Gå til innhold

Norge har lengre kyst enn USA, hvordan er det mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på quiz hvor det ble spurt om hvilket land (USA Norge Kina) som hadde lengst kyst. 

Jeg tenkte at USA hadde lengst kyst da jeg også regnet med Alaska men Norge overgår både USA og Kina. 

Visste dere dette?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Jeg var på quiz hvor det ble spurt om hvilket land (USA Norge Kina) som hadde lengst kyst. 

Jeg tenkte at USA hadde lengst kyst da jeg også regnet med Alaska men Norge overgår både USA og Kina. 

Visste dere dette?

Jeg visste ikke det. Er det på grunn av alle fjordene i Norge at vi har lengst kyst?

Anonymkode: e79e4...cf0

• Liker 2
Skrevet

According to the US Census (which compiles geographical data from multiple government agencies), the general coastline of the entire US is 12,383 miles, while the shoreline is 88,633 miles. But the official shoreline estimate from the National Oceanic and Atmospheric Administration is 95,471 miles.

Kystlinje for fastland (med fjorder og bukter): 28 953 km

Aner ikke hva forskjellen er. 

Skrevet

Det er på grunn av alle fjordene Norge har.

Anonymkode: 6aa69...7aa

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke det. Er det på grunn av alle fjordene i Norge at vi har lengst kyst?

Anonymkode: e79e4...cf0

Ja, fjorder og innsjøer. 

Anonymkode: 51e61...d8d

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

According to the US Census (which compiles geographical data from multiple government agencies), the general coastline of the entire US is 12,383 miles, while the shoreline is 88,633 miles. But the official shoreline estimate from the National Oceanic and Atmospheric Administration is 95,471 miles.

Kystlinjen til Norge er på over 100 000 km totalt. Bare Canada har lengre i verden.

Anonymkode: 91ea3...ef7

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, fjorder og innsjøer. 

Nei, fjorder og øyer.

Anonymkode: cd466...9e1

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fjorder og innsjøer. 

Nei. Pga alle øyene. Bare de utgjør over 70 000 km.

• Liker 4
Skrevet

Nei, fjorder og øyer.

Anonymkode: cd466...9e1

Ikke fjorder.

Skrevet

Nei. Pga alle øyene. Bare de utgjør over 70 000 km.

Nei. Innsjøer, og Norges kystlinje (fjorder). 

Anonymkode: 774f7...534

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke fjorder.

Fjorder er en del av kysten. 

• Liker 3
Skrevet

Nei. Innsjøer, og Norges kystlinje (fjorder). 

Anonymkode: 774f7...534

Innsjøer kystlinje, ja. Vel, neppe.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kystlinjen til Norge er på over 100 000 km totalt. Bare Canada har lengre i verden.

Kilde?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fjorder er en del av kysten. 

Vet det. Fastlandsnorge og fjordene utgjør 29000 km, ca. Øyene resten. Ca 70000 km.

Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Kilde?

Fastlandets kyst regnet langs den havrettslige grunnlinjen er 2532 km, medregnet fjorder og bukter har fastlandet en kystlinje på 28 953 km. I tillegg er øyenes kystlinje beregnet til 71 963 km. Norges samlede kystlinje er 100 915 km[4], noe som er verdens nest lengste kyst etter Canada. Rundt Norge er havområdene Barentshavet, Norskehavet, Nordsjøen og Skagerrak. Norge råder over 1 979 179 km² med hav, fordelt på tre soner som avgrenses av internasjonale delelinjer:[5] Etter endring i beregningsmetode økte kystlinjen i 2011 fra omkring 85 000 km. Bakgrunnen for at tallene kan avvike så mye er at lengden av kyst er delvis usikker størrelse, dette «kystelinjeparadokset» ble påvist av Lewis Fry Richardson og Benoit Mandelbrot. Kystlinjens blir lenger jo mer nøyaktig ved å øke målestokken på kartet. Dette slår spesielt ut for Norge som har en snirklete kystlinje med øyer og fjorder, noe som kan uttrykkes med den høye fraktale dimensjonen 1,52 som omtrent betyr at dobbelt så detaljert kartlegging medfører økning i kystlengden på 52 %. Til sammenligning har Sør-Afrikas kyst en fraktal dimensjon på 1,02.[6]

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Er egentlig mer utrolig at vi har lengre kyst enn Russland. 

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Er Alaska med i regnestykket?

Skrevet

At Norge har lengre kystlinje enn USA er ikke det rareste. Det merkeligste er at Danmark har lengre kyst enn India (uten å regne med Grønland). Tuller ikke, sjekk det opp.

Det er noe merkelig med definisjonen av kystlinje.

Anonymkode: eee47...b7f

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler det blir feil å si at vi har en "lengre" kystlinje siden vi kun får det grunnet alle øyene vi har noe jeg syntes nesten er litt "juks" :P

Anonymkode: 0977e...40f

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler det blir feil å si at vi har en "lengre" kystlinje siden vi kun får det grunnet alle øyene vi har noe jeg syntes nesten er litt "juks" :P

Anonymkode: 0977e...40f

Ja det er litt juks alt etter hvordan man ser det. 

Kystlinjen har vel ikke så stor betydning i det store og det hele. 

Var det et problem for tyskerne som innvanderte oss  under krigen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...