Gå til innhold

"Spise ubegrensede mengder av grønnsaker" - kalorier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du kan spise ubegrensede mengder med frukt og grønnsaker ja. Jeg spiser BARE frukt og grønnsaker og sliter med å få nok kalorier, det er nesten ikke mulig. Og da mener jeg absolutt alle typer frukt, og alle grønnsaker. Ikke bønner eller noen form for korn.

Anonymkode: 1b136...72b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 11/1/2018 at 7:02 PM, domimik said:

I praksis så kan du jo det, for magen fylles av grønnsakene så du ikke får plass til annet i tillegg. Prøv å spise et blomkål, en kålrot, en kilo gulrøtter og en brokkoli så skal vi se hvor mye mer du klarer etter det. Verre med frukt.

Prøv det samme med frukt og se hvor mye du klarer. Frukt er også mesteparten vann.

Skrevet (endret)

Du må spise relativt mye av grønnsaker og frukt for å få deg i 2000 kalorier. 

• Du må spise 12.9 kg agurk for å få i deg 2000 kalorier
  • Du må spise 8 kg blomkål for å få i deg 2000 kalorier
  • Du må spise 3.8 kg epler for å få i deg 2000 kalorier.
  • Du må spise 740 gram biff for å få i deg 2000 kalorier.
  • Du må spise 960 gram laks får å få i deg 2000 kalorier. 

Endret av abc123detvardet
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan spise ubegrensede mengder med frukt og grønnsaker ja. Jeg spiser BARE frukt og grønnsaker og sliter med å få nok kalorier, det er nesten ikke mulig. Og da mener jeg absolutt alle typer frukt, og alle grønnsaker. Ikke bønner eller noen form for korn.

hvorfor gjør du dette? Da vil du få mangelsykdommer.

Anonymkode: 9fc13...b16

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

hvorfor gjør du dette? Da vil du få mangelsykdommer.

Hvilke mangelsykdommer skulle jeg få da mener du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du utelukkende spiser frukt og grønnsaker vil du mangle feks jod, vitamin D, B12, trolig jern, selen, muligens kalsium for å nevne noe. Du vil nok også mangle sunne fettsyrer og en del protein. Kroppen er skapt for å spise mer enn grønnsaker, selv om grønnsaker er viktig å inkludere i kosten.

• Liker 3
Skrevet

Du skriver jo selv at du sliter med å få i deg nok kalorier, og at det nesten ikke er mulig. Ser for meg at du da ofte går i kaloriunderskudd, og med mindre du er overvektig er jo ikke det så bra. 

Jeg tror du selv vet hvilke mangelsykdommer du kan få, og det høres skremmende ut at du ikke er klar over dette når du kun spiser frukt og grønnsaker. Når man har et så strengt kosthold burde man vite hva man kan få mangler av, og hvordan man skal løse det. Med kunnskap om det man spiser vil man også klare å få i seg nok mat. 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du utelukkende spiser frukt og grønnsaker vil du mangle feks jod, vitamin D, B12, trolig jern, selen, muligens kalsium for å nevne noe. Du vil nok også mangle sunne fettsyrer og en del protein. Kroppen er skapt for å spise mer enn grønnsaker, selv om grønnsaker er viktig å inkludere i kosten.

7 hours ago, Mehr said:

Du skriver jo selv at du sliter med å få i deg nok kalorier, og at det nesten ikke er mulig. Ser for meg at du da ofte går i kaloriunderskudd, og med mindre du er overvektig er jo ikke det så bra. 

Jeg tror du selv vet hvilke mangelsykdommer du kan få, og det høres skremmende ut at du ikke er klar over dette når du kun spiser frukt og grønnsaker. Når man har et så strengt kosthold burde man vite hva man kan få mangler av, og hvordan man skal løse det. Med kunnskap om det man spiser vil man også klare å få i seg nok mat. 

Jeg har ingen mangelsykdommer takk, og føler meg mye bedre enn da jeg spiste kjøtt osv. Har spist sånn i to år og går aldri tilbake. Det at vi trenger så mye protein er en myte, og med de mengdene frukt og grønnsaker jeg spiser, også bladgrønnsaker, så mangler jeg ikke protein, og tviler på at jeg mangler vitaminer da jeg føler meg  BEDRE enn før.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen mangelsykdommer takk, og føler meg mye bedre enn da jeg spiste kjøtt osv. Har spist sånn i to år og går aldri tilbake. Det at vi trenger så mye protein er en myte, og med de mengdene frukt og grønnsaker jeg spiser, også bladgrønnsaker, så mangler jeg ikke protein, og tviler på at jeg mangler vitaminer da jeg føler meg  BEDRE enn før.

Så bra du føler deg bedre! Det er derimot ikke synonymt med å ikke ha mangelsykdommer. Følelse og fakta er forskjellige ting, men la gå. Din kropp, ditt liv, dine valg, naturligvis. 

Jeg er derimot interessert i å høre mer angående dette med proteiner. Hvor mye proteiner mener du at mennesker trenger? Hvorfor er det en myte at man trenger 1,1 g protein per kg kroppsvekt? Hvor er kildene dine til denne påstanden? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Mehr said:

Så bra du føler deg bedre! Det er derimot ikke synonymt med å ikke ha mangelsykdommer. Følelse og fakta er forskjellige ting, men la gå. Din kropp, ditt liv, dine valg, naturligvis. 

Jeg er derimot interessert i å høre mer angående dette med proteiner. Hvor mye proteiner mener du at mennesker trenger? Hvorfor er det en myte at man trenger 1,1 g protein per kg kroppsvekt? Hvor er kildene dine til denne påstanden? 

Kilden er meg selv, det funker for meg. Trikset er å spise nok kalorier, fordi når du spiser proteinrike matvarer så spiser du også samtidig mye fett, som er en svært konsentrert energikilde. Karbohydrater er mye mindre konsentrert, så dess mindre fett man spiser dess større mengde må man spise.

Skrevet
På 1.11.2018 den 19.49, AnonymBruker skrev:

Hehe... Enten forklarte jeg meg ikke riktig, eller så forstod dere ikke problemstillingen. Jeg spiste fiskepinner med 60 % fisk, og søtpotet har mye annen næring, i tillegg til at jeg teller kalorier og spiser stort sett det jeg vil. Spiser mye kylling, avokado, grove kornprodukter, egg, frukt, nøtter osv, så ja - jeg unner meg noen ganger "usunn - sunn mat".

Poenget mitt med tråden, var rett og slett for å høre om man kan spise "ubegrenset med grønnsaker" ved siden av kalorimengden per dag. Nå ligger jeg på 1700 kalorier totalt hver dag, men skulle jeg spist 210 kalorier EKSTRA hver dag (grønnsaker og frukt) så er det 1470 kalorier, altså nesten halvparten av 3500 kalorier (som er et halvt kg). Da ligger jeg jo totalt sett på 1910 kalorier per dag i realiteten om jeg ikke teller med grønnsakene og frukten.

Jeg har allerede gått ned 3 kg, så jeg vet at det jeg gjør funker. Men hovedpoenget er jo om jeg kan spise grønnsaker og frukt ved siden av all annen mat inkludert innenfor kalorigrensa eller om det må inkluderes i de 1700 kaloriene per dag. Siden jeg har hørt fra flere, og flere ganger, at man kan spise ubegrenset av det og det ikke er nødvendig å telle de kaloriene...

TS

Anonymkode: 4ae4c...4f4

Tror kanskje ikke vi helt hang med på at du mente ubegrenset med grønnsaker i tillegg til ved siden av alt det andre hver dag.

Jeg har også hørt det med ubegrenset mengde grønnsaker nevnt, men da forstått det som at det gjelder hvis man spiser det istedet for annen mat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare svarer deg på spørsmålet ditt, da det er uunngåelig å ende opp med B12 mangel etter mange år uten enten animalske produkter eller tilskudd i en eller annen form, så lenge du ikke får i deg masse "skitten mat" hvor bakterier allerede har produsert B12. Det er svært få plantekilder til jod- slikt som tang og tare. Det at du ikke har "noen mangelsykdommer takk" nå, betyr at du har tid til å rette opp i skadene du påfører kroppen din ved å ikke gi den det den trenger. Fortsett slik, og du vil få mangelsykdommer. Er ikke jeg som har funnet opp fysiologi og biologi, det er bare slik menneskekroppen er, sorry.
Slik du svarer nå begynner jeg uansett å tro du troller, så kommer ikke til å bruke mer energi enn dette på å svare deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt blodprøver da? For det bør du gjøre etterhvert nå. Etter to år har du nok rukket å tømme deg godt på noen av de tingene som AB nevner. 

Anonymkode: a59dc...4e8

AnonymBruker
Skrevet
På 1.11.2018 den 19.15, AnonymBruker skrev:

"Jeg har hørt at..."

Det er få universelle regler når det gjelder slanking. Noen må telle kalorier strengt, andre kan være litt mer på måfå.

Jeg teller kaloriene i noen litt mer kaloritette grønnsaker - rosenkål, gulrøtter. Frossen spinat veier jeg ikke.

Anonymkode: 0dac7...db1

Ja 28 og 36 kcal pr 100 grer så mye energi at du må passe deg skikkelig😂

Anonymkode: 9e530...81e

AnonymBruker
Skrevet

Kjøtt og fisk er det beste et menneske kan spise. Å spise masse grønnsaker er ikke viktig, men greit.

Anonymkode: 8d587...0b5

AnonymBruker
Skrevet

Når har jeg ikke lest gjennom tråden, men en kalori er en kalori. Spiser du ca 7000 kcal for mye så går du opp ett kilo selv om du bare spiser grønnsaker. 

Anonymkode: da4c0...444

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bare svarer deg på spørsmålet ditt, da det er uunngåelig å ende opp med B12 mangel etter mange år uten enten animalske produkter eller tilskudd i en eller annen form, så lenge du ikke får i deg masse "skitten mat" hvor bakterier allerede har produsert B12. Det er svært få plantekilder til jod- slikt som tang og tare. Det at du ikke har "noen mangelsykdommer takk" nå, betyr at du har tid til å rette opp i skadene du påfører kroppen din ved å ikke gi den det den trenger. Fortsett slik, og du vil få mangelsykdommer. Er ikke jeg som har funnet opp fysiologi og biologi, det er bare slik menneskekroppen er, sorry.
Slik du svarer nå begynner jeg uansett å tro du troller, så kommer ikke til å bruke mer energi enn dette på å svare deg.

Du tror altså at jeg troller, men kommentarer som den under reagerer du ikke på. Jeg kan fortelle at jeg tar B12, omega3 og jeg spiser forskjellige typer tang, men det hadde jeg gjort uansett hva annet jeg hadde spist.
Denne sivilisasjonen har kanskje ikke funnet opp fysiologi, men den har funnet opp vitenskap, og der er det mange ting som kan gå feil, så å stole blindt på hva som som er opplest og vedtatt er heller ikke særlig smart: https://newspunch.com/lancet-editor-scientific-studies-false/

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøtt og fisk er det beste et menneske kan spise. Å spise masse grønnsaker er ikke viktig, men greit.

Anonymkode: 8d587...0b5

Men jeg driter i denne diskusjonen nå også, siden tråden er iferd med å bli en veganer vs kjøtteter-tråd enda en gang.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kilden er meg selv, det funker for meg. Trikset er å spise nok kalorier, fordi når du spiser proteinrike matvarer så spiser du også samtidig mye fett, som er en svært konsentrert energikilde. Karbohydrater er mye mindre konsentrert, så dess mindre fett man spiser dess større mengde må man spise.

At kilden er deg er absolutt ikke bra nok til at du kan skrive noe så bastant som at det er en myte at vi trenger så mye proteiner. Bare fordi noe fungerer for deg, betyr ikke at det fungerer for andre.

Har du konferert med en lege eller ernæringsfysiolog angående hva som skjer med kroppen din om du får i deg for lite proteiner? Vet du konsekvensene av å ikke spise tilstrekkelig med proteiner? 

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Mehr said:

At kilden er deg er absolutt ikke bra nok til at du kan skrive noe så bastant som at det er en myte at vi trenger så mye proteiner. Bare fordi noe fungerer for deg, betyr ikke at det fungerer for andre.

Har du konferert med en lege eller ernæringsfysiolog angående hva som skjer med kroppen din om du får i deg for lite proteiner? Vet du konsekvensene av å ikke spise tilstrekkelig med proteiner? 

Har du prøvd å legge inn diverse typiske norske grønnsaker opp til 2000 kcal og sjekket hvor mange proteiner det er? For jeg la inn typiske norske grønnsaker for 600 kcal og er allerede oppe i 51g protein. Så med mindre du trener mye og tund styrke, så er det mulig ts har rett i at dette fungerer ganske bra. Jeg er overrasket over hvor mye vitaminer og mineraler som er dekket på 600 kcal, tror mye kan bli dekket mer eller mindre 100% om man spiser for 1500-2000 kcal. Så sant som man varierer i hvilke grønnsaker og grønt man spiser. 

4edcc102950952be7bdbbdfcc2e141d2.png

a7c2f151602b59935b18d354d67813ad.png

Anonymkode: dd154...9bd

• Liker 1
Skrevet (endret)

På ‎01‎.‎11‎.‎2018 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Jeg hører at man kan spise ubegrensede mengder med grønnsaker, men det er jo fortsatt kalorier i det. Eks en halv pose fryste grønnsaker med brokkoli og blomkål er jo 60 kalorier. Spiser man det uten å beregne med i "ukentlig kaloriinntak" er jo det så og si 420 kalorier ekstra. Jeg har også hørt at man kan spise masse frukt, men det er jo også kalorier i det, så jeg forstår ikke helt greia? Kan man faktisk spise ubegrenset med grønnsaker? Og forsåvidt også frukt?  Anonymkode: 4ae4c...4f4

Uttalelsen om at man kan spise så mye grønnsaker man vil, tilhører dietter hvor man ikke teller kalorier... Den typen dietter, er veldig unøyaktige og dårlige, og at man kan spise så mye grønnsaker man vil, handler da om at du skal fylle opp magen med minst mulig kalorier, og dermed håpe at du er i et underskudd når dagen er over.

For oss som teller kalorier og veier mat, skal selvfølgelig tallene dine følges så godt du kan, så om du har truffet kaloriene dine den dagen, vil en pose grønnsaker få deg over målet ditt, og dermed bidra til å ødelegge progresjonen din.

Når det er sagt, kan det også være greit å huske at prosessen kroppen din bruker, når den skal gjøre karbohydrater om til kroppsfett, er ganske krevende, så det er ikke noe den gjør så veldig mye, og man må i de fleste tilfeller ha fått i seg over 700 gram karbohydrater før det skjer, så om du spiser mindre enn det, er det stort sett fettet i kosten din som blir til fett på kroppen, mens overflødige karbohydrater (hos friske, normale mennesker) blir til varme, økt hjerneaktivitet, små bevegelser som å riste på beinet mens man sitter osv.  

Endret av Yme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...