Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #61 Skrevet 25. mars 2005 Du har selvfølgelig lov å mene hva du vil, også må andre få lov å mene hva de vil. Poenget var vel i grunnen at det kun er til skade for en selv å irritere seg over det man ikke får gjort noe med.
aline Skrevet 25. mars 2005 #62 Skrevet 25. mars 2005 men kan det ikke være at endel ikke kjenner lovene på dette området like godt som deg Hannen? jeg vet at JEG vet ikke at det ikke er lov iflg norges lover å klippe plenen på skjærtorsdag. hadde jeg gjort det (klippet plenen på skjærtorsdag altså) så hadde det da ikke vært fordi jeg driter i lover og regler, men fordi jeg ikke vet om alle lover som står i den lille, nette, røde boka med norges lover. og nå vet jeg da altså at det ikke er lov å bråke, men jeg vet ikke hva lovene sier om hva som regnes som bråk og ikke.. jeg skal f.eks vaske klær og bruke tørketrommel på første påskedag.... felles vaskekjeller, regulerte tider på søndager pga bråk.... bryter jeg da loven om jeg bruker disse på påskedagen? burde jeg skamme meg da? over likegyldigheten min? jeg tror ikke alle de som gjør mer bråkete arbeid på helligdager gjør det fordi de driter i norges lover og synes det er greit å være kriminell, jeg tror endel av dem/oss gjør det fordi vi ikke er klar over at vi faktisk er kriminelle når vi gjør det. og den som irriterer seg over bråkete naboer, er ikke den egoist også? (siden det ble påpekt at folk bare tenker på seg selv mener jeg) irriterer ikke personen seg over at EN SELV ikke får fred? eller er irritasjonen mest pga at andre blir forstyrret?
Gjest TomKrus Skrevet 25. mars 2005 #64 Skrevet 25. mars 2005 Det skal finnes både lover, regler og forskrifter som regulerer dette. Nå har jeg ikke Norges lover for hånden og kan således ikke vise til konkrete lover og paragrafer. Sitter du ikke foran en pc, da? http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html § 3. Helligdagsfred På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet. Det store spørsmålet er hva unødig larm er, men å kaste stein ned i en container er nok det.
aline Skrevet 25. mars 2005 #65 Skrevet 25. mars 2005 og hva er utilbørlig larm? synes de burde spesifisert mer jeg.
Gjest TomKrus Skrevet 25. mars 2005 #66 Skrevet 25. mars 2005 og den som irriterer seg over bråkete naboer, er ikke den egoist også? (siden det ble påpekt at folk bare tenker på seg selv mener jeg) irriterer ikke personen seg over at EN SELV ikke får fred? eller er irritasjonen mest pga at andre blir forstyrret? Nå kverrulerer du. Er det den samme egoismen som er drivkraften bak et ønske om å ikke få bank og et ønske om å banke noen hvis man ønsker det?
Gjest TomKrus Skrevet 25. mars 2005 #67 Skrevet 25. mars 2005 og hva er utilbørlig larm? synes de burde spesifisert mer jeg. Tipper en 100 dB. Synes faktisk ikke de skulle spesifisert mer. Lover må åpne for skjønnsvurderinger.
Gjest Madeline Skrevet 25. mars 2005 #69 Skrevet 25. mars 2005 Sitter du ikke foran en pc, da? http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html Det store spørsmålet er hva unødig larm er, men å kaste stein ned i en container er nok det. Takk skal du ha TomKrus. Orket ikke lete opp paragrafer, men hadde kanskje spart meg en del innlegg her.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #70 Skrevet 25. mars 2005 Takk skal du ha TomKrus. Orket ikke lete opp paragrafer, men hadde kanskje spart meg en del innlegg her. Å neida hannen, for prinsippet blir fremdeles det samme.
Gjest TomKrus Skrevet 25. mars 2005 #71 Skrevet 25. mars 2005 Å neida hannen' date=' for prinsippet blir fremdeles det samme. [/quote'] Og det var? Finne seg i hva som helst?
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #72 Skrevet 25. mars 2005 Nope, at man vanskelig kan forandre andre og at det kun er seg selv en lager problemer for i form av irritasjon.
Gjest TomKrus Skrevet 25. mars 2005 #73 Skrevet 25. mars 2005 Hvis folks manglende sosiale intelligens bryter regler, er det ikke så vanskelig å sette en stopper på slikt. Og hvis det hele bare dreier seg om en manglende insikt i regelverket, er det vel enda enklere å fikse på slikt.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #74 Skrevet 25. mars 2005 I dag tror jeg det strider mer mot den sosiale intelligensen å irritere seg over gressklipping og snekring på helligdager enn motsatt.
Gjest TomKrus Skrevet 25. mars 2005 #75 Skrevet 25. mars 2005 I dag tror jeg det strider mer mot den sosiale intelligensen å irritere seg over gressklipping og snekring på helligdager enn motsatt. Det har vært snakk om naboer som kaster takstein ned i en container. Tror ikke du helt vet hvor fryktelig det bråker. Du skjønner vel såpass at det finnes en grense for hvor mye bråk du bør takle.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #76 Skrevet 25. mars 2005 Det har vært snakk om naboer som kaster takstein ned i en container. Tror ikke du helt vet hvor fryktelig det bråker. Saken har da utviklet seg mye siden det.
Gjest TomKrus Skrevet 25. mars 2005 #77 Skrevet 25. mars 2005 Saken har da utviklet seg mye siden det. Men uansett bør du tenke deg om før du bråker for mye på slike dager. Ja, plenklipping bør du overleve, men du bør ikke finne deg i hva som helst.
Gjest Madeline Skrevet 25. mars 2005 #78 Skrevet 25. mars 2005 Saken har da utviklet seg mye siden det. Egentlig ikke. Det har vært snakk om å bråke. Da har det bla. blitt nevn motorgressklipper og motorsag i tilegg til kaste takstein. Med andre ord bråk som høres meget godt.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #79 Skrevet 25. mars 2005 Men uansett bør du tenke deg om før du bråker for mye på slike dager. Ja, plenklipping bør du overleve, men du bør ikke finne deg i hva som helst. Klart man skal tenke seg om. Jeg hadde ikke kastet takstein ned i en container uansett, jeg hadde lagd stabler og båret de ned (som jeg gjorde i høst når taket skulle skiftes her). Jeg hadde imidlertid ikke klagd til naboen for å gjøre det, fordi det er grenser for hvor mange ganger de skal legge tak - og derfor hadde vel det nærmest være en engangsforeteelse.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #80 Skrevet 25. mars 2005 Egentlig ikke. Det har vært snakk om å bråke. Da har det bla. blitt nevn motorgressklipper og motorsag i tilegg til kaste takstein. Med andre ord bråk som høres meget godt. Mener du virkelig helt alvorlig at det skal være helt tyst på helligdager? Tror du virkelig at det er mulig?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå