Gå til innhold

Respekt for påskefreden/helligdager?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvilke tanker har dere rundt dette med å ha respekt for "påskefreden" og helligdager generelt?

Samboern min og jeg er ikke enige ang. dette, og vi er midt i en situasjon nå som vi diskuterer.

Vi bor i et boligfelt, eneboliger, og naboen vår fra Bosnia begynte i går å rive taket av huset sitt for å legge nytt. Og det fortsetter han med i dag - så i skrivende stund står hele familen på taket og kaster takstein ned i en stor kontainer. Det bråker ganske mye.

Samboern mener at de burde respektere de kristne helligdagene selvom de er muslimer og ikke holde på med taket i dag - i hvertfall ikke på morgenen og i "kirketiden", mens jeg ikke syns det er så farlig - de har jo bare disse få fridagene de også, så jeg skjønner at de vil passe på å få jobben gjort.

Hva syns dere? Bør nordmenn og innvandrere respektere "helgefreden" eller er det ikke så farlig?

K

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Synes ikke det er så nøye jeg. Men synes de kan vente til i 10-11 tiden.Sånn at naboer slipper bli vekt kl 07 ......

Å at de slutter kl 20 på kvelden. Da gjør ikke det meg noe..

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja, det synes jeg de skal, men det er kanskje sånn at de jobber ellers i uken, og så sitt snitt til å bruke ferien til å legge nytt tak...

Tror likevel det er viktig at vi begge respekterer hverandres tro...

Gjest skindeep
Skrevet

Når vi skulle på konfirmasjon hos søskenbarnet mitt, så begynte nabo`n deres å klippe plenen mens vi satt ute å drakk kaffi. Der gikk han iført trang kort dongrishorts og bar overkropp, mens vi på andre siden av gjerdet hadde på oss bunad og findresser. Og det var på en søndag.

Det synest jeg var litt ille!

Siden det er en rød dag på kalenderen, så synest jeg at man skal ta det med ro den dagen. Ikke fordi jeg er kristen, men fordi jeg har lært at røde dager er fridager! (sett bort fra de som må på jobb de dagene da).

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg synes det er greit at folk jobber på hus eller i hage også på helligdager. Det er ikke så mange dagene man har fri og står man midt i en jobb, f.eks med tak, må man bli ferdig. Men det er jo ikke nødvendig å starte tidlig om morgenen.....

Skrevet

Jeg syns ikke det har noe å si hvor familien som bråker kommer fra, men jeg syns faktisk det er OK å ikke drive med aktiviteter som lager mye bråk på helligdager.

Det er klart at man bare har et gitt antall dager fri og jeg ser at det er greit å bruke de dagene til å f.eks. rive et tak, men jeg merker også at jeg er omgitt av så mye bråk alle andre dager at det er deilig med en stille søndag.

Om de jobber i dag (som jo er helligdag omtrent bare i Norge og noen ganske få andre land) er forsåvidt greit, men langfredag syns jeg ikke det er greit. Lørdag er en vanlig dag, helt ok å bråke da, 1. og 2. påskedag bør være stille.

Klesvasken derimot kan hvem som helst henge ut, det bryr jeg meg ikke om, heller ikke at folk graver i hage, rydder og planter, men om gressklipperen kommer frem kan jeg bli litt amper!

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg synes i grunnen alle kan respektere hverandres tro jeg, og akseptere at vi er forskjellige.

Når det er sagt forstår jeg at de vil få gjort jobben når de har fri, men kan godt ta hensyn slik at andre kan få fred når de har fri, uansett om de er kristne eller ikke.

Det er nå en gang sånn at de bor i et land der en del vaner og skikker er bygget opp rundt kristendommen, og de kan respektere dette.

De kunne ventet til etter 12 (er det ikke det som er regnet som etter kirketid?) og så begynt å arbeide.

Skrevet

respektere fridager i den forstand at man ikke starter bråkete arbeid tidlig på morgenen og vekker alle i nabolaget, synes jeg er greit, men bortsett fra det så lar ikke jeg være bråkete aktiviteter på muslimske (eller andre religioners) helligdager, og ser derfor ikke hvorfor de skal være stille på våre.

og jada, det er et kristen land de har bosatt seg i, vi har også valgt å ta inn ikke-kristne mennesker og tillatt dem å ta med seg sin religion som vi vet er annerledes en vår med andre helligdager.

og han naboen som klippet plenen midt under en utendørs komfirmasjon..... :o ..

fatter ikke at folk tør jeg, jeg hadde IKKE rast rundt i hagen i minimal påkledning og med en bråkete gressklipper når nabohagen var full av oppdressede mennesker som feiret komfirmasjon... selv om han har full rett, så hadde jeg ikke gjort det.

Gjest Gjesta
Skrevet

Må bare fortelle at vår andre nabo akkurat starte en giga gravemaskin - holder på å grave ut tomta til å bygge hus! :wink:

Samboern min gir seg over! :ler:

K

Gjest Gjesta
Skrevet

(Må bare påpeke at samboern min ikke er irritert fordi at de som legger om taket er utlendinger - vi har et veldig godt forhold til dem, altså - jeg bare nevnte det av den grunn at de har en annen religion enn oss, og kanskje en annen måte å se på våre helligdager på enn oss.

Bare så det er sagt. :wink: )

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg synes folk kan vise litt respekt for helligdagene. For min del er det greit at folk jobber i hagen eller maler huset, men bråket arbeid er ikke greit.

Gjest Anonymous
Skrevet
mens jeg ikke syns det er så farlig - de har jo bare disse få fridagene de også, så jeg skjønner at de vil passe på å få jobben gjort.

Selvsagt.

Gjest TomKrus
Skrevet
Hva syns dere? Bør nordmenn og innvandrere respektere "helgefreden" eller er det ikke så farlig?

Ønsker man ro i ferien anbefaler jeg en ferie.

Gjest TomKrus
Skrevet

og han naboen som klippet plenen midt under en utendørs komfirmasjon..... :o ..

fatter ikke at folk tør jeg, jeg hadde IKKE rast rundt i hagen i minimal påkledning og med en bråkete gressklipper når nabohagen var full av oppdressede mennesker som feiret komfirmasjon... selv om han har full rett, så hadde jeg ikke gjort det.

Skamvett er det ikke alle som er utstyrt med.

Gjest TomKrus
Skrevet

De kunne ventet til etter 12 (er det ikke det som er regnet som etter kirketid?) og så begynt å arbeide.

Tror heller det er mer i tråd med respekt for oss fyllesyke.

Skrevet

Jeg synes ikke det er så nøye. Jeg har forståelse for at folk ikke alltid har mulighet til å pusse opp på hverdagene og må ta fridagene til hjelp. F.eks. hører jeg naboen pusse opp nå. Det eneste forbeholdet er at de ikke begynner for tidlig og ikke holder på til altfor sent. Folk må da få gjøre som det passer dem, jeg har faktisk selv pusset opp på f.eks. søndager og det kunne ikke falle meg inn å la være fordi naboen er kristen.

Skrevet

Om det er helligdag eller ikke tar jeg ikke så tungt. Skjønner godt at man må ta fridager til hjelp for å få unna arbeid hjemme. Men jeg er veldig enig med dem som mener at man ikke trenger starte med støyende aktiviteter tidlig på morgenen eller drive på til seint på kveld når det er fridager. Noen av oss synes det er godt å sove lenge når vi har fri - eller for den del legge oss tidlig. Når det gjelder "lydløse" aktiviteter innenfor eget hagegjerde, så mener jeg det må bli opp til den enkelte.

Skrevet

Jeg synes man kan tenke seg om på slike dager, hvilken type jobb man setter i gang med. Gravemaskin hadde jeg definitivt blitt irritert på, mens at noen maler huset sitt er helt greit. Men det har kanskje mere med min intoleranse for bråk på mine fridager å gjøre :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

I følge politivedtektene så er det ulovlig. Det er faktisk en uting synes jeg. Snart er det ikke forskjell på vanlig dag og helg.

Opplevde det samme i konfirmasjon en gang. Det var få finværsdager i mai. På dagen var de topp vær,men naboer høytryksspylte bil,den andre kom med motorklipper til plen. Det var nesten ikke til å høre. Vi hadde kaffen på terassen.

Ba politi om å få stoppet det, og de kom .

Mine bosniske naboer som er muslimer driter i alt som heter helg. der er det ikke mye hensyn og spore.

Gjest TomKrus
Skrevet

Mine bosniske naboer som er muslimer driter i alt som heter helg. der er det ikke mye hensyn og spore.

Min nabo som er 185 høy og mest sannsynlig er homofil og stemmer sv bråkte noe inn i helvete med motorsykkelen sin i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...