Gå til innhold

Norge bør tillate DNA-søk blant slektninger i alvorlige krimsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Gentester – politiets nye våpen?
Ny DNA-teknologi er et meget kraftfullt verktøy og har bidratt til å oppklare en rekke kriminalsaker i utlandet. Bioteknologirådet mener det er på tide at Norge tar debatten.

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/gentester--politiets-nye-vapen/3423553921.html

Er dere enige burde Norge tillate DNA-søk blant slektninger i alvorlige krimsaker ?

Endret av Eugene Onegin
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei takk.

Jeg synes politiet skal gjøre jobben sin selv, og ikke tvinge uskyldige med på testing når dem ikke har gjort noe galt. At personer skal bevise sin uskyld ved å gi fra seg dna, går stikk imot hva et rettsvern burde tillate. Man er da uskyldig til det motsatte er bevist, så da får politiet utføre tradisjonell etterforskning og ikke ta snarveier ved å krenke uskyldige. Jeg kan se for meg at en evt. dame som blir drept, har sittet på t-banen, og når hun forlater setet, så får hun med seg hår fra personen som satt der før henne. Så når politiet tester hårfunn på hennes klær, så blir en uskyldig herremann tiltalt for drap, for et drap han ikke har begått.

Å tillate dna-søk, vil uansett by på utfordringer og risikoen for justismord er fortsatt der. Jeg synes ikke politiet skal få tilgang til en persons dna, og jeg mener dna er et privat eiendom som ingen skal skaffe seg tilgang til. Politiet får heller satse på mer kameraovervåkning på offentlige steder, istedet for å tvinge og tukle med andres private gener.

Men jeg venter bare på den dagen når alle nyfødte barn skal gi fra seg dna, og at slikt skal lagres i ett system, bare vent. De nye passene vi fikk for en tid tilbake, fikk obligatoriske fingeravtrykk i passet. Myndighetene sier at fingeravtrykkene ikke skal lagres sentralt i en database, men bare lokalt i passet. Jeg har sagt det før, at etterhvert som folk har blitt vant med å gi bort fingeravtrykket, så vil myndighetene etterhvert åpne opp for å lagre fingeravtrykkene sentralt i en database. Dem myker oss opp, litt etter litt, slik at vi en dag ikke bryr oss lenger, om fingeravtrykkene er lagret sentralt.

På samme måten, så vil det ikke overraske meg om myndighetene, en dag, gjør det obligatorisk at alle må gi fra seg dna, og at dette lagres sentralt i en database, som også deles med resten av myndigheter rundt om i verden.

• Liker 1
Skrevet

Veldig enig i det @TrekStar skriver! 

Ser vi en tendens til at i myndighetens iver etter å få dømt de skyldige, settes tradisjonelle rettsprinsipper stadig under press... Jeg bare spør. 

Skrevet

Det er, såvidt meg bekjent, ingenting som hindrer politiet i å ta i bruk arvemateriale på denne måten.

Skrevet

Jeg synes det mest bekymringsfulle er at ingen uavhengige overvåker politiet. Jeg mener at en forutsetning for at politiet skal ha makt og mulighet for omfattende overvåkning er at de selv blir kontrollert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...