Gjest Madeline Skrevet 25. mars 2005 #81 Skrevet 25. mars 2005 Mener du virkelig helt alvorlig at det skal være helt tyst på helligdager? Tror du virkelig at det er mulig? Selvfølgelig ikke, men det er da stor forskjell på å ha det helt stille og å bråke med f.eks. motorsag på en helligdag.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #82 Skrevet 25. mars 2005 Selvfølgelig ikke, men det er da stor forskjell på å ha det helt stille og å bråke med f.eks. motorsag på en helligdag. Ja, men hva kan du gjøre med det?
Gjest Melk Skrevet 25. mars 2005 #83 Skrevet 25. mars 2005 Neida, men hvilken lov gjelder på et boligfelt hvor det er selveide eneboliger? Finnes vel ikke vedtekter for sånne boligområder heller. Lov om heligdagsfred: http://www.lovdata.no/all/tl-19950224-012-0.html På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet. Naboen smalt kinaputter i timesvis på julekvelden uten å ta hensyn, slik at mine besteforeldre deppet og mimret om krigens lidelser. Ganske unødig. Vi sa tilogmed fra til foreldsrene, og de bare lo og mente at slikt burde man tåle. Det synes ikke jeg. Ei heller bråkete aktiviteter på særlig hellige dager. Langfredag er definitivt en slik dag.
Gjest Melk Skrevet 25. mars 2005 #84 Skrevet 25. mars 2005 Ups, så Tom alt hadde lagt den ut. Vel vel, en god ting kan sjelden sies for mange ganger.
aline Skrevet 25. mars 2005 #85 Skrevet 25. mars 2005 [...Naboen smalt kinaputter i timesvis på julekvelden uten å ta hensyn' date= slik at mine besteforeldre deppet og mimret om krigens lidelser. .... ikke fordi jeg synes det er flott at unger bråker med kinaputter i timesvis altså, men ville ikke dette vekket minner om krigens lidelser uansett om det var på en helligdag eller ikke? julekvelden har jo ikke noe mer med krigen å gjøre en andre dager mener jeg? og at barn bråker er jeg faktisk enig i at man må finne seg i. (selv om foreldre må være litt rare om de LER når folk klager på bråk over flere timer fra barna deres.... )
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #86 Skrevet 25. mars 2005 Man ville fått det mye bedre hvis man hadde vært litt mer overbærende, og sluttet med å irritere seg over hva andre gjør - galt eller ikke.
Gjest Melk Skrevet 25. mars 2005 #87 Skrevet 25. mars 2005 Jo. Og så? Det var allikevel julekveld, kinaputtene ble smelt noen meter fra stuevinduet (i et meget rolig villastrøk) fra ca 19-22, og var særdeles sjenerende også for oss som aldri har opplevd krigen. Det bråker da like mye uansett, at de minnet mine besteforeldre om krigen sier imidlertid litt om lydnivået og mengden.
Gjest Melk Skrevet 25. mars 2005 #89 Skrevet 25. mars 2005 beklager at jeg spurte Melk. :o Gjorde da ikke noe at du spurte!
Kittykat Skrevet 26. mars 2005 #90 Skrevet 26. mars 2005 Og hvilken lov sier at man ikke får lov til å klippe plenen , drive med oppussing o.l.? Jeg/vi gjør som det passer meg og det gjør da vitterlig alle de andre naboene og. Så lenge det ikke bråker forferdelig og jeg/vi ikke holder på for lenge, så gjør jeg/vi akkurat det uansett om det helg eller helligdag. Den eneste dagen vi ikke har lov til å bråke med borring og banking og sånt er på søndagene ( bor i blokk ). Utenom søndagen så gjør vi det alle dager som passer oss. Når man velger å bo tett innpå folk så får man tåle litt og. Jeg slutter ikke å gjøre ting bare fordi en eller to kristne i nabolaget mener det og det. Alle har ikke tid til å gjøre ferdig saker og ting og gjør det da i helger og på helligdager. Så lenge man ikke begynner tidlig og avslutter innen rimelig tid, så burde ikke det være noe problem...for noen.
Kittykat Skrevet 26. mars 2005 #91 Skrevet 26. mars 2005 men kan det ikke være at endel ikke kjenner lovene på dette området like godt som deg Hannen? jeg vet at JEG vet ikke at det ikke er lov iflg norges lover å klippe plenen på skjærtorsdag. hadde jeg gjort det (klippet plenen på skjærtorsdag altså) så hadde det da ikke vært fordi jeg driter i lover og regler, men fordi jeg ikke vet om alle lover som står i den lille, nette, røde boka med norges lover. og nå vet jeg da altså at det ikke er lov å bråke, men jeg vet ikke hva lovene sier om hva som regnes som bråk og ikke.. jeg skal f.eks vaske klær og bruke tørketrommel på første påskedag.... felles vaskekjeller, regulerte tider på søndager pga bråk.... bryter jeg da loven om jeg bruker disse på påskedagen? burde jeg skamme meg da? over likegyldigheten min? jeg tror ikke alle de som gjør mer bråkete arbeid på helligdager gjør det fordi de driter i norges lover og synes det er greit å være kriminell, jeg tror endel av dem/oss gjør det fordi vi ikke er klar over at vi faktisk er kriminelle når vi gjør det. og den som irriterer seg over bråkete naboer, er ikke den egoist også? (siden det ble påpekt at folk bare tenker på seg selv mener jeg) irriterer ikke personen seg over at EN SELV ikke får fred? eller er irritasjonen mest pga at andre blir forstyrret? Veldig godt poeng, Aline. Det er ikke alle som vet dette, men jeg synes likevel at om noen gør disse tingene så gjør det rett og slett ikke noe som helst. Er det så frustrerendes hvis noen klipper plenen, vasker klær, klipper hekken o.l. på en skjærtorsdag, langfredag eller en annen helligdag? Jeg finner det ikke irriterendes og jeg vasker klær og gud vet hva på disse dagene og. Og jeg er ikke den eneste som gjør det. For meg er disse dagene akkurart som vanlige dager. Det er bare det at man har fri fra jobben disse dagene. Ellers så er de helt vanlige for oss.
Gjest Melk Skrevet 26. mars 2005 #92 Skrevet 26. mars 2005 Den eneste dagen vi ikke har lov til å bråke med borring og banking og sånt er på søndagene ( bor i blokk ). Utenom søndagen så gjør vi det alle dager som passer oss. Hvis du leser loven om helligdagsfred så tror jeg du forstår at man ikke kan bråke så mye man vil (herunder borring om man bor tett) på en del dager i året. Når det gjelder Alines kommentar om at hun ikke vet at det er slik, så er det faktisk slik at alle folk er forpliktet til å sette seg inn i gjeldende lover og regler for det man skal drive med. Det verste utfallet er uansett tilsnakk fra politiet, eventuelt en bot (men da skal man nok ha drevet det ganske langt uten å respondere på politiets advarsler). Er det så frustrerendes hvis noen klipper plenen, vasker klær, klipper hekken o.l. på en skjærtorsdag, langfredag eller en annen helligdag? Ser du virkelig ikke forskjell på klipping av hekk/vaske klær, og borring/sprengning/ bruk av motorsag?
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #93 Skrevet 26. mars 2005 Folk kan gjøre hva de vil på offentlige helligdager så fremt man ikke bråker. Det gjelder både for hva lovverk sier og hva jeg mener bør være normal folkeskikk. Dere folk som mener man bør få gjøre hva man vil og som faens meg ikke respektere kristne (og ikke-kristne) som vil ha fred på helligdager; er dere like villige til å dra på arbeid disse dagene? Folk vil gjerne ha fridager, men å ta hensyn eller holde litt fred er da visst voldsomt så vanskelig..
aline Skrevet 26. mars 2005 #94 Skrevet 26. mars 2005 ..Når det gjelder Alines kommentar om at hun ikke vet at det er slik' date=' så er det faktisk slik at alle folk er forpliktet til å sette seg inn i gjeldende lover og regler for det man skal drive med.[/quote'] så hver gang man skal gjøre noe, som å vaske klær, spikre i en spiker, klippe plenen, sage ved, banke tepper eller slikt, så er man forpliktet til å sette seg ned å lese i norges lover om dette faktisk er lov på denne dagen? (sett selvsagt at det er søndag eller helligdag) gjør du det? er det NOEN som gjør det? og jeg visste ikke at jeg forpliktet meg til det heller jeg, før jeg fikk internett så hadde jeg ikke engang hatt muligheten! men jeg regner da med at det egentlig er obligatorisk å ha ett eksemplar av Norges Lover i alle hjem?
aline Skrevet 26. mars 2005 #95 Skrevet 26. mars 2005 og dessuten, etter hva jeg ser av loven som er klippet inn ang helligdagsfreden, så står det faktisk ikke spesifisert hva som regnes som bråk. kan jeg spikre i en spiker eller fem? kan jeg vaske klær? kan jeg klippe plenen? det står ikke, hvordan skal man kunne vite så sikkert som dere hevder?
Gjest Melk Skrevet 26. mars 2005 #96 Skrevet 26. mars 2005 Jeg vet ikke hvor mange som gjør det, men reglene er faktisk slik at man har ansvar for å være orientert om regelverk for det man skal gjøre. Ingen vits i å bli sur og frekk mot MEG selv om du ikke visste at det var slik. Man slipper ikke unna kjipe regler kun fordi man ikke har satt seg inn i ulike forhold. Eks: -visse elektrikerting må gjøres av faglærte -man må ha førerkort for å kjøre bil -man skal ikke slå sine barn -man må søke om å få bygge på hus osv osv
Gjest Melk Skrevet 26. mars 2005 #97 Skrevet 26. mars 2005 og dessuten, etter hva jeg ser av loven som er klippet inn ang helligdagsfreden, så står det faktisk ikke spesifisert hva som regnes som bråk. kan jeg spikre i en spiker eller fem? kan jeg vaske klær? kan jeg klippe plenen? det står ikke, hvordan skal man kunne vite så sikkert som dere hevder? Selvfølgelig er det ikke spesifisert. Hvor lang tror du loven isåfall ville vært? Alt dette går på skjønn, som igjen vil avhenge av hvor lenge man bråker, hva man gjør, hvor nært man bor andre, hvor nødvendig bråket er osv. Tolkningen vil nok variere mellom de ulike politidistrikter fordi det er disse som håndhever lovverket.
Gjest muffins9 Skrevet 26. mars 2005 #98 Skrevet 26. mars 2005 Synes ikke det er så farlig, men kan godt holde fred til etter "kirketid" på langfredag og 1. påskedag. De andre dagene synes jeg det er helt greit. En gang må en nå få gjøre ting rund og i heimen, men vent til kl 10.00 God påske
monja Skrevet 26. mars 2005 #99 Skrevet 26. mars 2005 Synes heller ikke det er så farlig at man holder på litt rundt i og utenfor huset i påsken, men det er ikke nødvendig å begynne før man kan anta at folk er våkne da. Naboen min har brukt disse to dagene til å rive hus, men i går satte han fyr på hele huset så det gikk egentlig fort da. Synes det er helt greit jeg. Men så bor vi på landet og vi er vant til å høre traktorer etc tidlig tidlig uansett da.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #100 Skrevet 26. mars 2005 Synes en del av innleggene blir vel egoistiske. "Jeg gjør som jeg vil, de som ikke skjønner det er vanskelige etc." Men det er kanskje fordi jeg bor i borettslag og her er det totalt utelukket å holde på med hamring og banking på en helligdag. Har aldri reagert på den regelen. Er jo det jeg er vandt med hjemmefra,-og det var i en enebolig. Aldri noe bråk om søndagen. Dristet meg til å slå i noen spiker i en list for noen år siden. Gjorde det med dårlig samvittighet, og fikk en illsint nabo på døren like etter. han hadde syk kone og barn og hadde ikke sovet et sekund natten før, så jeg fikk klar beskjed om at spikring på en søndag var ULOVLIG. Måtte jo bare si unnskyld, for fyren hadde jo helt rett. Ikke noe å henge seg opp i det. Jeg har ikke flere fridager enn folk flest, men har aldri sett på det som noe problem å få gjort ting sdom medfører bråk på andre dager enn helligdager. Veldig glad for at jeg har naboer som viser hensyn. Her er det rehabilitering fra mandag til fredag. Skulle folk også ha brukt søndagen hadde jeg klikket. Så deilig med en dag uten bråk. Kan da ikke være så vanskelig å vise hensyn vel?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå