Gå til innhold

"Spise ubegrensede mengder av grønnsaker" - kalorier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører at man kan spise ubegrensede mengder med grønnsaker, men det er jo fortsatt kalorier i det. Eks en halv pose fryste grønnsaker med brokkoli og blomkål er jo 60 kalorier. Spiser man det uten å beregne med i "ukentlig kaloriinntak" er jo det så og si 420 kalorier ekstra. Jeg har også hørt at man kan spise masse frukt, men det er jo også kalorier i det, så jeg forstår ikke helt greia?

Kan man faktisk spise ubegrenset med grønnsaker? Og forsåvidt også frukt? 

Anonymkode: 4ae4c...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I praksis så kan du jo det, for magen fylles av grønnsakene så du ikke får plass til annet i tillegg. Prøv å spise et blomkål, en kålrot, en kilo gulrøtter og en brokkoli så skal vi se hvor mye mer du klarer etter det. Verre med frukt.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, du legger på deg av alle kalorier, men grønnsaker har lavt kalori i forhold til volum og fiber innhold. Skal godt gjørest å legge på seg av grønnsaker. Frukt skal du være meir forsiktig med, meir sukker, mindre volum og fiber..

Anonymkode: b9c04...ab7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis kan man spise ubegrenset med grønnsaker pga det lave kaloriinnholdet i det i forhold til volumet. Man blir mett når man spiser grønnsaker, og det holder en mett. Ingen klarer f.eks å spise 1000 kalorier av blomkål og brokkoli i løpet av en vanlig dag. Detsom du erstatter den halve posen med grønnsaker med ris, får du i deg vesentlig mere kalorier. 

Frukt har mer kalorier i seg pr 100g pga sukkerinnholdet, men fremdeles er stor andel av frukt vann. 

Det er også mye god næring i både frukt og grønnsaker, så å kutte ned der er det dummeste man gjør. 

Anonymkode: daeb8...765

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser plantebasert vil du ikke komme opp i mange kalorier uansett, med mindre du spiser som en helt gal hest da. 

Anonymkode: 226f5...586

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på grønnsakene. Jeg mener bestemt at du kan spise ubegrenset med brokkoli. Det er ingen som klarer spise så my brokkoli at det går utover vekten. 

Anonymkode: b824b...380

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har hørt at..."

Det er få universelle regler når det gjelder slanking. Noen må telle kalorier strengt, andre kan være litt mer på måfå.

Jeg teller kaloriene i noen litt mer kaloritette grønnsaker - rosenkål, gulrøtter. Frossen spinat veier jeg ikke.

Anonymkode: 0dac7...db1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg spiser alltid en halv fryst pose med brokkoli og blomkål til middag (typ rema 1000 fryste poser), og føler jo det holder meg mett også får jeg mye for lite. Så jeg ser jo den. Men jeg blir irritert når folk rundt meg sier jeg kan spise ubegrenset av det! Altså, ja, jeg kan sikkert spise ubegrenset med cherrytomater fordi det er kun 18 kalorier per 100 gram, så sånn sett skjønner jeg jo at man får mye mer for mindre. 

Tror mange der ute tenker at frukt og grønnsaker er fritt fram. Jeg spiser frukt hver dag, men holder meg innafor kaloriinntaket, og ser jo at frukt som persimon og banan inneholder mer kalorier per 100 gram enn for eksempel ananas og jordbær.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! Jeg spiser alltid en halv fryst pose med brokkoli og blomkål til middag (typ rema 1000 fryste poser), og føler jo det holder meg mett også får jeg mye for lite. Så jeg ser jo den. Men jeg blir irritert når folk rundt meg sier jeg kan spise ubegrenset av det! Altså, ja, jeg kan sikkert spise ubegrenset med cherrytomater fordi det er kun 18 kalorier per 100 gram, så sånn sett skjønner jeg jo at man får mye mer for mindre. 

Tror mange der ute tenker at frukt og grønnsaker er fritt fram. Jeg spiser frukt hver dag, men holder meg innafor kaloriinntaket, og ser jo at frukt som persimon og banan inneholder mer kalorier per 100 gram enn for eksempel ananas og jordbær.

TS

Mener du at du spsier brokkoli i tillegg til annen mat, elelr som middag alene?

Du kan spise ubegrenset brokkoli, det som sier dette har rett. Det er ikke brokkoli som gjør nordmenn feite

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at du spsier brokkoli i tillegg til annen mat, elelr som middag alene?

Du kan spise ubegrenset brokkoli, det som sier dette har rett. Det er ikke brokkoli som gjør nordmenn feite

I tillegg til annen middag, ja. I dag spiste jeg fiskepinner med søtpotetfries, og da 250 gram brokkoli og blomkål. Skal sies at jeg ikke hadde en stor middag, så det var ca 1/3 av tallerkenen min.

Men jeg bare tenker når jeg da teller kalorier hver dag, så teller jeg jo med alt, ellers kan det jo bli feil. Så når jeg da spiser 60 kalorier med grønnsaker og 150 kalorier med frukt, så er jo det 210 kalorier. På en uke er det 1470 kalorier. Hvis jeg ikke hadde telt disse kaloriene, og spist til "grensa" hver dag, så hadde jeg ikke gått ned like mye siden et halv kg fett er 3500 kalorier. Forstår du tankegangen? Da må man jo telle kalorier på grønnsaker og frukt, og ikke spise "ubegrenset" i tillegg til annen mat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

I tillegg til annen middag, ja. I dag spiste jeg fiskepinner med søtpotetfries, og da 250 gram brokkoli og blomkål. Skal sies at jeg ikke hadde en stor middag, så det var ca 1/3 av tallerkenen min.

Men jeg bare tenker når jeg da teller kalorier hver dag, så teller jeg jo med alt, ellers kan det jo bli feil. Så når jeg da spiser 60 kalorier med grønnsaker og 150 kalorier med frukt, så er jo det 210 kalorier. På en uke er det 1470 kalorier. Hvis jeg ikke hadde telt disse kaloriene, og spist til "grensa" hver dag, så hadde jeg ikke gått ned like mye siden et halv kg fett er 3500 kalorier. Forstår du tankegangen? Da må man jo telle kalorier på grønnsaker og frukt, og ikke spise "ubegrenset" i tillegg til annen mat.

Problemet er at du spiser søtpotetfries og det er mulig du spiser en dårlig type fiskepinner med lite fisk i seg og mye annen dritt. Du kan rett og slett ikke skylde på brokkolien. Spiser du bare brokkoli og fiskepinner, og ingen fries, vil du gå ned i vekt, om du så spiser 2kg brokkoli om dagen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser fiskepinner og søtpotetfries, mens du bekymrer deg over kaloriene i brokkoli og blomkål!?

Anonymkode: eab5a...8e0

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, kanskje de mener at man kan spise ubegrenset av bladgrønnsaker? Isbergsalat, spinat, grønnkål, bladbete, hodekål (?), rosenkål, asparges, osv

Anonymkode: 82821...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker er jo egentlig det sunneste du kan spise! Som flere har korrekt påpekt, metter dette på en helt fenomenal måte. Jeg spiser fisk til middag 4-5 dager i uken, med masse grønnsaker til. Namnam. 😄 Holder søtsuget unna. (Jeg sliter ikke med det, men hører andre sier det hjelper og. ) Spis grønnsakene dine du TS. :) 

Anonymkode: 223e3...4c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser fiskepinner og søtpotetfries, mens du bekymrer deg over kaloriene i brokkoli og blomkål!?

Anonymkode: eab5a...8e0

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at du spiser søtpotetfries og det er mulig du spiser en dårlig type fiskepinner med lite fisk i seg og mye annen dritt. Du kan rett og slett ikke skylde på brokkolien. Spiser du bare brokkoli og fiskepinner, og ingen fries, vil du gå ned i vekt, om du så spiser 2kg brokkoli om dagen.

Hehe... Enten forklarte jeg meg ikke riktig, eller så forstod dere ikke problemstillingen. Jeg spiste fiskepinner med 60 % fisk, og søtpotet har mye annen næring, i tillegg til at jeg teller kalorier og spiser stort sett det jeg vil. Spiser mye kylling, avokado, grove kornprodukter, egg, frukt, nøtter osv, så ja - jeg unner meg noen ganger "usunn - sunn mat".

Poenget mitt med tråden, var rett og slett for å høre om man kan spise "ubegrenset med grønnsaker" ved siden av kalorimengden per dag. Nå ligger jeg på 1700 kalorier totalt hver dag, men skulle jeg spist 210 kalorier EKSTRA hver dag (grønnsaker og frukt) så er det 1470 kalorier, altså nesten halvparten av 3500 kalorier (som er et halvt kg). Da ligger jeg jo totalt sett på 1910 kalorier per dag i realiteten om jeg ikke teller med grønnsakene og frukten.

Jeg har allerede gått ned 3 kg, så jeg vet at det jeg gjør funker. Men hovedpoenget er jo om jeg kan spise grønnsaker og frukt ved siden av all annen mat inkludert innenfor kalorigrensa eller om det må inkluderes i de 1700 kaloriene per dag. Siden jeg har hørt fra flere, og flere ganger, at man kan spise ubegrenset av det og det ikke er nødvendig å telle de kaloriene...

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at hvis du spiser ubegrenset med grønnsaker, vil det gå ut over kalorimengden på det resterende. Du vil ikke ha plass i magen til hverken fiskepinner  eller søtpotet hvis du har magen full av brokkoli. Og er magen full av fiskepinner, orker du ikke 700g brokkoli oppå det. Så grønnsaker jevner seg stort sett alltid ut, jo. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, domimik skrev:

Poenget er at hvis du spiser ubegrenset med grønnsaker, vil det gå ut over kalorimengden på det resterende. Du vil ikke ha plass i magen til hverken fiskepinner  eller søtpotet hvis du har magen full av brokkoli. Og er magen full av fiskepinner, orker du ikke 700g brokkoli oppå det. Så grønnsaker jevner seg stort sett alltid ut, jo. 

Takk for svar :)  Jeg spiser alltid grønnsakene først på middagstallerkenen. Og frukt inneholder jo en del fiber som gir metthetsfølelse ganske fort, så tror det skal gå bra. Er bare irriterende å høre at man kan spise så mye man vil av det ved siden av alt annet.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 60 kg ved å spise ubegrenset med grønnsaker. Altså, jeg spiste vanlig sunn mat (rundt 1600-2000 kcal daglig, kom an på dagen og hvor i vektnedgangen jeg var) og telte ikke kalorier fra grønnsakene. Og jeg spiste MYE grønnsaker for å få vomfyll. Med grønnsaker mener jeg ikke potet og slike grønnsaker som er "en del av middagen" (bønner, linser, kikerter osv vil også gå under en del av middagen), men salat og frossen grønnsaker. Frukt derimot telte jeg kalorier fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Dere må være litt forsiktige med å spise til en "grense" på feks 1500 kcal osv. Dere bør prøve å regne inn aktivitet og trening med i regnestykket, og bør ha en aktivitetsmonitor. Aktive personer kan fort brenne 500-3000 ekstra kcal pr dag og da er det veldig viktig å få i seg nok kalorier. Det kan være helt fint å få 500kcal pr dag for lite, for å få ned i vekt (helst gå ned i fett), men da Må du også vite hvor mye du brenner. 10000 skritt feks kan fint være 600+ kalorier. Jeg ville brukt myfitnesspal til å tracke kaloriene og aller helst en garmin puls klokke med håndleddspulsmåling for å tracke kaloriforbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...