Pipaluk Skrevet 1. november 2018 #1 Skrevet 1. november 2018 Et spørsmål inspirert av en kinofilm om en dommer som må ta en beslutning i en sak hvor en tenåring som ikke vil ha blod til dere som er vitner Er det akseptabelt å få blod så lenge det skjer utenfor deres kontroll, i tilfeller hvor retten eller leger griper inn med tvang? jeg leste en sak for noen år siden om en lege som reddet livet til en kvinne som nektet blodoverføring, og som et resultat av det mistet jobben. Jeg forstår at det setter helsepersonell i en håpløs situasjoner. De skal først og fremst redde liv og ikke sjeler
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #2 Skrevet 1. november 2018 Jeg er tidligere medlem, de vil heller la barnet sitt død enn å ta blodoverføring. For å si det sånn. Anonymkode: 0e0fd...7f0 3
Måbarefåsiat... Skrevet 1. november 2018 #3 Skrevet 1. november 2018 https://www.aftenposten.no/norge/i/GGRbq/--Jeg-vil-heller-do-enn-a-fa-blod 2
jessicbj Skrevet 1. november 2018 #4 Skrevet 1. november 2018 Bestevenninda mi var jv når ho var lita...foreldrene også (de er det fortsatt) mora var hos bestemoren min og da kom di inn på blodoverføring og sånn. da spurte mormor om hun ville at barna skulle dø om de kom i den situasjonen at de måtte gi blodoverføring. Hun fikk da til svar at ja da hadde de valgt at ungene skulle dø. Jeg syns det er helt sprøtt. 1
Pipaluk Skrevet 1. november 2018 Forfatter #5 Skrevet 1. november 2018 5 minutter siden, jessicbj skrev: Bestevenninda mi var jv når ho var lita...foreldrene også (de er det fortsatt) mora var hos bestemoren min og da kom di inn på blodoverføring og sånn. da spurte mormor om hun ville at barna skulle dø om de kom i den situasjonen at de måtte gi blodoverføring. Hun fikk da til svar at ja da hadde de valgt at ungene skulle dø. Jeg syns det er helt sprøtt. Hva om de ikke dør, men får hjerneskade eller mister synet som en konsekvens av at de ikke takket ja til overføring, er det også Guds vilje? her i Norge så griper BV inn i slike saker men om de kan pårobe seg en nødrett i alle situasjoner vet jeg ikke
T-Rex Skrevet 1. november 2018 #6 Skrevet 1. november 2018 19 minutter siden, Pipaluk said: Et spørsmål inspirert av en kinofilm om en dommer som må ta en beslutning i en sak hvor en tenåring som ikke vil ha blod til dere som er vitner Er det akseptabelt å få blod så lenge det skjer utenfor deres kontroll, i tilfeller hvor retten eller leger griper inn med tvang? jeg leste en sak for noen år siden om en lege som reddet livet til en kvinne som nektet blodoverføring, og som et resultat av det mistet jobben. Jeg forstår at det setter helsepersonell i en håpløs situasjoner. De skal først og fremst redde liv og ikke sjeler Nei, de spør deg ikke om du vil ha blodoverføring, når det er nødvendig. Da får du det, enten du vil eller ei.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #7 Skrevet 1. november 2018 4 minutter siden, Pipaluk skrev: Hva om de ikke dør, men får hjerneskade eller mister synet som en konsekvens av at de ikke takket ja til overføring, er det også Guds vilje? her i Norge så griper BV inn i slike saker men om de kan pårobe seg en nødrett i alle situasjoner vet jeg ikke Bv akuttplasserer i de tilfellene foreldrene nekter blodoverføring. Om det skjer tidsnok i alle tilfeller vet jeg ikke. Foreldrene får også omsorgen tilbake når barnet er utenfor livsfare. Anonymkode: 9865b...6f2 1
Pipaluk Skrevet 1. november 2018 Forfatter #8 Skrevet 1. november 2018 4 minutter siden, T-Rex skrev: Nei, de spør deg ikke om du vil ha blodoverføring, når det er nødvendig. Da får du det, enten du vil eller ei. Hvordan kan da en som er vitne få formidlet at hn ikke ønsker dette?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #9 Skrevet 1. november 2018 8 minutter siden, Pipaluk skrev: Hvordan kan da en som er vitne få formidlet at hn ikke ønsker dette? De har som regel et kort på seg, akkurat som de som ønsker å være organdonor. Anonymkode: 562cf...bbc 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #10 Skrevet 1. november 2018 15 minutter siden, T-Rex skrev: Nei, de spør deg ikke om du vil ha blodoverføring, når det er nødvendig. Da får du det, enten du vil eller ei. Retten til å nekte å motta blod og blodprodukter gjelder også uavkortet i øyeblikkelig hjelp-situasjoner, jfr. helsepersonelloven § 7 (5). Anonymkode: 562cf...bbc 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #11 Skrevet 1. november 2018 16 minutter siden, T-Rex skrev: Nei, de spør deg ikke om du vil ha blodoverføring, når det er nødvendig. Da får du det, enten du vil eller ei. Hvis du er bevisst, så kan man takke nei til medisinsk behandling. Kommer man inn bevisstløs derimot, så gjør de det de kan for å redde liv. Anonymkode: 84bf8...3b5 1
Pipaluk Skrevet 1. november 2018 Forfatter #12 Skrevet 1. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De har som regel et kort på seg, akkurat som de som ønsker å være organdonor. Anonymkode: 562cf...bbc Spørsmålet er jo om dette ønsket alltid kan sies å være bindende. Jeg ser ikke bort i fra at noen kan ønske å snu når de først havner i en så vanskelig situasjon
T-Rex Skrevet 1. november 2018 #13 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Retten til å nekte å motta blod og blodprodukter gjelder også uavkortet i øyeblikkelig hjelp-situasjoner, jfr. helsepersonelloven § 7 (5). Anonymkode: 562cf...bbc Litt googling viser at jeg nok tok feil her. Men foreldre har ikke rett til å nekte blodoverføring på sine barns vegne. https://tidsskriftet.no/2003/09/rett-og-urett/barn-kan-fa-blod-uten-foreldres-samtykke
Pipaluk Skrevet 1. november 2018 Forfatter #14 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er bevisst, så kan man takke nei til medisinsk behandling. Kommer man inn bevisstløs derimot, så gjør de det de kan for å redde liv. Anonymkode: 84bf8...3b5 Hva om personen er bevisstløs men har på seg et slikt kort?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #15 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, Pipaluk skrev: Hva om personen er bevisstløs men har på seg et slikt kort? Legen kan velge å ikke respektere kortet, men risikerer da å miste bevilgningen. Anonymkode: 562cf...bbc 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #16 Skrevet 1. november 2018 4 minutter siden, T-Rex skrev: Litt googling viser at jeg nok tok feil her. Men foreldre har ikke rett til å nekte blodoverføring på sine barns vegne. https://tidsskriftet.no/2003/09/rett-og-urett/barn-kan-fa-blod-uten-foreldres-samtykke Nei, det kan de selvfølgelig ikke. Heldigvis. Anonymkode: 562cf...bbc 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #17 Skrevet 1. november 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er tidligere medlem, de vil heller la barnet sitt død enn å ta blodoverføring. For å si det sånn. Anonymkode: 0e0fd...7f0 Vil bare nevne at jeg var barn på 80-tallet da jeg og mine foreldre var medlem, så ting har nok forandret seg siden den gang. Vi gikk ut på 90-tallet. Anonymkode: 0e0fd...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #18 Skrevet 1. november 2018 6 minutter siden, Pipaluk skrev: Hva om personen er bevisstløs men har på seg et slikt kort? Si det. Det var en sak i USA hvor det kom inn en bevisstløs person uten ID. Han hadde tatovert på brystet at han ikke ønsket å bli gjenopplivet. Da sto legene i en vanskelig situasjon. Jeg er ikke helt sikker på hva det endte opp med. For, kan de stole på det? Hvem lager disse kortene? Anonymkode: 84bf8...3b5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #19 Skrevet 1. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Si det. Det var en sak i USA hvor det kom inn en bevisstløs person uten ID. Han hadde tatovert på brystet at han ikke ønsket å bli gjenopplivet. Da sto legene i en vanskelig situasjon. Jeg er ikke helt sikker på hva det endte opp med. For, kan de stole på det? Hvem lager disse kortene? Anonymkode: 84bf8...3b5 Jehovas vitner har et eget kort de får fra menigheten. Norsk helsevesen er ganske kjent med disse. Anonymkode: 562cf...bbc 1
Pipaluk Skrevet 1. november 2018 Forfatter #20 Skrevet 1. november 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen kan velge å ikke respektere kortet, men risikerer da å miste bevilgningen. Anonymkode: 562cf...bbc De må stå overfor noen etiske problemstillinger med tanke på hvem de velger å prioritere en travel kveld på intensiven. En som ikke vil ha blod men skal ha alt mulig annet kan medføre økt ressursbehov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå