Gjest Embla s Skrevet 24. mars 2005 #21 Skrevet 24. mars 2005 Skjønner ikke helt hva denne irritasjonen har med helligdager å gjøre, siden du skriver at samboeren din ikke er kristen. For ham blir det vel bare som en vanlig fridag? Men jeg skjønner godt at det er irriterende at naboer bråker når man selv har lyst til å ha det stille. Men det er vel sånn man må regne med når man har naboer? Og hvem vet, kanskje dere har laget bråk under en av deres helligdager?
Potetskrell Skrevet 24. mars 2005 #22 Skrevet 24. mars 2005 Så lenge de starter på et normalt tidspunkt, som ikke betyr kl 07 om morgenen og holder på hele natta, må de jobbe når de ønsker for meg.
LilleBille Skrevet 24. mars 2005 #23 Skrevet 24. mars 2005 Jeg synes ikke det er så nøye. Jeg har forståelse for at folk ikke alltid har mulighet til å pusse opp på hverdagene og må ta fridagene til hjelp. ... Det eneste forbeholdet er at de ikke begynner for tidlig og ikke holder på til altfor sent. Folk må da få gjøre som det passer dem, jeg har faktisk selv pusset opp på f.eks. søndager og det kunne ikke falle meg inn å la være fordi naboen er kristen. ... helt enig .. så lenge man tar hensyn med ikke å starte for tidlig .. og ikke driver på alt for lenge om kvelden - kan jeg ikke se noe galt med å drive på med hus og hage på helligdager. Min kristne nabo synes det er helt greit å banke tepper tidlig lørdag lørdag morgen (rett utenfor mitt soveromsvindu) - starter gjerne sånn litt over åtte - det setter jeg ikke særlig pris på - men for meg hadde det vært det samme om det var en søndag .. det er for tidlig ... En annen ting er å ha respekt for naboenes feiringer som konfirmasjon eller andre familieselskaper hvor f.eks gjestene sitter ute - det har med vanlig høflighet å gjøre.
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2005 #24 Skrevet 24. mars 2005 Jeg skjønner godt at folk benytter fridager til å ta i et tak... selv om det er kristne helligdager. Ikke alle i Norge er kristne, (eller religiøse) selv om en del tilhører statskirka (er jo nesten umulig å melde seg ut...) Men hvilket tidspunkt folk begynner arbeidet/bråket på, har en del å si... (jeg vil helst ikke bli vekket opp kl 0700...) vega
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2005 #25 Skrevet 24. mars 2005 Jeg er ikke religiøs, men jeg synes det er en fin ting at man kan ha litt fred og ro rundt seg i helgene/helligdagene. Har hatt naboer som klipper gresset i timesvis (jada, de har stor plen) på søndag formiddag, og det forstyrrer jo mine muligheter til å sitte ute og nyte fridagen. Jeg synes det er ubetenksomt av naboen, men jeg ønsker ikke å la det plage meg. Det var mer plagsomt med naboen som hver bidige dag en hel høst spikret garasje... Også på helligdagene, og det på skinnhellige Sunnmøre. Synes man godt kan prøve å ta hensyn til folk som helligdagene betyr noe for, og i hvert fall unngå bråkete arbeid langfredag og andre "veldig" hellige dager. Samtidig har samboern og jeg fått gjort en del storrengjøring og opprydning - som ser ganske rotete ut utenfor - disse fridagene - det ER jo nå vi har fri... På en måte, i hvert fall når naboene bør kjenne til skikk og bruk og høytider, synes jeg slikt vitner mer om manglende oppdragelse hos dem, enn at jeg lar meg irritere. En som klipper gresset under naboens konfirmasjon er jo direkte sløv, mens en del større oppussingsarbeider MÅ man nesten få lov å ta på skjærtorsdag. Og nå har det jo blitt sånn at "norske" butikker er oppe alle helligdagene også, så det er sikkert ikke bare lett å forholde seg til helligdagsreglene verken for fol med andre religioner eller en del av oss andre.
loop Skrevet 24. mars 2005 #26 Skrevet 24. mars 2005 Bare de ikke forstyrrer nattesøvnen min så kan de gjøre hva søren de vil for min del. Er de derimot nabo til en kirke eller moske, så bør man vise respekt på slike dager.
LilleBille Skrevet 24. mars 2005 #27 Skrevet 24. mars 2005 Ikke alle i Norge er kristne, (eller religiøse) selv om en del tilhører statskirka (er jo nesten umulig å melde seg ut...) .. så vanskelig er det vel ikke. .. det er jo bare å fylle ut dette skjemaet og sende det til prestekontoret i menigheten du bor i - med en kopi av dåpsattesten.
Kittykat Skrevet 25. mars 2005 #28 Skrevet 25. mars 2005 For meg gjør det ingenting hva folk driver på med på helligdager/røde dager. Så lenge de ikke begynner så tidlig på dagen og slutter til en rimelig tid ( kl 16-17 ). Det er ikke alle dager man har fri til å gjøre på ting og da blir det helger/helligdager. Vi bruker selv disse dagene hvis det er noe vi må gjøre. Så jeg ser ikke problemet med dette egentlig.
Gjest Gjesta Skrevet 25. mars 2005 #29 Skrevet 25. mars 2005 Skjønner ikke helt hva denne irritasjonen har med helligdager å gjøre' date=' siden du skriver at samboeren din ikke er kristen. For ham blir det vel bare som en vanlig fridag?[/quote'] Tror ikke jeg har skrevet hvorvidt han er kristen eller ikke? :klø: Det har egentlig ingenting med saken å gjøre heller om folk er kristne eller ikke - Norge er et kristent land med kristne helligdager. Det vi diskuterte her hjemme var om man har "plikt" til å respektere/ta hensyn til at det faktisk er noe som heter helligdager her i landet. Og på svarene her så virker det som om det er litt "gammeldags" å gjøre det - at folk flest ser på helligdagene som ekstra fridager og ikke noe mer. På tide å avskaffe helligdagene, kanskje!
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #30 Skrevet 25. mars 2005 På tide å avskaffe helligdagene' date=' kanskje! [/quote'] Er du gal, når skal vi da skifte tak, bygge veranda, klippe gress osv.????? :o
Mimosa Skrevet 25. mars 2005 #32 Skrevet 25. mars 2005 Hva andre ønsker å gjøre på helligdager får være helt opp til dem, det eneste jeg forventer er at de holder jobbingen sin innenfor normale tidspunkt og respekterer at andre gjerne sover lengre enn vanlig.
Gjest TomKrus Skrevet 25. mars 2005 #33 Skrevet 25. mars 2005 På tide å avskaffe helligdagene, kanskje! Ja, hvorfor skal ikke jeg kunne ta ut disse feriedagene når jeg vil?
Gjest Madeline Skrevet 25. mars 2005 #34 Skrevet 25. mars 2005 Virker ikke som det er mange som respekterer helligdagsfreden. Jeg må si at jeg setter pris på at det kan være stille de få helligdagene vi har. Det er da nok av andre dager til å klippe gresset, sage ved og andre bråkete aktiviteter. Jeg vil gjerne sitte ute og nyte finværet uten å måtte utstyre meg med hørselsvern. Er ikke kristen så synspuktet mitt har ikke noe med det. Vi blir jo utsatt for støyforurensing fra alle kanter til daglig og vi trenger virkelig noen stille dager innimellom! Vis hensyn!
Tusenfryd Skrevet 25. mars 2005 #35 Skrevet 25. mars 2005 Virker ikke som det er mange som respekterer helligdagsfreden. Jeg må si at jeg setter pris på at det kan være stille de få helligdagene vi har. Det er da nok av andre dager til å klippe gresset, sage ved og andre bråkete aktiviteter. Jeg vil gjerne sitte ute og nyte finværet uten å måtte utstyre meg med hørselsvern. Er ikke kristen så synspuktet mitt har ikke noe med det. Vi blir jo utsatt for støyforurensing fra alle kanter til daglig og vi trenger virkelig noen stille dager innimellom! Vis hensyn! Støtter deg veldig der. Som om jeg skulle sagt det selv. Vi trenger litt fred og ro i blant. Nå bor vi et rolig sted da, og er ikke veldig plaget med nabostøy, heldigvis. Men det er få helligdager igjen og jeg vil gjerne ha dem i fred, også 17. mai.
Gjest Embla s Skrevet 25. mars 2005 #36 Skrevet 25. mars 2005 Tror ikke jeg har skrevet hvorvidt han er kristen eller ikke? :klø: Det har egentlig ingenting med saken å gjøre heller om folk er kristne eller ikke - Norge er et kristent land med kristne helligdager. Det vi diskuterte her hjemme var om man har "plikt" til å respektere/ta hensyn til at det faktisk er noe som heter helligdager her i landet. Og på svarene her så virker det som om det er litt "gammeldags" å gjøre det - at folk flest ser på helligdagene som ekstra fridager og ikke noe mer. På tide å avskaffe helligdagene, kanskje! Oops, det har du rett i, :oops: må ha blandet sammen et annet innlegg :oops: Beklager! Kanskje dere kunne fortelle dem på en fin måte at de bør være forsiktige med bråk og støy tidlig om morgenen på søndager og andre helligdager og 1. mai osv?
Gjest Madeline Skrevet 25. mars 2005 #37 Skrevet 25. mars 2005 så Folk må da få gjøre som det passer dem' date=' jeg har faktisk selv pusset opp på f.eks. søndager og det kunne ikke falle meg inn å la være fordi naboen er kristen.[/color'] Om folk er kristne eller ikke mener jeg er underordnet i denne diskusjonen. Vi lever i et land som det er innført helligdager. Da skal vi respektere dette. Med all den støyen som er i hverdagen trenger vi virkelig å nyte freden av og til. Er ikke enig i at man må benytte seg av fridagene til å få unna jobber som plenklipping ol. De aller fleste har mulighet til å ta dette på vanlige dager. Vil du jobbe med noe bør det være greit så lenge det ikke bråker. Det er stor forskjell på å kappe ved og rake i hagen!
Arkana Skrevet 25. mars 2005 #38 Skrevet 25. mars 2005 Vil du jobbe med noe bør det være greit så lenge det ikke bråker. Det er da faktisk opp til meg selv. Så lenge jeg holder meg til en rimelig tid på døgnet så gjør jeg som det passer meg, og det samme gjør alle de andre naboene. Når man velger å bo såpass tett på andre mennesker må man regne med slikt. Tramping fra barneføtter kl 5 om morgenen, oppussing på helligdager, fester i helgene osv osv.
Gjest Madeline Skrevet 25. mars 2005 #39 Skrevet 25. mars 2005 Det er da faktisk opp til meg selv. Så lenge jeg holder meg til en rimelig tid på døgnet så gjør jeg som det passer meg, og det samme gjør alle de andre naboene. Når man velger å bo såpass tett på andre mennesker må man regne med slikt. Tramping fra barneføtter kl 5 om morgenen, oppussing på helligdager, fester i helgene osv osv. Det er greit at vi må finne oss i en del når en bor tett, men så lenge det finnes lover, regler og vedtekter så må disse følges. Da skal en unngå slik som gressklipping, saging ol på helligdager. Folk må lære seg å ta hensyn!
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #40 Skrevet 25. mars 2005 Bor man blant andre folk, så må man akseptere at det er forskjellige syn på saker og ting - også støy. Å forandre andres tankesett er gjerne en uoverkommelig jobb - derimot kan man endre sin egen måte å reagere på. Å irritere seg over noe man ikke kan gjøre noe med bidrar aldri til noe godt for noen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå