Gå til innhold

Tidligere revisorer med ny, mer familievennlig jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen forhenværende revisorer som har byttet til en jobb som er mer familievennlig, men som det gjerne også er muligheter for karriereutvikling i? Hvor fornøyde er dere med å ha skiftet jobb? 

Anonymkode: 899fc...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke meg, men familiemedlem: Gikk fra "vanlig" registrert revisor med skyhøy overtidsmengde til å være kommunerevisor. Det ble en helt annen verden, samtidig som utdannelse og mange års erfaring fremdeles var høyst relevant.  :) 

Anonymkode: 5491a...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg, men familiemedlem: Gikk fra "vanlig" registrert revisor med skyhøy overtidsmengde til å være kommunerevisor. Det ble en helt annen verden, samtidig som utdannelse og mange års erfaring fremdeles var høyst relevant.  :) 

Takk for tilbakemelding :-). Er vedkommende også fornøyd med ny lønn etter jobbyttet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemelding :-). Er vedkommende også fornøyd med ny lønn etter jobbyttet? 

Lønna var (naturlig nok) ikke den samme, men likevel brukbar. Og tid til å leve telte mer enn pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye overtid jobber du? Er jo bare fra januar til mai/juni. Er det ikke mulig å jobbe hjemme på kvelden ? Eller jobbe mindre resten av året? 

Anonymkode: 0902d...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er revisor. Jobbet veldig mye, hadde ikke tid og overskudd til familien. Byttet til regnskap. Mye bedre arbeidstid. Dessverre er lønna en del dårligere. Vi lever fint likevel og har råd til det meste vi ønsker oss. 

Anonymkode: 6606e...509

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min mann er revisor. Jobbet veldig mye, hadde ikke tid og overskudd til familien. Byttet til regnskap. Mye bedre arbeidstid. Dessverre er lønna en del dårligere. Vi lever fint likevel og har råd til det meste vi ønsker oss. 

Anonymkode: 6606e...509

Hvor mye jobbet han? Overtid hele året eller i årsoppgjørsperioden? Er nyutdannet og søker jobber innen revisjon 😬🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye overtid jobber du? Er jo bare fra januar til mai/juni. Er det ikke mulig å jobbe hjemme på kvelden ? Eller jobbe mindre resten av året? 

Hehe. Sånn mener jeg å huske familiemedlemmet mitt hadde det på 90-tallet. Så kom det endringer i regelverk, utsatte frister, flere regelendringer og enda flere utsatte frister, så har du alle de som gir blaffen i fristene helt til det er krise og deretter forlanger særbehandling, og så er Altinn nede igjen, og så skal neste års revisjon planlegges og lovpålagt ferie avvikles etc. etc. Og så har du i praksis årsoppgjør med overtid og helgejobbing fra januar til august og normal arbeidstid resten av året, og vanskelig for å finne tid til avspasering, og før du vet ordet av det møter du veggen så det synger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er revisor og har familie. Det er utvilsomt endel overtid, rundt 300 timer år år. De timene er i det vesentlige fra januar til juni, samt litt i oktober/november.

Det er klart at i den perioden jeg jobber mye er det en belastning på familien min, samtidig tar jeg ut mye av overtida i avspasering. Jeg har gjerne hatt 7 uker sommerferie, høstferie, juleferie og påskeferie. Det kommer familien til gode. Med unntak av perioden januar-mars der tidsfristene er veldig korte, er jobben egentlig ganske fleksibel. Så lenge jeg får gjort det jeg skal, er det ingen som legger seg opp i når jeg gjør det. Det betyr at jeg fint kan stille på avslutninger, konserter, kamper eller andre ting som er viktig for barna mine.

Jeg har gått fra det private til det offentlige ganske nylig, og arbeidspresset er nok lavere der, men det var ikke derfor jeg valgte å bytte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Sånn mener jeg å huske familiemedlemmet mitt hadde det på 90-tallet. Så kom det endringer i regelverk, utsatte frister, flere regelendringer og enda flere utsatte frister, så har du alle de som gir blaffen i fristene helt til det er krise og deretter forlanger særbehandling, og så er Altinn nede igjen, og så skal neste års revisjon planlegges og lovpålagt ferie avvikles etc. etc. Og så har du i praksis årsoppgjør med overtid og helgejobbing fra januar til august og normal arbeidstid resten av året, og vanskelig for å finne tid til avspasering, og før du vet ordet av det møter du veggen så det synger. 

Sånn er arbeidslivet i alle bransjer som krever kunnskap, det er ikke så synd på dere. I "min" bransje jobber man sånn hele året, uten ferie. Hadde det "bare" vært trøkk fra jan til august hos oss, så kulle jeg vært overlykkelig. 

Anonymkode: b94fa...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jobbe som høyskolelektor på den lokale høyskolen. :) Det var en del å sette seg inn i, i alle fall i starten da jeg måtte oppdatere meg på nyere forskning siden det var noen år siden jeg ble utdannet selv. Men jeg slapp i alle fall reisingen som holdt på å ta knekken på meg (jobbet i et stort selskap, men i en liten by så ble stadig sendt rundt på arbeidsreise). 

Selv om jeg fortsatt ender opp på litt overtid så opplever jeg denne jobben som generelt mindre stressende. Arbeidsoppgavene er også varierte da jeg gjør noe administrativt ved siden av å undervise og veilede, noe som er deilig. 

Grunnlønna er omtrent den samme, men mistet jo en del av overtidsbetalingen. Lever likevel godt på det. Bare det at jeg har tid til å planlegge og lage middager fra bunn av og slipper å febrilsk kjøre fra bensinstasjon til bensinstasjon for å lete etter gave til barnebursdag etter å ha vært på reisefot i flere dager gjør jo at pengene jeg får varer lengre. 

Anonymkode: 42976...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som jobber innen revisjon, har dere noe inntrykk av hvordan det er åpent få en fot innenfor bransjen når man har noen års erfaring med noe heeelt annet (men innen økonomi)? Føler de fleste starter i revisjon og så endrer karrierevei, enn motsatt, men jeg begynner å lure på om revisjon kanskje hadde vært noe for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å jobbe som høyskolelektor på den lokale høyskolen. :) Det var en del å sette seg inn i, i alle fall i starten da jeg måtte oppdatere meg på nyere forskning siden det var noen år siden jeg ble utdannet selv. Men jeg slapp i alle fall reisingen som holdt på å ta knekken på meg (jobbet i et stort selskap, men i en liten by så ble stadig sendt rundt på arbeidsreise). 

Selv om jeg fortsatt ender opp på litt overtid så opplever jeg denne jobben som generelt mindre stressende. Arbeidsoppgavene er også varierte da jeg gjør noe administrativt ved siden av å undervise og veilede, noe som er deilig. 

Grunnlønna er omtrent den samme, men mistet jo en del av overtidsbetalingen. Lever likevel godt på det. Bare det at jeg har tid til å planlegge og lage middager fra bunn av og slipper å febrilsk kjøre fra bensinstasjon til bensinstasjon for å lete etter gave til barnebursdag etter å ha vært på reisefot i flere dager gjør jo at pengene jeg får varer lengre. 

Anonymkode: 42976...68b

Hørtes spennende ut🙂. Måtte du ta noen fag først for å gå denne jobben? Er det noe press på videre forskning (doktorgradsavhandling/publikasjoner) knyttet til stillingen din? Hvordan er det med ferier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...