Gå til innhold

Kolleger som krever at vi med røtter i Oslo-området skal jobbe julaften, romjulen og nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så er tiden kommet for å sette opp vakter for julen. Da oppdager man at kolleger som opprinnelig er fra fx nord-norge "dessverre" ikke kan jobbe i julen. De skal reise hjem til jul, må vite, og har derfor bestilt flybilletter for måneder siden. Det er det samme hvert eneste år, jeg blir forbanna. Jeg vil også være hjemme lile julaften og pynte juletreet. Eller bruke julaften på dagen til å se Tre nøtter til Askepott og gjøre istand til julemiddagen. Men fordi voksne folk i midten av 30-åra hjem til mamma julaften (det blir jo ikke jul uten) så bestemmer det for alle andre.
Ja, sjefen kan sette ned foten, men det skjer aldri.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det ikke er snakk om å jobbe selve julekvelden og første og andre juledag så synes jeg det er helt innafor. Er det typ helsevesen så må det være rullering og fordeling.

Kommer fra Sørlandet selv og ville ikke hatt noen å feire jul med om jeg var stuck i Oslo. Men nå har jeg kontorjobb, så for meg er det ikke aktuelt. Ser likevel poenget til de hjemreisende. 

Anonymkode: dcc04...ae2

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Her må det statueres et eksempel: Dersom sjefen ikke tar tak blir dette aldri løst.

Det eneste som duger er at dette rullerer mellom de ansatte. 

Skrevet

Forstår det slik at du jobber et sted hvor noen må være til stede i jula. Dette mener jeg er et lederansvar, ja, og hvis det er slik at leder ikke evner å ta tak i dette, så kan du/dere for eksempel foreslå en rullering på hvem som jobber på julaften.

At voksne folk i 30-åra vil hjem til mamma i jula forstår jeg innmari godt, det vil jeg også. Men når man deltar i arbeidslivet så er det ikke noe "dessverre kan jeg ikke jobbe". Om man bor på andre sida av landet, om man har barn eller hva enn. Da deler man byrden, og gleder seg til neste jul. Eventuelt får man selv ansvaret for å finne en stand-in hvis man absolutt skal hjem til mor, på en arbeidsplass hjelper man vel hverandre innen rimelighetens grenser.

• Liker 18
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det ikke er snakk om å jobbe selve julekvelden og første og andre juledag så synes jeg det er helt innafor. Er det typ helsevesen så må det være rullering og fordeling.

Kommer fra Sørlandet selv og ville ikke hatt noen å feire jul med om jeg var stuck i Oslo. Men nå har jeg kontorjobb, så for meg er det ikke aktuelt. Ser likevel poenget til de hjemreisende. 

Hvis de ikke ønsker å feire jul i Oslo så lå de finne seg en annen jobb som ikke har turnus. 

Det skal være likt for alle! 😤

Anonymkode: 050a7...059

• Liker 6
Skrevet

Det er selvfølgelig forståelig. Hvem vil sitte alene på en hybel og lignende hele julen når familien møtes for å feire sammen. 

Du kan jo tross alt kjøre hjem til familien din og feire der uansett om du har familie i nærområdet. 

Og du er vel ikke den eneste på jobben som ikke må reise langt? Jobber du hver jul??

Anonymkode: 69623...23d

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de ikke ønsker å feire jul i Oslo så lå de finne seg en annen jobb som ikke har turnus. 

Jeg svarte basert på at det ikke er snakk om turnusjobbing og dermed jobb julekveld og 1. og 2. juledag. Les hva du siterer. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller flytte ut av Oslo! 

Anonymkode: 4d1ee...853

Skrevet

Her er det faktisk ikke kollegaene du må bli irritert på, men sjefen. Joda, selvfølgelig bør kollegaer forstå at dere som bor samme sted også ønsker fri julaften. Men så lenge sjefen ikke setter foten ned og det er rett frem for dem så forstår jeg egentlig at de benytter seg av muligheten.

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobbet med glede på julaften/i julen da jeg bodde i samme by som foreldrene mine. Unner alle å ha noen å være sammen med i julen, hadde ikke falt med inn å la noen feire jul alene på en hybel fordi jeg ville se Askepott på julaften.. Nå jobber jeg ikke i samme by lengre, men har heldigvis en kontorjobb som ikke krever at jeg er tilstede i julen. Hadde noen måttet være på jobb i julen, hadde jeg blitt irritert hvis noen av de som har familien sin i samme by som jeg jobber/nær omegn skulle nekte å jobbe. Man kan ta litt hensyn til hverandre. 

Anonymkode: 615b8...217

• Liker 9
Skrevet

Hvor, hvordan og i hvilken tid har man feilet når alt (arbeid, skole, bhg, selv borddekning!!) og alle plutselig skal tilpasses oss og at vi dermed ikke trenger å tilpasse oss dem og dette..? 

Skrevet

Jeg er enig i at man må rullere på det, men jeg håper dere som ikke vil la folk dra hjem i det minste vet om de blir alene i jula eller ikke.  Jeg har tilbrakt en hel jul alene i kollektivet i Trondheim fordi jeg måtte jobbe annen hver dag, slik at jeg ikke kunne dra hjem til familien. Det var lite kollektivtransport som gikk, og å kjøre totalt 16 timer for å være hjemme i snaut 24t gikk ikke. Ja, jeg lå i senga og gråt hele julekvelden etter at jeg kom fra jobb. 

Anonymkode: d1953...529

• Liker 12
Skrevet

Her hos oss er det forventet at muslimer, buddhister og jøder jobber julaften og romjulen. Muslimene forventes i tillegg å jobbe nyttårsaften fordi de ikke drikker.

Er vel bare rett og rimelig.

Anonymkode: f3d62...003

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at man må rullere på det, men jeg håper dere som ikke vil la folk dra hjem i det minste vet om de blir alene i jula eller ikke.  Jeg har tilbrakt en hel jul alene i kollektivet i Trondheim fordi jeg måtte jobbe annen hver dag, slik at jeg ikke kunne dra hjem til familien. Det var lite kollektivtransport som gikk, og å kjøre totalt 16 timer for å være hjemme i snaut 24t gikk ikke. Ja, jeg lå i senga og gråt hele julekvelden etter at jeg kom fra jobb. 

Anonymkode: d1953...529

Huff, så trist. De aller fleste ønsker fri på julaften, men noen har faktisk bedre grunner enn andre til å få fri, og i tilfeller som det du beskrev bør lederen utøve skjønn. Du burde fått avspasere/fri

Anonymkode: 34aa7...559

• Liker 1
Skrevet

Dårlg parodi tråd.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig bør det fordeles hvem som jobber høytid. Men er det bare det å pynte juletreet som er viktigst for deg? Så lenge du får feiret julen med familien din så ser jeg ikke helt problemet. Er verre for de som har familie langt borte og ikke får feiret i det hele tatt, fordi deres kollegaer på dø og liv vil være hjemme og pynte tre 😛 Du kan vel finne en annen dag å pynte tre? MÅ de være lille julaften liksom? 

• Liker 6
Skrevet

Jeg må reise hjem til jul. Noen år må jeg jobbe, og da blir det juleaften alene (eller sammen med noen andre enn familien), eller på jobb. Det er jo ikke noe problem, noen må jo jobbe og. Alle stedene jeg har jobbet har vi gått sammen og fordelt vaktene, slik at alle får noe som passer. For meg er sammenhengende fri viktigst, uavhengig av når den kommer. Får jeg fri juleaften er det supert det altså, men ikke på bekostning av at jeg må jobbe så spredt at jeg ikke kan reise. Må jeg jobbe juleaften er det helt greit, så lenge jeg kan reise etterpå. Og siden jeg er "avhengig" av sammenhengende fri må noen andre tilpasse seg meg, så da kan jeg ikke være kresen på om jeg ender opp med å jobbe juleaften to år på rad. Man gir og tar!

• Liker 2
Skrevet

Julaften er bare en dag, slutt å sutre og vær glad du har en jobb!

Anonymkode: 9fea8...719

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Julaften er bare en dag, slutt å sutre og vær glad du har en jobb!

Anonymkode: 9fea8...719

Hvor sutrer TS? Det må da være mulig å stille et spørsmål på KG, og kreve og forvente noe av sin arbeidsgiver uten at man sutrer?

Nei, slik skal det ikke være. Det beste rådet du har fått i denne tråden er fra @Blondie65

Skrevet
On 11/1/2018 at 9:27 PM, AnonymBruker said:

Her hos oss er det forventet at muslimer, buddhister og jøder jobber julaften og romjulen. Muslimene forventes i tillegg å jobbe nyttårsaften fordi de ikke drikker.

Er vel bare rett og rimelig.

Anonymkode: f3d62...003

Hvis dette faktisk er sant, er det jo helt fjernt. Ikke alle drikker på nyttårsaften, vi feirer da likevel.

Anonymkode: 130b9...b0e

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...