Gå til innhold

Mat i eksamensperiode

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heihei!

Da nærmer det seg eksamensperiode, og jeg trenger litt tips til hva jeg kan ta med meg. Har lest litt rundt, men finner ikke helt det jeg leter etter.

Jeg sitter på lesesal hele dagen, så helst noe som ikke bråker sånn altfor mye. Spesielt ute etter snacks som ikke har altfor mange kalorier, da jeg har en tendens til å spise fordi jeg kjeder meg, noe som ikke er så bra når jeg sitter mye stille. Også middag som er enkle å ta med seg, da dagene blir lange, og jeg har tilgang på mikrobølgeovn. Det har gått mye i kjedelige salater og brødskiver, så i år har jeg lyst til å variere litt 😄

Hva har vært dine go-to matvarer/retter i eksamensperioden?

Anonymkode: fc42c...aa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Supper på termos. Hjemmelaget kantarellsuppe f.eks. med rundstykker ved siden av. 

Anonymkode: e737b...264

• Liker 1
Skrevet

Oppkuttede gulrøtter i plastpose som ikke knitrer, popkorn som du popper selv og har i plastpose. Litt oppkuttet frukt,  Ferdig lagde gryter eller supper som du bare kan varme i mikro. (Fjordland har, men du kan lage selv. Trenger ikke være komplisert) Litt nøtter og mørk sjokolade i biter må da være lov i eksamenstid, hvis ikke det er aktuelt med nøtter, små biter av mørk sjokolade blandet med litt popkorn eller frukt i biter.

Skrevet

Pepperkaker (helt sant - og lager faktisk ikke så mye lyd heller :D), nudler, yoghurt (go'morgen er favoritten, så mange forskjellige smaker) og bulgursalat! 

Anonymkode: d9333...50b

Skrevet

Min to-go er havregrøt! Lager en stor porsjon til frokost av havregryn, vann, kanel. Tilsetter frosne blåbær når den er ferdig og chiafrø. Eventuelt lager jeg havregrøten ekstra "løs" før jeg tilsetter chiafrøene (frøsene absorberer væsken og konsistensen blir annerledes). Holder meg god og mett i evigheter.

Hjemmelaget hummus på knekkebrød eller rundstykker og gulrøtter som jeg dypper i hummusen er også en favoritt. Spiser ikke dette på lesesalen da haha. 

Supper har jeg lyst til å prøve ut, men er redd for litt søl. Jeg går iblant til nærbutikken og kjøper en gresk yoghurt, skyr, eller alpro go on yoghurt (konsistensen er som karamellpudding! anbefaler å prøve selv om man drikker melk). Turen til nærbutikken er en fin liten pause med frisk luft. 

Pastasalat er godt. Jeg liker å bruke grov pasta, ovnsbakt squash eller andre grønnsaker (jeg har dem i ovnen kvelden før og lar dem stå i kjøleskapet, har litt kikerter i, litt tomat, oliven, rødløk, spinat, hermetisert sopp, osv. Bruker enten butikkjøpt pesto som dressing eller en dijon majones-olivenolje dressing jeg lager selv. Kan fint varmes opp i mikro, men jeg foretrekker den kald/romtemperert for da kommer smakene bedre frem. 

Jeg har for øyeblikket en favorittsalat som er frossen spinat (varmet opp på pannen) med salt og pepper, kikerter, og tomat i små biter. Denne varmer jeg opp når den skal spises, og kikerter holder deg mett i evigheter. 

Foretrekker å varme opp rester til middagen, som regel er det gryteretter eller type curryer med litt ris eller poteter til. 

Ellers setter jeg en knapp på klementiner og pepperkaker. Litt julestemning må jeg ha, og pepperkakene deler jeg rundt (flere som kjøper en boks og deler rundt eller lar stå når de har fått nok. veldig koselig!) 

Anonymkode: c285a...543

Skrevet

Jeg laga nudler, av alle ting, til litt større måltid. Trenger ikke koking - lover!

Hadde med en plastbolle med lokk, termos med varmt vann og helt vanlig pakke med nudler. Slå over kokende vann, sett på lokket og la stå noen minutter :)

Noen ganger tok jeg oppkutta pølse eller kjøttboller i biter i en zip-lock pose, hadde oppi litt fryste erter/grønnsaker. Da holdt de seg kaldt noen timer - kjørte de i mikro, så oppi nudlene. Nam! :)

Anonymkode: 7f398...f78

Skrevet

ananas som biter og hermetisert klementiner. 

Anonymkode: c9678...be6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...