Gå til innhold

Respekt for påskefreden/helligdager?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Folk kan gjøre hva de vil på offentlige helligdager så fremt man ikke bråker. Det gjelder både for hva lovverk sier og hva jeg mener bør være normal folkeskikk.

Dere folk som mener man bør få gjøre hva man vil og som faens meg ikke respektere kristne (og ikke-kristne) som vil ha fred på helligdager; er dere like villige til å dra på arbeid disse dagene?

Folk vil gjerne ha fridager, men å ta hensyn eller holde litt fred er da visst voldsomt så vanskelig..

Vel, så lenge ingen naboer klager på oss eller andre, så gjør vi som vi pleier å gjøre.

Andre naboer gjør også det samme.

Jeg bare forteller hvordan det er i vår blokk, enkelt og greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du leser loven om helligdagsfred så tror jeg du forstår at man ikke kan bråke så mye man vil (herunder borring om man bor tett) på en del dager i året.

Når det gjelder Alines kommentar om at hun ikke vet at det er slik, så er det faktisk slik at alle folk er forpliktet til å sette seg inn i gjeldende lover og regler for det man skal drive med.

Det verste utfallet er uansett tilsnakk fra politiet, eventuelt en bot (men da skal man nok ha drevet det ganske langt uten å respondere på politiets advarsler).

Ser du virkelig ikke forskjell på klipping av hekk/vaske klær, og borring/sprengning/ bruk av motorsag?

Vel, jeg har ikke norges lover i bokhyllen. Jada, jeg vet jeg helt sikkert kan finne den på internett.

I vårt borettslag er det ikke lov til å drive på med boring og banking på søndager. Det er det eneste som står.

Jo, jeg vet forskjell, men jeg brukte disse tingene som eksempler må man skjønne.

Disse tingene plager det meg ikke at folk gjør på søndager/helligdager ( vaske klær, klippe plenen/hekken o.l. ) Banking og sånt er greit hvis de ikke begynner så tidlig og slutter innen rimelig tid.

Jeg sier igjen at det er noen som faktisk må bruke disse dagene i tillegg for å gjøre ferdig ting ( ikke nødvendigvis boring eller banking eller saging o.l. ).

Gjest Kari N
Skrevet

Vel, så lenge ingen naboer klager på oss eller andre, så gjør vi som vi pleier å gjøre.

Men kjære vene.. hva med de som ikke tør å si ifra? Er landet blitt til sterkestes rett?

Forstår ikke hvorfor folk hakker på Melk fordi hun påpeker (allmenn kunnskap) som at alle borgere i dette samfunn har ansvar for å kunne reglene og for å følge reglene i vårt samfunn. Det er mange som ikke vet om regler og lover (som f.eks. en del nabofeider oppstår av), men det gjør det ikke mindre ulovlig fordi at man ikke visste om loven.

Gjest Anonymous
Skrevet

ALine har for vane å hakke på alt og alle hun, det er nok ikke noe nytt :wink:

Skrevet
ALine har for vane å hakke på alt og alle hun, det er nok ikke noe nytt  :wink:

Da kan hun jo komme til meg og hakke is .. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Da kan hun jo komme til meg og hakke is .. :roll:

God idè! Sikkert mer konstruktivt for henne det :ler:

Skrevet
ALine har for vane å hakke på alt og alle hun, det er nok ikke noe nytt  :wink:

ja, for gud forby at man skal være uenige eller stille spørsmål ved ting her på dette disk.... eeh.. koseprateforumet .... var det visst..

tror dessuten ikke Melk har noen problemer med at noen svarer henne, da hun svarer folk selv når hun er uenig. :wink:

Skrevet

God idè! Sikkert mer konstruktivt for henne det :ler:

jeg er på diskusjonsforum for å diskutere, hvorfor er du her?

Skrevet

Personlig munnhuggeri får dere ta et annet sted.

Hold dere til saken, vær så snill.

Tusenfryd - moderator

Skrevet

Men kjære vene.. hva med de som ikke tør å si ifra? Er landet blitt til sterkestes rett?

Forstår ikke hvorfor folk hakker på Melk fordi hun påpeker (allmenn kunnskap) som at alle borgere i dette samfunn har ansvar for å kunne reglene og for å følge reglene i vårt samfunn. Det er mange som ikke vet om regler og lover (som f.eks. en del nabofeider oppstår av), men det gjør det ikke mindre ulovlig fordi at man ikke visste om loven.

Jeg hakker ikke på noen. Dette var ikke ment mot melk i det hele tatt.

Og naboene våre sier i fra når det er noe. De er ikke av den typen som irriterer seg og ikke sier i fra.

Skrevet

Kittykat; det var ikke deg gjest siktet til, det er aline som er the bad guy på kg, så det er meg som hakker på alle. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Næmen hællegud da. Denne diskusjonen er da ferdig for flere dager siden. Konklusjonen ble at det er greit å klippe plenen og bruke motorsag døgnet rundt, mens å kaste takstein i container bør begrenses til påskedagene.

Gjest Gjesta
Skrevet
Næmen hællegud da.  Denne diskusjonen er da ferdig for flere dager siden.  Konklusjonen ble at det er greit å klippe plenen og bruke motorsag døgnet rundt, mens å kaste takstein i container bør begrenses til påskedagene.

:ler:

Gjest gjesta
Skrevet

Bør ikke begynne å bråke før 11 syns jeg. Når man jobber hele livet og endelig ha ferie, bør man føle at man har det også. :)

Skrevet
Hvilke tanker har dere rundt dette med å ha respekt for "påskefreden" og helligdager generelt?

Samboern min og jeg er ikke enige ang. dette, og vi er midt i en situasjon nå som vi diskuterer.

Vi bor i et boligfelt, eneboliger, og naboen vår fra Bosnia begynte i går å rive taket av huset sitt for å legge nytt. Og det fortsetter han med i dag - så i skrivende stund står hele familen på taket og kaster takstein ned i en stor kontainer. Det bråker ganske mye.

Samboern mener at de burde respektere de kristne helligdagene selvom de er muslimer og ikke holde på med taket i dag - i hvertfall ikke på morgenen og i "kirketiden", mens jeg ikke syns det er så farlig - de har jo bare disse få fridagene de også, så jeg skjønner at de vil passe på å få jobben gjort.

Hva syns dere? Bør nordmenn og innvandrere respektere "helgefreden" eller er det ikke så farlig?

K

At folk bruker fridagene til prosjekter hjemme skjønner jeg veldig godt. skal godt gjøres og rive tak og være på jobb samtidig. Alternativet blir jo da at de holder på etter arbeidstid, og da vil vel de fleste av oss gjerne kunne slappe av litt i fred og ro, eller hva?

Helligdager er forsåvitt ikkenoe jeg har selv, jeg driver ikke med slikt. jeg ser dem bare som fridager fra jobb/skole. (med visse unntak, jeg jobbet hele påskehelga i år) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...