Gå til innhold

Kostholdsspørsmål til deg som levde på 70-tallet og som også lever i dag

Inneholder kosten din i dag mye mer pålegg og kjøttmat og mindre brød og poteter, enn den gjorde på 70-tallet?  

27 stemmer

1. 1. Inneholder kosten din i dag mye mer pålegg og kjøttmat og mindre brød og poteter, enn den gjorde på 70-tallet?

• Ja
      13
    • Nei
      14

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest om den berømte skyvepølsa, lurer jeg på om du som levde på 70-tallet og som også lever i dag, har endret mye på matvanene? Inneholder kosten din i dag mye mer pålegg og kjøttmat og mindre brød og poteter, enn den gjorde på 70-tallet?

Anonymkode: edeb8...59e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matvaner kan endre seg så gradvis at man ikke merker det. Hvor mange vet nøyaktig hvor mye kjøtt de spiser nå i forhold til 60 år siden? Tror for øvrig ikke det er så mange på forumet som er så gamle at de kan huske kostholdet de hadde som 10-åringer for 50 år siden. Er det noen som husker den perioden kjøttdeig begynte bli vanlig i "alt", liksom?

Studier viser jo at folk spiser betydelig mer kjøtt nå, og disse er mer basert på fakta enn hva et par forumbrukere husker fra sin barndom. 

Anonymkode: 7bf68...d27

• Liker 1
Skrevet

Haha! Jeg er 49, født i 1969, og jeg husker da helt utmerket godt hva jeg spiste som barn på 70-tallet. Faktisk laget jeg en tråd om det her for noen år siden.

På 70-tallet var det fisk og kjøtt annenhver dag hjemme hos oss, og kokte poteter og gulrøtter til absolutt alt. Vi spiste kjøttkaker, lettsaltet torsk, kjøttpudding, fiskeboller, fiskekaker i brun saus, makrell om sommeren, kaldrøkt makrell (som vi gnagde av beinet :nigo: ) hele året, finke (en form for røkt lungemos), torskerogn, kjøttboller i lys frikassésaus, fiskegrateng, lapskaus, blodpudding osv. En sjelden gang hvalbiffgryte med ris til, inspirert av en crazy oppskrift fra Ingrid Espelid.

På 80-tallet kom gryteretter fra Toro, hurtigris og fenomenet "stekt kjøttdeig", som ingen hadde hørt om før. Min bestemor laget feks en diger utspedd kjøttkake som hun stekte ferdig og så skar opp i småbiter før hun brukte den i Toro-gryte, hehe.

Pasta hørte jeg ikke om før jeg ble student på slutten av 80-tallet, og vegetarmat begynte jeg å lage da jeg flyttet i kollektiv og måtte spare penger. 

Nå tildags spiser jeg fersk fisk 2-3 ganger i uka, og kjøtt i regelen bare til søndagsmiddag. Resten er vegetarisk.

Anonymkode: 2a504...484

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Jeg er 49, født i 1969, og jeg husker da helt utmerket godt hva jeg spiste som barn på 70-tallet. Faktisk laget jeg en tråd om det her for noen år siden.

På 70-tallet var det fisk og kjøtt annenhver dag hjemme hos oss, og kokte poteter og gulrøtter til absolutt alt. Vi spiste kjøttkaker, lettsaltet torsk, kjøttpudding, fiskeboller, fiskekaker i brun saus, makrell om sommeren, kaldrøkt makrell (som vi gnagde av beinet :nigo: ) hele året, finke (en form for røkt lungemos), torskerogn, kjøttboller i lys frikassésaus, fiskegrateng, lapskaus, blodpudding osv. En sjelden gang hvalbiffgryte med ris til, inspirert av en crazy oppskrift fra Ingrid Espelid.

På 80-tallet kom gryteretter fra Toro, hurtigris og fenomenet "stekt kjøttdeig", som ingen hadde hørt om før. Min bestemor laget feks en diger utspedd kjøttkake som hun stekte ferdig og så skar opp i småbiter før hun brukte den i Toro-gryte, hehe.

Pasta hørte jeg ikke om før jeg ble student på slutten av 80-tallet, og vegetarmat begynte jeg å lage da jeg flyttet i kollektiv og måtte spare penger. 

Nå tildags spiser jeg fersk fisk 2-3 ganger i uka, og kjøtt i regelen bare til søndagsmiddag. Resten er vegetarisk.

Takk for fyldig informasjon! :kghjerte:

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Matvaner kan endre seg så gradvis at man ikke merker det. Hvor mange vet nøyaktig hvor mye kjøtt de spiser nå i forhold til 60 år siden? Tror for øvrig ikke det er så mange på forumet som er så gamle at de kan huske kostholdet de hadde som 10-åringer for 50 år siden. Er det noen som husker den perioden kjøttdeig begynte bli vanlig i "alt", liksom?

Studier viser jo at folk spiser betydelig mer kjøtt nå, og disse er mer basert på fakta enn hva et par forumbrukere husker fra sin barndom. 

Anonymkode: 7bf68...d27

Det er ikke seksti år siden 1978. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spagetti og noen Toro-produkter var vanlig på slutten av syttitallet hvis ikke før. Jeg spiste hjemmelaget pizza med kjøttdeig for første gang i 1975. 

Anonymkode: de2da...156

Skrevet

Toro kom på markedet for sytti år siden. I 1961 ble tomatsuppe tilgjengelig i butikkene og i 1968 suppeposer. Hvem husker ikke Mexicansk gryte. 

Det aller første produktet fra TORO var kjøttbuljongen.

Allerede på 70-tallet kom gryter med smaker fra India, Italia og Mexico.

https://www.orkla.no/brands/toro-2/

Anonymkode: de2da...156

Skrevet

Jeg ble født på 70 tallet, og mine foreldre hadde dårlig råd, så det var litt kjedelig mat. Biff og kjøttdeig spise vi aldri, det ble en del fisk, da pappa fisket, var da alltid potet, grønnsaker og smeltet smør til, en gang i uken spiste vi spagetti med ketchup og pølse til, det var pannekaker en gang i blant, ellers hjemmelagde supper og gryter. Mye potet og gulrot. På brødskivene var det kun en skive skinke på. Fikk maks en frukt om dagen. 

Nå spiser jeg fisk ca 2 dager i uken, en god del kyllingfilet, kjøttdeig en gang iblant, spiser mest grønnsaker til, litt pasta, ris og potet i blant. Nå er det gjerne 2 skiver skinke og 3 skiver gulost på samme brødskive. Spiser og gjerne salat eller middagsrester, så det ikke blir for mye brød. 

Men da jeg var barn, så var det lite godteri og drit vi spiste, fordi de fleste hadde ikke økonomi til det. Nå så er det stor tilgang på drit, og folk har mye mer penger og handle det for. Så jeg føler jeg spiser sunnere mat nå, men skeier ut mer med godteri og potetgull, så totalt spiser jeg mer usunt nå.

Anonymkode: 637a2...86a

• Liker 2
Skrevet

Spiser mye mindre brød, men også nesten ikke kjøtt

• Liker 2
Skrevet

Egentlig er vel svarte mitt nja, har aldri spist veldig mye brød og potet, men spiste nok mer før. Kjøttpålegg går det også lite av ettersom jeg ikke spiser så mye brød. Født på 70-tallet.

Maten vår i dag er helt vanlig norsk hverdagskost. Vi spiser alt for lite fisk, prøver å velge hvitt/lyst kjøtt foran rødt, velger sv og til vegetar og prøver å få i ungene mest mulig frukt/grønt (fem om dagen blir det nok ikke alltid). Vi har heldigvis «slanke gener» hele gjengen, men prøver f.eks. å holde bruken av melkefett nede da jeg er av de som mener for mye av dette ikke er bra. Er ikke redd fett generelt, men det bør være mest av den gode typen.

Anonymkode: e5162...9bf

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet er litt uheldig formulert, det setter dobbelt premiss - forutsetter at kjøtt har erstattet brød og poteter?

Nei, kosten inneholder ikke mer pålegg og kjøttmat. Spiste aldri skyvepølse som barn, spiste mye kjøtt. Naturalhusholdning med jakt og fiske. Spiser kanskje mindre kjøtt totalt nå.

Kosten nå inneholder definitivt mindre poteter og brød. Dengang var det poteter til middag hver dag, og brødmåltid tre ganger hver dag, frokost, lunsj, kvelds. Nå spiser vi potetmiddag 2-4 ganger i måneden. Brød kanskje et par måltider i uka. Barna spiser fortsatt brødmåltid til lunsj. 

Hovedforskjellen er nok at vi nå spiser mye mer grønnsaker og gryn. Knekkebrød/musli/havregryn erstatter brød. Grønnsaker erstatter potet. Pasta, ris, nudler også. Mer variasjon i kjøttyper, bl.a kylling. Spiser like ofte fisk som før.

Anonymkode: eed92...cb9

• Liker 2
Skrevet

Nei, og ja. Når det gjelder brød så spiser jeg samme forhold mellom pålegg og brød som før. Jeg synes brødet er bedre enn pålegget så jeg har alltid begrenset meg veldig med tanke på sistnevnte. En annen sak er at jeg i de senere år har gått over til frokostblanding, så pålegg er nesten fremmedord her i huset. 

Når det gjelder varmmat så er det annerledes. Da spiser jeg nok mer kjøtt nå. Vi hadde mye mer fisk da jeg var barn (det var billigere) og selv når vi hadde kjøtt så var det moderate porsjoner av det. "Ikke spis så mye kjøtt, for kjøtt er dyrt," fikk jeg høre en gang vi hadde kjøttsuppe. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var det, minus makrell. Sjelden stekt kjøtt fisk, men kokt kjøtt og kokt fisk hele tiden. Kokt potet og kokt gulrot. Lettsaltet eller røkt fisk med melkesuppe og gulrotstuing, smeltet smør og rå løk. Stekt hval eller stekt lever i kokt fløtesaus. Lammestek, reinsteik, villfugl( or, rype, and, gås) eller stekt fjellfisk i helgene. Fiskegrateng. Kjøttsuppe med lam, rein og tørkakjøtt. Plukkfisk. Salt kjøtt, erter og flesk. Fiskekaker en sjelden gang. Fiskeboller i hvitsaus med stekt bacon og råkost og kokt potet av og til. Spagetti spiste jeg ikke før i begynnelsen av 80 tallet og da sammen med pølser kokt i brun saus. Pizza det samme minus brunsaus. Brød med div kjøttpålegg, saltet fjellfisk eller søtt pålegg en sjelden gang. Banos, hvit eller brun hapå, rødtopp eller sunda. Italiensk salat. Peanutsmør. Hjemmelaget syltetøy av ville bær og hagebær. Mye frukt som epler, pærer, druer og bananer. Epler og pærer ble alltid skrellet. Hjemmebakt grovbrød. Majones. Pickles. Te, Kakao med snerk, ostesmørbrød eller stekte egg til kvelds. Melk i bøtter og spann. Div puddinger til dessert, rødsaus til. Rød sagosuppe, rød sago ble tatt av markedet pga at rødfargen ikke var sunn tidlig 80 tall tror jeg. Stekt blodpølser med rosiner og spekk inni og sukker eller sirup over om pappa var på foretningsreise. Pannekaker med blåbær, stekt bacon, sukker og ertersuppe med enten pølser eller salt kjøtt oppi. Ketchup, brus og godteri omtrent aldri, foreldrene være mente det var usunt og skadelig for både helse og tenner. Sikkert mer også som jeg ikke kommer på nå. Spiser omtrent det samme i dag, men svært sjelden brød og poteter og mere stekt kjøtt og aldri fisk frivillig. Heller aldri lever og hval, det er skikkelig fæl mat. Drikker heller aldri melk. Født i 1974.

Anonymkode: c2e0b...855

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var det, minus makrell. Sjelden stekt kjøtt fisk, men kokt kjøtt og kokt fisk hele tiden. Kokt potet og kokt gulrot. Lettsaltet eller røkt fisk med melkesuppe og gulrotstuing, smeltet smør og rå løk. Stekt hval eller stekt lever i kokt fløtesaus. Lammestek, reinsteik, villfugl( or, rype, and, gås) eller stekt fjellfisk i helgene. Fiskegrateng. Kjøttsuppe med lam, rein og tørkakjøtt. Plukkfisk. Salt kjøtt, erter og flesk. Fiskekaker en sjelden gang. Fiskeboller i hvitsaus med stekt bacon og råkost og kokt potet av og til. Spagetti spiste jeg ikke før i begynnelsen av 80 tallet og da sammen med pølser kokt i brun saus. Pizza det samme minus brunsaus. Brød med div kjøttpålegg, saltet fjellfisk eller søtt pålegg en sjelden gang. Banos, hvit eller brun hapå, rødtopp eller sunda. Italiensk salat. Peanutsmør. Hjemmelaget syltetøy av ville bær og hagebær. Mye frukt som epler, pærer, druer og bananer. Epler og pærer ble alltid skrellet. Hjemmebakt grovbrød. Majones. Pickles. Te, Kakao med snerk, ostesmørbrød eller stekte egg til kvelds. Melk i bøtter og spann. Div puddinger til dessert, rødsaus til. Rød sagosuppe, rød sago ble tatt av markedet pga at rødfargen ikke var sunn tidlig 80 tall tror jeg. Stekt blodpølser med rosiner og spekk inni og sukker eller sirup over om pappa var på foretningsreise. Pannekaker med blåbær, stekt bacon, sukker og ertersuppe med enten pølser eller salt kjøtt oppi. Ketchup, brus og godteri omtrent aldri, foreldrene være mente det var usunt og skadelig for både helse og tenner. Sikkert mer også som jeg ikke kommer på nå. Spiser omtrent det samme i dag, men svært sjelden brød og poteter og mere stekt kjøtt og aldri fisk frivillig. Heller aldri lever og hval, det er skikkelig fæl mat. Drikker heller aldri melk. Født i 1974.

Men hva er skyvepølse???

• Liker 1
Skrevet

Mer kokte poteter før, det er erstattet med ris og fries nå. Mer kjøtt nå, for før varierte vi mer med feks lever, torskerogn, komper bla i tillegg til kjøtt og fisk. 

Anonymkode: ca7df...19c

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er skyvepølse???

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

😂 Ja, dette er ekte skyvepølse. Det virker jo som rent sprøyt, men bestefaren min påsto hardnakket at han hadde en kollega som skjøv på samme pølseskiva over flere brødskiver, flere dager på rad. (Men han lot ikke alltid sannheten komme i veien for en god historie, så ...) :fnise: 

Anonymkode: 4b8d0...28e

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde omtrent aldri kjøttpålegg. Vi hadde gulost og brunost og hjemmelaget syltetøy og saft. Bærturer og soppturer var ikke trendy, det var seriøs matauk. Mamma bakte brødet og kokte kraft av knoker og hadde erter i vann over natten når vi skulle ha ertesuppe. Ofte var det var lever og hvalkjøtt i gryter, det var fattigmannskost.
Vi spiste alltid svært mager kost i desember, typ supper og fiskeboller. Så var vi ikke fulle av fett og ribbe og matleie når julen endelig kom.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er født i 78, så det gikk i grøt og moste grønnsaker.

Anonymkode: d10f2...e97

Skrevet

Jeg spiser helt klart mer av begge deler i dag, rett og slett fordi jeg var liten på 70-tallet. :)

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Jeg spiser helt klart mer av begge deler i dag, rett og slett fordi jeg var liten på 70-tallet. :)

:laugh:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...