Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lily_88

Advokat kan være mye billigere å bruke enn eiendomsmegler, og du er sikker på at alt er med av offentlige gebyrer og papirer i hht lovverk, enn hvis du gjør alt selv.

Ta en titt om det er noen advokater i nærheten som gjør det, og spør om å få en uforpliktende samtale.

Det ER mye å spare. På akkurat meglerkostnaden. Det som derimot er viktig å huske på er at det finnes veldig mange som meg: Som klikker meg ut av annonsen så fort jeg ser det er en privat selger. Har sett den trenden på KG også (har vært mange tråder om dette) og de aller, aller fleste skriver at de ikke ville vurdert å kjøpe av privat selger. Derfor tror jeg at du potensielt kan gå glipp av mye penger, fordi du mister potensielt mange interessenter. Derfor mister du kanskje noen som kunne dratt opp prisen i en eventuell budrunde. 

Anonymkode: 8b78b...2aa

• Liker 5

Du bør bruke advokat med eiendomsforsikring vedr det praktiske med utbetaling av kjøpesum o.l. Det kan være at kjøper skal ha boliglån, og banken ikke vil utbetale til deg som privatperson om det finnes heftelser på eiendommen.

Anonymkode: f5648...047

Hvorfor

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ER mye å spare. På akkurat meglerkostnaden. Det som derimot er viktig å huske på er at det finnes veldig mange som meg: Som klikker meg ut av annonsen så fort jeg ser det er en privat selger. Har sett den trenden på KG også (har vært mange tråder om dette) og de aller, aller fleste skriver at de ikke ville vurdert å kjøpe av privat selger. Derfor tror jeg at du potensielt kan gå glipp av mye penger, fordi du mister potensielt mange interessenter. Derfor mister du kanskje noen som kunne dratt opp prisen i en eventuell budrunde. 

Hvorfor i all verden skal en ikke kjøpe av privat selger? Jeg er langt mer komfortabel med å kjøpe fra en privat enn en megler. Meglere gidder knapt å undersøke ting en lurer på. Selges det privat så får en kontakt direkte med selger, en får svar på alt en lurer på angående huset og eventuelle problemer. En har samme rettigheter ved kjøp av privat som via megler. 

• Liker 1

Annonse

Er meget usikkert om det er noe å spare. En meglers jobb er nettopp å megle mellom budgivere og selger. En god megler kan takle heftige budrunder og kan på denne måten dra opp prisen ganske så mye. Dette vil neppe en privatperson inneha nok kunnskaper om, og følgelig ikke klare å få så mye ut av det. Det er en grunn til at eiendomsmeglerutdannelsen er på 3 år.

Men alle som har solgt selv syns selvsagt at de har gjort verdens beste deal. Noe annet kan de ikke gå ut med heller, da det da hadde fremstått som dårlig salg.

Anonymkode: babde...77c

• Liker 4
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp dette er veldig synd. Men håper og tror at det kommer en holdningsendring til dette. En megler gjør ikke mye man ikke kan gjøre selv, advokater tar seg av resten. Det er jo helt på trynet å legge ut flerfoldig titusner av kroner på noe som strengt talt ikke er nødvendig.

• Liker 1

Vi så på et hus til salgs en gang, oppdaget at det var privat salg, men dro for å se. Men pga selger som ikke så ut i måneskinn, ble huset uaktuelt. Tanken på at vedkommende hadde bodd der føltes ikke greit. Så klart, ved kontakt med megler så kan det være noe mye værre som har bodd der, men det vet vi ikke. Og da tar vi ikke standpunkt i det.

Vi har ihvertfall i ettertid funnet ut hvorfor mange velger megler. 

Anonymkode: 5d7b7...303

• Liker 1

Det hevdes mye som ikke stemmer rundt boligsalg, både med og uten megler av såvel tilhengere som motstandere. Tenkte derfor å gi en liten oversikt over de faktiske forhold, for dem som eventuelt måtte være interesserte.

Begrepet "eiendomsmegler" henviser i Norge til en aktør som ikke er part i selve bolighandelen. Salg av eiendom et forhold kun mellom selger og kjøper, for brukte boliger regulert av Avhendingsloven, uansett om man bruker megler eller ikke. Meglers rolle er å være en tilrettelegger for handelen, med et helt separat ansvar regulert av Eiendomsmeglingsloven. Megler overtar ikke selgers ansvar etter Avhendingsloven, som f.eks. opplysningsplikten ovenfor kjøper.

Meglers lovfestede ansvar er å følge en bestemt fremgangsmåte for boligsalget, altså å gjennomføre en salgsprosess etter en bestemt oppskrift. Dette er et krav som kun gjelder eiendomsmeglere. Den vedtatte prosessen meglere må følge er ryddig og god, og eiendomsmeglere i Norge er utdannet for å gjennomføre denne på en trygg måte. Det viser seg også i praksis at kun en liten andel av konflikter som oppstår i etterkant av en bolighandel skyldes rene prosessfeil fra meglers side.

Samtidig har Norge relativt høyt konfliktnivå knyttet til bolighandel. Disse konfliktene vil (kanskje naturlig nok) i det store og hele bunne i skjulte feil og mangler ved boligen. Og her ligger den store misforståelsen rundt eiendomsmeglerens rolle i Norge, som forårsaker svært mange konflikter mellom kjøper og selger:

Megler har ansvar for salgsprosessen, men ikke for det som selges!

Mer konkret, megler har ikke ansvar for:

• eventuelle skjulte feil og mangler ved boligen
  • at skjulte feil og mangler blir oppdaget før boligen selges
  • at konflikter knyttet til skjulte feil og mangler blir løst i ettertid

Megler overtar heller ikke selgers informasjonsplikt ovenfor kjøper, så man står selv ansvarlig for at all relevant informasjon fremskaffes. Det er imidlertid meglers ansvar å videreformidle all informasjon selger skaffer til veie, herunder også å ikke tilbakeholde kjent informasjon som kan påvirke kjøpers oppfatning av eiendommens attraktivitet i negativ retning.

Fordelen ved å selge bolig gjennom megler er at man får hjelp til å gjennomføre salget, og slipper å gjøre endel ting selv. Man kan også forvente å få gjennomført et ryddig boligsalg, og i enkelte områder kan det ligge en forventning om bruk av megler hos potensielle kjøpere. Det er også en god ide å bruke megler dersom man er i en vanskelig livssituasjon, dersom det foreligger konflikt mellom medeiere, eller dersom boligen har spesielle egenskaper som en dyktig megler kan utnytte til å "forhandle opp" salgsprisen.

Ulempen ved å selge bolig gjennom megler er at man fremdeles for alle praktiske formål står ansvarlig for eventuelle feil megleren gjør, så lenge feilen ikke kun gjelder selve salgsprosessen. Man må altså uansett kontrollere at megleren ikke har gjort noe galt. Megler overtar ikke selgers ansvar for boligens tilstand, herunder skjulte feil og mangler. Og man bør være klar over at det er til meglers økonomiske fordel om eventuelle feil først oppdages i ettertid, siden erstatning "tilbakebetalt" til kjøper på et senere tidspunkt ikke påvirker selgers provisjon fra salget.

Avslutningsvis er det ikke hverken "riktig" eller "feil" å selge med eller uten megler. Det som er viktig er at du setter deg inn i hva en megler faktisk tilbyr og har ansvar for, og hvilket ansvar du som selger blir sittende med i alle tilfelle. Deretter må du selv bestemme hva du føler er det riktige valget for deg.

Håper dette var informativt.

Anonymkode: 5d245...22a

Rettelse:

siden erstatning "tilbakebetalt" til kjøper på et senere tidspunkt ikke påvirker selgers provisjon fra salget.

... skulle vært...

siden erstatning "tilbakebetalt" til kjøper på et senere tidspunkt ikke påvirker meglers provisjon fra salget.

Anonymkode: 5d245...22a

Annonse

Vi har sett litt på ulike løsninger og lest litt. Det er ikke gratis å selge selv heller. Takstmann skal fort ha 10-15.000 for å lage en skikkelig takst. Annonse på finn koster 5000 kroner. Nødvendig dokumentasjon koster 3-4000 kroner. Advokat for  formalisere alt koster rundt 10.000 kroner. Skal man ha fotograf koster det fort 5-10000 kroner også. Man kan riktig nok ta bilder og lage plantegninger selv, men ofte blir ikke bildene like pene som når en proff fotograf gjør jobben. Man ender derfor fort opp med minst 25-30.000 kroner uten megler. I vårt tilfelle ønsker vi også en bolig selger forsikring da tidligere eier har gjort en del dumme ting som vi har måtte ordne opp i. Vi har fikset det vi vet om, men tar ikke sjansen på at det er ting som kan være skjult, også får vi en smell senere. Slik forsikring koster fort 15-20.000 for den type bolig vi har. Da er man plutselig oppe i minst 40.000 kroner. Så er det spørs om man selv er like flink til å selge boligen sin som en megler er. Hvis det er en veldig flink megler kan han/hun klare å presse prisen mer enn man kanskje selv hadde klart. 

I Bergen er det en ny megler som heter Himla. De er litt som Marton eiendomsmegling, men dette er i motsetning til Marton en megler som holder visningene selv, og fotograf er inkludert i prisen. De skal ha i underkant av 50.000 for å selge huset vårt inkludert selger forsikring, og det er bare noen tusenlapper mer enn hva det hadde kostet oss å selge selv. Himla er en megler som eies av Fana Sparebank eiendomsmegling, og fana sparebank er en velrenommert bank i Bergen. Akkurat nå heller det litt for å gå for de. Jeg snakket med en veldig hyggelig megler, og det virket som hun kunne jobben sin svært godt. Hun var også godt kjent i området jeg bor i. 

Jeg har også sjekket med andre meglere, og de skal ha minst 120.000 kroner for å selge huset vårt. Da er det til fastpris uten provisjon. I underkant av 50.000 kroner er da billig for å være megler (Himla eiendomsmegling) . Siden de bare er noen få lapper dyrere enn det hadde blitt om vi hadde solgt selv 

For ordens skyld koster proper, som er en gjør det selv løsning -, 40275 kroner pluss 5,35 promille av salgs summen i forsikring (Minst 9500 kroner). Da er man oppe i samme prisen eller mer enn Himla endomsmegling. 

Endret av Samsung
  • Liker 1
På 1.11.2018 den 12.12, AnonymBruker skrev:

Dette +at en eiendomsmeglers største tallent er å bære en god selger. En god va. En dårlig/uerfaren selger Jan bety masse i en budrunde. Det er en ferdighet de færreste har. 

Anonymkode: 6c4a2...757

• Liker 1

Det mange ikke forstår når det kommer til valg av megler og / eller om man skal selge selv er hva en megler faktisk gjør og skal gjøre. En del dårlige meglere skjønner det ikke selv engang. Merverdien en megler tilfører en salgsprosess handler om juridisk trygghet, rådgivning, presentasjon og forhandlingsevne. Disse tingene bidrar da ofte til en merverdi som ideelt sett gjør tjenesten "Gratis" og forhåpentligvis også tilfører en merverdi utover dette.

For meg er det rart at man velger å fokusere på noen skarve titusener når man skal foreta den viktigste transaksjonen for de flestes privatøkonomi noen få ganger i livet. Det blir litt som å droppe advokat når man skal i retten, la være å bruke lege når man er alvorlig syk, droppe fagfolk når man skal gjøre arbeid på huset osv.. Det vil alltid gå bra for noen, men i de fleste tilfeller vil resultatet bli bedre av å ha en fagperson involvert.

• Liker 2
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...