Gå til innhold

Hvor mange reps ?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er jente, 19 år. Og trener styrke ! Ikke for å "stramme opp" (hva nå enn folk mener med det :ler: ) men for å få muskler.

Jeg lurer på hvor mange reps og sett som regnes som optimalt når man vil bygge ? Pleier vanligvis å ta 3*10, og da legger jeg på så mye vekter at jeg såvidt greier å ta den siste rep'en.

Men jeg lurer på om jeg kanskje burde begyne å legge på meg vekt og kutte ned til 8 reps isteden ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mito24
Skrevet

Det viktigste er ikke antall repetisjoner, men at du løfter tyngre vekter over tid.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det viktigste er vel at du gjør det du merker har resultater....

Jeg vil også bygge muskler, og tar som oftest 3 eller 4 sett á 8 repetisjoner. Jeg tror ikke forskjellen mellom 8 og 10 reps er vesentlig; det vesentlige er at du tyner muskelen til det punktet du ikke klarer mer hvis økt muskelvekst er formålet. Der skal jeg selv bli flinkere.

Og husk: for å få større muskler, må du også spise mer enn du ville gjort ellers!

Gjest Anonymous
Skrevet

Og husk: for å få større muskler, må du også spise mer enn du ville gjort ellers!

Tenker du på mer protein? Kan dette løses med proteintilskudd?

Gjest Gjesta
Skrevet

Tenker du på mer protein? Kan dette løses med proteintilskudd?

Jeg tenker egentlig på kalorier generelt, der ca 30% helst bør komme fra proteiner. Du trenger ca 1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt pr dag, og det er relativt lett å få i seg uten tilskudd, såfremt du ikke er vegetarianer. Spis kjøtt, fisk og egg! Tunfisk, kylling og bønner er gode proteinkilder. Så kan du spare pengene til proteintilskudd. Husk også kosttilskudd. Jeg vil anbefale deg å få i deg Omega-fettsyrer og et multivitamintilskudd hver dag.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet
Det viktigste er ikke antall repetisjoner' date=' men at du løfter tyngre vekter over tid.[/quote']

Det er helt riktig det Mito24.

Det første du burde gjøre, dersom du nylig har begynnt å trene - er å glemme dette. Bare kos deg med treningen, løft litt tungt, litt lett og ha det gøy. Det er den aller aller viktigste faktoren når man begynner å trene.

Grunnen til det er så enkel som at 99 % av de som begynner å trene, starter altfor altfor hardt ut med en gang, noe som igjen resulterer i mye slit og at man går lei relativt hurtig. Derfor synes jeg du skal glemme dette, ikke kjøre for hardt men altså bare være med på de ting du synes ser morsomt ut aller først og så etter 3 til 6 mnd, så kan du sette opp et program hvor du spesifiserer hva du virkelig vil med treningen din. Programmet er viktig fra dag 1, men nå kan du videreutvikle dette.

Som Mito24 er inne på her, så er det 1 ting som er viktig når man skal bygge styrke, og det er å knuse muskelfibre. Eneste måten å gjøre dette på er å løfte 'tungt'. Og ikke bare 'tungt', men litt 'for' tungt. Det er heller ikke noe man skal gjøre før kroppen er blitt vant til å trene, så la det gå en 3 mnd tid først (minimum) De repitisjonene du nevner er gode, og du kunne kansje benytte deg av disse 2-3 ganger i uken. De neste 2-3 gangene i uken kjører du 'hardt' Altså tyngre vekter, færre repitisjoner. Tren sammen med en som vil det samme som deg, og hjelp hverandre til å 'ta den helt ut' på 'hver¨ øvelse. Akkurat det er 'make or break' for å 'bygge'.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tårdstarter her.

Jeg trener styrke 2 eller 3 ganger i uken.

Konsentrerer meg om triceps, rygg, mage, bakside lår og rumpe.

Trener forside lår og bryst iblant når jeg gidder.

Men det jeg har hørt om at hvis man skal bygge optimalt må man ha kanskje 5 reps og kjempetunge vekter er feil ?

Jeg er superoptimist og håper på å bli slankere/gå ned i fettprosent samtidig som jeg bygger muskler.

Er det dumt av meg å håpe på dette ?

Jeg vil bli tynn OG ha muskler....

Forsøker å trene cardio minst 3 ganger i uka, en halvtime hver gang. Er det for lite ?

Gjest Anonymous
Skrevet
Tårdstarter her.

Jeg trener styrke 2 eller  3 ganger i uken.

Konsentrerer meg om triceps, rygg, mage, bakside lår og rumpe.  

Trener forside lår og bryst iblant når jeg gidder.  

Men det jeg har hørt om at hvis man skal bygge optimalt må man ha kanskje 5 reps og kjempetunge vekter er feil ?  

Jeg er superoptimist og håper på å bli slankere/gå ned i fettprosent samtidig som jeg bygger muskler.  

Er det dumt av meg å håpe på dette ?  

Jeg vil bli tynn OG ha muskler....  

Forsøker å trene cardio minst 3 ganger i uka, en halvtime hver gang. Er det for lite ?

Hei!

Litt 'feil' og litt 'riktig'. Det ville selvsagt være tull å påstå at man etter et år med å trene normalt ikke ville gi resultater :-) For det ville det selvsagt. Men dersom man virkelig snakker om å 'bygge' muskler, så må 'tunge' løft med rundt 5 reps til. Men ikke ved Hver Eneste trening, for en annen ting som er uhyre viktig for å bygge muskler, er 'hvile'. Først 'bryter man ned' muskelfibrene, for siden ved hvile å 'bygge de opp' igjen. Det greier de ikke dersom man kontinuerlig enten trener samme muskelgruppe, eller/derfor aldri gir den hvile. Du trenger heller ikke være superoptimist for å klare å gå ned i vekt samtidig som du bygger muskler. Det burde saktens ikke være store problemet i det hele tatt. Trener du mye, samtidig som du passer på hva du spiser, så kommer dette helt av seg selv. Løfter du i tillegg 'tungt', så vil dette resultere i en stram og hard kropp, og det kan jeg tenke meg du ikke har noe imot :-) Dette kommer til å bli bra skal du se :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Litt 'feil' og litt 'riktig'. Det ville selvsagt være tull å påstå at man etter et år med å trene normalt ikke ville gi resultater :-) For det ville det selvsagt. Men dersom man virkelig snakker om å 'bygge' muskler, så må 'tunge' løft med rundt 5 reps til. Men ikke ved Hver Eneste trening, for en annen ting som er uhyre viktig for å bygge muskler, er 'hvile'. Først 'bryter man ned' muskelfibrene, for siden ved hvile å 'bygge de opp' igjen. Det greier de ikke dersom man kontinuerlig enten trener samme muskelgruppe, eller/derfor aldri gir den hvile. Du trenger heller ikke være superoptimist for å klare å gå ned i vekt samtidig som du bygger muskler. Det burde saktens ikke være store problemet i det hele tatt. Trener du mye, samtidig som du passer på hva du spiser, så kommer dette helt av seg selv. Løfter du i tillegg 'tungt', så vil dette resultere i en stram og hard kropp, og det kan jeg tenke meg du ikke har noe imot :-) Dette kommer til å bli bra skal du se :P

Typisk!

Gjest Annbjørg
Skrevet

Jeg anbefaler deg å gå inn på www.treningsforum.no og lese. Der vil du få fornuftige svar fra mennesker som VET hvordan man bygger opp muskler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...