estrella Skrevet 1. november 2018 #1 Skrevet 1. november 2018 Jeg skal egentlig spise glutenfritt og laktosefritt. Det er relativt enkelt å spise laktosefritt, og i de tilfellene jeg på død og liv vil ha noe med laktose i, så finnes det tabletter som spalter laktosen. Men det er så jævlig vanskelig å forholde seg til glutenfritt. For det første så smaker glutenfritt ikke godt, det er nesten akseptabelt, men vanlig mat smaker faktisk bedre. Og når jeg ikke har lov til å spise hveteboller har jeg jævlig lyst på (og jeg har null selvkontroll/viljestyrke). Hadde jeg blitt dårligere enn det jeg gjør hadde det nok hjulpet. Men "alt" som skjer er magesmerter. Jada. Det er faktisk veldig vondt og jeg blir helt satt ut. Jeg fiser som en tulling og har veldig vondt. Men likevel hindrer det meg ikke 😩 Er det bare jeg som har issues med å få det til? Eller er det vanskelig for andre? Hva gjorde dere for å få hodet med på det?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #2 Skrevet 1. november 2018 Jepp! Jeg har lagt opp dager hvor jeg kan spise "bli dårlig i magen mat"' så slipper jeg utskeielser. Legen er ikke så fornøyd, men pytt sann. Det er bare meg det går utover jeg legger opp slike dager sjeldent. Detcer tross alt ikke bra for kroppen å proppe i seg ting den har vanskelig for å fordøye. Anonymkode: 9629d...ac5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #3 Skrevet 1. november 2018 Samme her. IBS, så jeg er gluten sensitiv, tåler dårlig laktose (eller ikke i det hele tatt). Spiser glutenfritt brød, men ellers er jeg litt for glad i pizzaen vi har på lørdager. Sitter ofte på do etter en halvtime. Jeg må liksom være sikker på at jeg er hjemme feks hvis jeg skulle bli dårlig, så unngår å spise for mye gluten ute eller hjemme hvis jeg skal noe senere på dagen (det kan slå ut med en gang eller etter flere timer). Anonymkode: e6da0...24f
estrella Skrevet 1. november 2018 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2018 Jeg er flinkere når jeg er ute. Det vil si jeg hovedsakelig spiser feil når jeg har fri fra jobb og ikke planer. Jeg kan jo ikke gå rundt å fise på jobb 😂 Skulle dog ønske jeg kunne tatt meg sammen og spist sånn som legen anbefaler, så hadde jeg sluppet å hatt vondt også. Men jeg er retard, så jeg klarer tydeligvis ikke gi slipp på vanlig mat 😐
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #5 Skrevet 1. november 2018 Nei, klarer det helt fint. Har mye annen god mat å spise. Boller og den slags søtt gjør meg som regel sløv og slapp uansett. Anonymkode: f83ac...6f0
T-Rex Skrevet 1. november 2018 #6 Skrevet 1. november 2018 2 hours ago, estrella said: Jeg skal egentlig spise glutenfritt og laktosefritt.😩 Hvorfor det?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #7 Skrevet 1. november 2018 Jeg har cøliaki, og kjenner nesten ikke noe fysiske symptomer etter inntak av gluten. Men jeg vet det skader/fjerner tarmtottene mine som gjør at jeg får dårlig opptak av andre næringsstoffer over lengre tid etterpå pluss at det øker sannsynligheten for tarmkreft. Det er nok for at jeg holder meg unna Anonymkode: 77cfe...de9 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #8 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, T-Rex said: Hvorfor det? Tydeligvis skrumper hjernen inn når man spiser hvete og laktose Anonymkode: f83ac...6f0 1
T-Rex Skrevet 1. november 2018 #9 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har cøliaki, og kjenner nesten ikke noe fysiske symptomer etter inntak av gluten. Men jeg vet det skader/fjerner tarmtottene mine som gjør at jeg får dårlig opptak av andre næringsstoffer over lengre tid etterpå pluss at det øker sannsynligheten for tarmkreft. Det er nok for at jeg holder meg unna Anonymkode: 77cfe...de9 Dette kan ikke stemme.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #10 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, T-Rex skrev: Dette kan ikke stemme. Hva mener du ikke stemmer? Anonymkode: 77cfe...de9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #11 Skrevet 1. november 2018 44 minutter siden, T-Rex skrev: Dette kan ikke stemme. Eks-svigerfar hadde cøliaki og de ble ikke oppdaget før i en alder av 53 i forbindelse med en annen undersøkelse. Han har aldri hatt noe ubehag. Anonymkode: f1306...5f3 1
T-Rex Skrevet 1. november 2018 #12 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Eks-svigerfar hadde cøliaki og de ble ikke oppdaget før i en alder av 53 i forbindelse med en annen undersøkelse. Han har aldri hatt noe ubehag. Anonymkode: f1306...5f3 Når tarmtottene dine er borte, har du ubehag. Sånn er det bare.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #13 Skrevet 1. november 2018 Akkurat nå, T-Rex skrev: Når tarmtottene dine er borte, har du ubehag. Sånn er det bare. Nei, det gjelder ikke alle. En annen i familien oppdaget det på grunn av noe annet. Det er ikke alle med cøliaki som kjenner ubehag ved inntak av gluten. Anonymkode: 77cfe...de9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #14 Skrevet 1. november 2018 Vel, siden jeg vet at jeg blir gørr-dårlig av gluten, så holder jeg meg unna. Jeg har ingen ønske om å skade meg selv, så jeg respekterer at kroppen min ikke takler det. Jeg syns ikke det er vanskelig, men det var en omstilling. Slutt å tenke på at du ikke kan ha boller, finn heller alternativer som funker. Tenk på alt du kan spise, og øv på å bake selv så du får gode resultater. Anonymkode: 71102...0ed
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #15 Skrevet 1. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eks-svigerfar hadde cøliaki og de ble ikke oppdaget før i en alder av 53 i forbindelse med en annen undersøkelse. Han har aldri hatt noe ubehag. Anonymkode: f1306...5f3 det er ekstremt stor variasjon i de akutte reaksjonene cøliakere får på inntak av gluten. Noen kjenner lite, andre får sterke smerter, mens andre blir dårlige i lang tid. Det er også slik at en reagerer mindre når en jevnlig tar inn gluten, enn når man har levd glutenfritt en stund. Det som derimot er felles for alle cøliakere, er at tarmtottene BLIR skadet ved inntak av gluten, og med ødelagte tarmtotter tar ikke kroppen opp næring. Det manglende næringsopptaket vil så føre til en lang rekke andre problemer. Det er dette som er hovedproblemet med cøliaki, mer enn den akutte reaksjonen. Anonymkode: 026ff...9d5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #16 Skrevet 1. november 2018 Brødristeren er din venn. En skive glutenfritt brød fra fryseren opp i brødristeren. Ta på godt pålegg. Rista glutenfritt brød gått faktisk an, synes jeg. Anonymkode: 1464d...031 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #17 Skrevet 2. november 2018 Jeg har IBS og kan ikke spise typisk glutenfri erstatnings produkter mat (glutenfritt brød, pasta, kaker, osv) får ekstremt vondt i magen av det. Kan spise meieriprodukter til en viss grad, men har valgt å kutte det helt ut og har ikke angret en dag. Spiser grønnsaker, bær, noe frukt, fisk og kylling, knekkebrød, egg og nøtter. Anonymkode: e24ea...3b5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #18 Skrevet 2. november 2018 På 1.11.2018 den 19.56, AnonymBruker skrev: Brødristeren er din venn. En skive glutenfritt brød fra fryseren opp i brødristeren. Ta på godt pålegg. Rista glutenfritt brød gått faktisk an, synes jeg. Anonymkode: 1464d...031 Bare husk egen brødrister, eller disse posene å ha brødet oppi, hvis ikke kan det bli en ubehagelig opplevelse (pga brødsmuler fra normalt brød) Jeg kjøpte ny brødrister når jeg begynte å spise glutenfritt, og den kommer det ikke annet oppi. Anonymkode: 71102...0ed
estrella Skrevet 4. november 2018 Forfatter #19 Skrevet 4. november 2018 På 1.11.2018 den 18.58, T-Rex skrev: Hvorfor det? De finner ikke ut hva det er, som er årsaken. Det vil si, jeg har hverken cøliaki eller andre matallergier. Men når de testa hvorvidt kroppen har betennelse eller ei, så ligger jeg mye høyere enn det du egentlig skal. De har konkludert med IBS, siden ingenting annet er funnet. Fordi jeg har veldig store mageplager (hvis du vil ha detaljer så er det veldig mye oppblåst, jeg fiser hele jævla tiden, diaré hver jævla dag omtrent, generelt slapp). Disse symptomene forsvinner når jeg spiser glutenfritt og laktosefritt. Jeg vil jo egentlig ikke spise den maten. Fordi det er stress og så er du plagsom ute (er det mel i det? Har dere glutenfritt? Bla bla bla). Men kroppen har det bedre. Egentlig skal jeg kutte alt som er vanlig at personer med IBS reagerer på og ta reintroduksjon av disse etterhvert, for å finne ut spesifikt hva jeg reagerer på. Men det er jeg ikke motivert til..sannsynligvis er det flere ting enn mel og melk. Fordi jeg blir fortsatt dårlig, men ikke såå ille. Nemlig 😂
estrella Skrevet 4. november 2018 Forfatter #20 Skrevet 4. november 2018 På 1.11.2018 den 19.54, AnonymBruker skrev: Vel, siden jeg vet at jeg blir gørr-dårlig av gluten, så holder jeg meg unna. Jeg har ingen ønske om å skade meg selv, så jeg respekterer at kroppen min ikke takler det. Jeg syns ikke det er vanskelig, men det var en omstilling. Slutt å tenke på at du ikke kan ha boller, finn heller alternativer som funker. Tenk på alt du kan spise, og øv på å bake selv så du får gode resultater. Anonymkode: 71102...0ed Jeg vet egentlig det..men er ikke så flink til å endre hvordan jeg tenker. Men planen er å bli flink til å bake glutenfritt osv. Foreløpig er det ræva resultater.. Det er vanskelig å bake glutenfritt (jeg er veldig flink til vanlig gjærbakst 🤭)🙈
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå