Gå til innhold

"Spise ubegrensede mengder av grønnsaker" - kalorier

Anbefalte innlegg

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 1.11.2018 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Jeg hører at man kan spise ubegrensede mengder med grønnsaker, men det er jo fortsatt kalorier i det. Eks en halv pose fryste grønnsaker med brokkoli og blomkål er jo 60 kalorier. Spiser man det uten å beregne med i "ukentlig kaloriinntak" er jo det så og si 420 kalorier ekstra. Jeg har også hørt at man kan spise masse frukt, men det er jo også kalorier i det, så jeg forstår ikke helt greia?

Kan man faktisk spise ubegrenset med grønnsaker? Og forsåvidt også frukt? 

Anonymkode: 4ae4c...4f4

Du må slutte med denne fikseringen og slutte å telle kalorier.

Grønnsaker er helt ufarlig å spise i store mengder. Det er også helt greit å spise normale mengder frukt selv om de er mer kalori rik. 5 om dagen er helt greit.  

Videoannonse
Annonse
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 27.5.2019 den 21.08, AnonymBruker skrev:

Du kan spise ubegrensede mengder med frukt og grønnsaker ja. Jeg spiser BARE frukt og grønnsaker og sliter med å få nok kalorier, det er nesten ikke mulig. Og da mener jeg absolutt alle typer frukt, og alle grønnsaker. Ikke bønner eller noen form for korn.

Anonymkode: 1b136...72b

Du trenger også fisk og kjøtt for å opprettholde en sunn kropp. Vil du ikke være sunn? (Det er ikke vits i en fin kropp dersom insiden ikke er bra) 

Skrevet (endret)

9 minutter siden, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Du trenger også fisk og kjøtt for å opprettholde en sunn kropp. Vil du ikke være sunn? (Det er ikke vits i en fin kropp dersom insiden ikke er bra) 

Da er det jo veldig merkelig at veganere og vegetarianere stort sett kommer bedre ut enn folk som spiser fisk og kjøtt, i alt som har med folkesykdom og den slags, å gjøre :klo:  Enten har du ikke lest noe om dette i det hele tatt, eller så driver du bare å kødder, men her slenger jeg like vell med en rapport som motbeviser utsagnet ditt om at det er så viktig med kjøtt og fisk.

Jeg regner vel egentlig med at du ikke vet hvordan man leser forskning, og at du har null interesse av kosthold generelt, med tanke på utsagnet ditt, men her er rapporten like vell... https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4073139/

Edit: Her er et lite utklipp fra rapporten, om du ikke forstår hva du skal se etter

"The published studies of North American Adventists paint a consistent picture across all three study cohorts, associating vegetarian diets with lower body mass index [21,22,29], coronary heart disease [19,30], hypertension [18,21], type 2 diabetes [15,21,23,28], and metabolic syndrome [29]. Similarly, vegetarians have lower risks for colon, gastrointestinal tract, prostate and overall cancer. Among males, vegetarian diets seem to be protective against all-cause mortality and CVD mortality. Results for some diseases such as breast cancer mortality are not always consistent within the earlier Adventist cohorts [26,31,32,33,34]. The lower risk among vegetarians of several high prevalent chronic diseases results in a greater life-expectancy compared to non-vegetarians. Although, Adventist males tend to live 7.3 years and females 4.4 years longer than their gender counterparts in the general Californian population [15,35], within the same cohort, vegetarians had more modest 1.5 to 2.4 years longer life-expectancy than non-vegetarian Adventists [35]. This suggests that other non-dietary factors of the Adventist lifestyles may also contribute to their longevity."

Endret av Yme
AnonymBruker
Skrevet

Å bare spise grønt tror jeg ingenting på. Ofte er fanatiske kvinner som driver med dette, som påvirker hverandre.

Det kryr av eksperter som forteller oss hvilket kosthold som er best, som motstrider hverandre. Leger som kun spiser rent kjøtt, ingenting annet som mat, så har du andre leger som kun spiser grønt: null animalsk.

Selv tror jeg på rene kjøttstykker(gressforet) og villfisk. Moderate mengder grønnsaker til, samt bær/frukt. Potet og ris som karbo, i moderate mengder.

Tenk heller på hvor mye gift som sprøytes inn i grønnsaker, samt soya som dyr fores med.

Anonymkode: 8d587...0b5

Skrevet (endret)

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bare spise grønt tror jeg ingenting på. Ofte er fanatiske kvinner som driver med dette, som påvirker hverandre. Det kryr av eksperter som forteller oss hvilket kosthold som er best, som motstrider hverandre. Leger som kun spiser rent kjøtt, ingenting annet som mat, så har du andre leger som kun spiser grønt: null animalsk. Selv tror jeg på rene kjøttstykker(gressforet) og villfisk. Moderate mengder grønnsaker til, samt bær/frukt. Potet og ris som karbo, i moderate mengder.   Tenk heller på hvor mye gift som sprøytes inn i grønnsaker, samt soya som dyr fores med.   Anonymkode: 8d587...0b5

Det er derfor vi har populasjonsstudier, hvor man ser på hele folkeslag, og hvordan helsa og dietten deres er. Det er veldig lett å se hvilke dietter som kommer best ut da, så da trenger man ikke synse om noe som helst, i og med at man har fakta tilgjengelig. Den vestlige dietten kommer veldig dårlig ut, mens plantebaserte dietter (dvs. veganer og vegetarianer) kommer best ut, når det er snakk om å unngå dårlig kosthold og påfølgende folkesykdom.

Endret av Yme
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...