre medisiner og behandling enn en gjennomsnittlig person. Den rike kan reise til australia for behandling og medisin om den vil. Den kan gå til regelmessige behandlinger som ikke er ponset av staten og som er kostbare osv. 

Mange som er uten utdanning er nettopp det fordi de selv ble litt syke unge, sliter med psykiske lidelser eller har hatt andre problemer. Disse er da ofte dårligere til å ta seg av egne barn fordi de sliter med sitt

Mennesker med høyere utdanning kommer oftere i kontakt med andre perspektiver og utvikler gjerne andre måter å se på barne og barneoppdragelse på som kommer barnet til gode. 

Intelligente mennesker tar oftere høyere utdanninger og får oftere intelligente barn som igjen har høyere sjanse for å klare seg bra 

osv

Anonymkode: 79e63...d42

• Liker 3
Skrevet

Synes formuleringen din «FÅR høyere utdannelse» er veldig spesiell. Ingen får en utdannelse. 

Men det er jo lettere å skli inn om man har lett for å tilpasse seg. Det gjelder på studier og i jobb. 

Har man ikke fått med seg tilpasningsdyktighet hjemmefra, må man jobbe mye med seg selv for å nå langt. 

Anonymkode: aa634...149

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, hocane skrev:

Jeg tror helt ærlig at kjernefamilien er hovedaktoren. All data viser at barn som vokser opp under begge foreldre og helst gifte foreldre har en mye høyere % for å lykkes som voksen.

Barn som vokser opp uten fedre f eksempel har høyere sjanse for å droppe ut av skolen, ende opp som dopmisbrukere, ende opp som kriminelle, ende opp som tenåringsmammaer osv

Jeg hadde ingen far når jeg vokste opp. Er i dag lege, har både mann og barn...

Anonymkode: 0a915...7b0

• Liker 7
Skrevet

Jeg vokste opp med en psykisk syk alenemor med et narkotikaproblem som sonet en fengselsstraff da jeg var 7-9 år.

Som tenåring var jeg en villstyring og ble sendt på spesialskole for ungdom med atferdsproblemer.

I dag er jeg voksen. Gift med far til mine barn (ja, far i entall!), vi lever et helt gjennomsnittlig A4-liv. Jeg har mastergrad og en adekvat jobb.

Folk kommer ser ut av dritten de er født inn i hvis de virkelig vil.

Anonymkode: 5ee73...b96

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, hocane skrev:

All data viser også at foreldrenes utdannelsesnivå reflekteres på barna. 

Og at nav-foreldre får nav-barn. 

Det nytter ikke å isolere dette til èn faktor. 

Et barn som vokser opp hos to uføre, uutdannede foreldre, når ikke lengre enn et barn som vokser opp hos ressurssterk alenemor. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja så det gikk bra med deg.

Problemet løst da, barn som vokser opp uten fedre kommer til å få det helt greit da :)

Endret av hocane
  • Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et barn som vokser opp hos to uføre, uutdannede foreldre, når ikke lengre enn et barn som vokser opp hos ressurssterk alenemor. 

Korrekt dette også ja.

Jeg isolerte det ikke til en faktor, men jeg mener at barn som vokser opp uten far eller mor er en hovedfaktor.

Skrevet

Jeg er i en søskenflokk på 4. Mamma var alenemor da jeg vokste opp. Ofte hadde hun ikke råd til så mye, og jeg husker de andre vennene mine fikk ting hele tiden for de hadde beggge foreldrene. 
Ingen i min familie har universitets eller høyskoleutdannelse. Og det virker direkte umulig  for meg å få det. 
Jeg tør ikke å få barn, for jeg er redd de skal bli sinte på meg. 

Skrevet

Ja alle statistikker viser at barnet har betydelig dårligere muligheter om:

Foreldrene har lav/ ingen utdannelse

Vokser opp med alene-mor

Vokser opp uten særlig familie og nettverk

Vokser opp i voldelig/alkohol/rus-familie

Anonymkode: bc45a...a9b

• Liker 7
Skrevet

Veldig mye anekdoteargumenter i denne tråden så langt.

Ekstremt lavt diskusjonsnivå når alt en kan vise frem til er personlige erfaringer.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja alle statistikker viser at barnet har betydelig dårligere muligheter om:

Foreldrene har lav/ ingen utdannelse

Vokser opp med alene-mor

Vokser opp uten særlig familie og nettverk

Vokser opp i voldelig/alkohol/rus-familie

Anonymkode: bc45a...a9b

men skal jeg legge skylden på mamma da? Min bror gikk arbeidsledig 1 år, men fant seg en jobb han trives med. Han stortrives nå. Men han har 2 år med vdg yrkesfag.
Jeg fullførte generell studiekompetanse påbygg. Men har ingen høyskole eller uni. 

Hun har barn med en annen mann og han har heller ikke høyere utdannelse. Men disse tar alt så lett ?! de kommer garantert til å ta høy utdannelse. Hun er ikke sammen med denne mannen lenger. 

Men jeg merker lunta er kort mot mamma for tiden. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med barn av høyt utdannede, er høyt utdannet men som ble syk, og som er ufør?

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en søskenflokk på 4. Mamma var alenemor da jeg vokste opp. Ofte hadde hun ikke råd til så mye, og jeg husker de andre vennene mine fikk ting hele tiden for de hadde beggge foreldrene. 
Ingen i min familie har universitets eller høyskoleutdannelse. Og det virker direkte umulig  for meg å få det. 

Ingenting er umulig om du har middels IQ og er tålmodig. Du får til det du vil! Hvorfor skal dine barn bli sinte på deg?

Anonymkode: 18fa6...129

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes din mor har klart noe mye vanskeligere enn å ta en utdannelse. 

Alenemor til fire barn er MYE tøffere enn seks års studier pluss deltidsjobb ved siden av!

Vær stolt av moren din!

• Liker 9
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Imponerende at du kom deg gjennom medisinstudiet uten å forstå at statistikk viser tendenser med unntak. :)

Anonymkode: e356b...299

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes din mor har klart noe mye vanskeligere enn å ta en utdannelse. 

Alenemor til fire barn er MYE tøffere enn seks års studier pluss deltidsjobb ved siden av!

Vær stolt av moren din!

men snakk om å være håpløs på å finne menn.... arver man denne egenskapen og? 

hun har ikke vært alenemor hele tiden da

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dataene gjelder nok gruppenivå. Det vil alltid være outliers. 

Anonymkode: e3b74...7cc

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp med en psykisk syk alenemor med et narkotikaproblem som sonet en fengselsstraff da jeg var 7-9 år.

Som tenåring var jeg en villstyring og ble sendt på spesialskole for ungdom med atferdsproblemer.

I dag er jeg voksen. Gift med far til mine barn (ja, far i entall!), vi lever et helt gjennomsnittlig A4-liv. Jeg har mastergrad og en adekvat jobb.

Folk kommer ser ut av dritten de er født inn i hvis de virkelig vil.

Anonymkode: 5ee73...b96

Jeg tror de kommer seg ut av det om de har evner til det. Og vilje så klart. Blir litt feil å si at noen ikke kommer seg ut fordi de ikke vil det nok. 

Anonymkode: e3b74...7cc

• Liker 2
Skrevet

men skal jeg legge skylden på mamma da? Min bror gikk arbeidsledig 1 år, men fant seg en jobb han trives med. Han stortrives nå. Men han har 2 år med vdg yrkesfag.
Jeg fullførte generell studiekompetanse påbygg. Men har ingen høyskole eller uni. 

Hun har barn med en annen mann og han har heller ikke høyere utdannelse. Men disse tar alt så lett ?! de kommer garantert til å ta høy utdannelse. Hun er ikke sammen med denne mannen lenger. 

Men jeg merker lunta er kort mot mamma for tiden. 

Så du er egentlig sint fordi barna din mor lagde med faren din er mindre intelligente enn barna hun lagde med den andre mannen? 

Det høres ut som om du heller burde være sint på faren din...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...