Ivar J Skrevet 23. mars 2005 #1 Skrevet 23. mars 2005 Hva skal en så si til et slikt utsagn? http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ost...en/4612762.html Det private næringslivet tåler ikke konkurransen fra bibliotekene, så bibliotekene bør slutte å gi publikum tilgang til video og aviser. Og de lokale bokhandlerne har kanskje også problem med salget fordi folk låner bøker, i stedet for å kjøpe dem. Fr.P. mener vel da at bøker også bør ut av biblioteket? Dermed blir det ledige lokaler, som for eksempel kan leies ut til bingo. Med hilsen Ivar Johansen http://ivajoha.home.online.no
lillesky Skrevet 23. mars 2005 #2 Skrevet 23. mars 2005 Jeg synes det er koselig å lese aviser på biblioteket! Og hvis de fjerner det, så tror jeg ikke det blir større salg av aviser i butikker o.l. Ja, hva skal man si? Tåpelig!! :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #3 Skrevet 23. mars 2005 Hei Ivar J. og Jeg hadde gjort meg noen tanker vedrørende innlegget ditt her, men klikket meg videre inn på nettsiden din og leste litt om Kathrine Skrindo igjen. Ble litt trist, og nå har jeg glemt hva jeg skulle si. Uansett virker det ikke så viktig akkurat nå. God informativ side du har Johansen skal se nærmere på den i morgen.
Gjest Chrizzy Skrevet 23. mars 2005 #4 Skrevet 23. mars 2005 Det har jo nettopp vært snakk om at avis salget synker på grunn av internett, kan jo være en liten del av dette. synes det er kjempe dumt uansett. Det er mange lokal aviser og utenlandske aviser som man kun får lest på biblioteket, er virkelig dumt om disse skulle bli fjernet. Video også, skolen bruker videoene på bibiloteket mye. Nei dette blir bare dumt, håper det ikke blir sånn da
Gjest Madeline Skrevet 24. mars 2005 #6 Skrevet 24. mars 2005 Blir aviser, blader og filmer fjernet fra biblioteket, tror jeg at færre vil benytte seg av det. Jeg og ungene mine bruker biblioteket veldig mye. Låner mye bøker, men også filmer. Det hender at jeg benytter sjangsen til å lese aviser fra min barndoms by. Tror faktisk at det å kunne lese bøker og aviser på biblioteket kan være med på å øke salget av disse. Blir en glad i å lese vil mange gjerne ha favorittbøkene sine i sin egen bokhylle. Det samme gjelder filmer. For mange er bilblioteket inngangsporten til å bli glad i bøker og film. Fjernes en del av innholdet i dagens bibliotek, vil det stenge mange ute. Isteden for å snevre inn dagens innhold, bør det tvert imot utvides.
Gjest TomKrus Skrevet 24. mars 2005 #7 Skrevet 24. mars 2005 Tjenester som ikke har livets rett i markedet, har ikke livets rett må vite. Jeg tror mange frp-ere lever i den illusjonen at markedskreftene kan opprettholde et visst mangfold da det går i land som usa. Det de ikke helt ser er at det bor ca 75 ganger flere mennesker der enn her, så et marked på 1000 stykker her i landet, tilsvarer et marked på 75 000 mennesker over there. Sistnevnte marked vil fint klare seg selv, det førstnevnte vil slite. Men hvorfor sponse kultur og kunst? Bør ikke slikt være selvfinansierende? Ville det ikke vært fint å ha museum som var preget av bilder og voksfigurer av realitystjerner og idoler, og installasjoner hvor du kunne synge karaoke sammen med idol-Sandra? Og hvem trenger vel bøker når filmen kommer på tv om 20 år? Og hva med iallfall å kutte ut Ibsen og Hamsun og heller kjøpe inn flere "Harry Potter"-bøker, og drive med utleie framfor utlån? Hvorfor bli tatt for åndssnobber når vi kan være lykkelige pengerike i vår åndsfattighet?
Miracl3 Skrevet 25. mars 2005 #8 Skrevet 25. mars 2005 § 1. Målsetting Folkebibliotekene skal ha til oppgave å fremme opplysning, utdanning og annen kulturell virksomhet gjennom informasjonsformidling og ved å stille bøker og annet egnet materiale gratis til disposisjon for alle som bor i landet. Det enkelte bibliotek skal i sine tilbud til barn og voksne legge vekt på kvalitet, allsidighet og aktualitet. Virksomheten skal være utadrettet, og tilbudene skal gjøres kjent. Folkebibliotekene er ledd i et nasjonalt biblioteksystem. Ok aviser og filmer kommer under annet egnet materiale. Desutten er det ikke slik at bibliotekene ikke betaler for avisene de har abonnomang slik som alle andre. Film er også lisensbelagt og må betales for. Ble veldig trist av den avisnotisen og håper slike mennesker ikke legger seg borti kulturtilbudet vårt.
Gjest en gjest Skrevet 25. mars 2005 #9 Skrevet 25. mars 2005 Og de lokale bokhandlerne har kanskje også problem med salget fordi folk låner bøker, i stedet for å kjøpe dem. Fr.P. mener vel da at bøker også bør ut av biblioteket? Kanskje de synes det også? Nei, hva man skal si til slike utsagn vet jeg ikke.. Lite gjennomtenkt kanskje? Og sånn litt på siden: Hvorfor ønsker dere han velkommen? Det er jo veldig hyggelig det :-) men han har jo vært medlem siden oktober 2004. En del tidligere enn deg i alle fall Kafka.
Leo Skrevet 25. mars 2005 #10 Skrevet 25. mars 2005 Tjenester som ikke har livets rett i markedet' date=' har ikke livets rett må vite. Jeg tror mange frp-ere lever i den illusjonen at markedskreftene kan opprettholde et visst mangfold da det går i land som usa. Det de ikke helt ser er at det bor ca 75 ganger flere mennesker der enn her, så et marked på 1000 stykker her i landet, tilsvarer et marked på 75 000 mennesker over there. Sistnevnte marked vil fint klare seg selv, det førstnevnte vil slite.[/quote'] Jepp! Selv om jeg nok er konservativ er jeg er enig med FrP i svært lite, siden det meste av det de forfekter bygger på enkle løsninger som ikke fungerer i praksis. Mye av det de lover virker nok forlokkende på mange, men man skal ikke kunne så mye om f.eks. sosialøkonomi for å vite at det faktisk ikke går. Jeg er imidlertid ikke så konservativ at jeg ikke unner de som ikke har så mye å rutte med å lese aviser og se filmer. Begge deler er jo svært viktig for å holde seg oppdatert i dagens samfunn! Som noen nevnte over her, er det vel heller egentlig ingen prinsipiell forskjell på bøker og filmer. Begge deler er jo i vanlig handel. Bibliotekene tilbyr en unik tjeneste som bør få være slik den er eller, aller helst, forbedres. Samfunnet er på alle mulige måter tjent med at alle har fri tilgang til litteratur og alle typer informasjon gratis. Jeg kan jo bruke meg selv som eksempel: Som barn/ungdom lånte jeg sikkert tusenvis av bøker på biblioteket. Pleide også å stikke innom etter skolen for å lese aviser, blader og tegneserier. I dag abonerer jeg på to aviser, to blader og en tegneserie. I tillegg kjøper jeg sikkert nærmere 50 bøker og 10 - 20 filmer i året fordi jeg liker å ha dem og lese dem/se dem flere ganger. Ville det ha vært lurt av "markedshensyn" å nekte meg tilgang da jeg ikke hadde så mye å rutte med? Neppe!
Bokalven Skrevet 25. mars 2005 #11 Skrevet 25. mars 2005 Vi bibliotekarer himler en del med øynene over tåpelige politikere, det er sikkert og visst.
Grooo Skrevet 26. mars 2005 #12 Skrevet 26. mars 2005 Vi bibliotekarer himler en del med øynene over tåpelige politikere' date=' det er sikkert og visst. [/quote'] *nikker enig* Ja det skal være sikkert og vist. Som Miracl3 sier skal bibliotekene: og hvordan gjør vi vel det bedre enn ved å tilby både bøker, film, aviser, blader, infohefter, pcer m/internett, lydbøker, musikk osv.. ?? Tror på ingen måte at "forbrukerne" kjøper mindre aviser, film og blader fordi de får lese/låne hos oss på biblioteket. Tvert i mot! Man blir "hektet" når man har fått låne/lese på biblioteket, og kjøper gjerne et eksemplar eller tre innimellom selv også når det ikke passer å stikke innom biblioteket. (Grunnen til at jeg ikke lenger kjøper aviser selv er at de nå finnes på nettet alle sammen, men det er det jo avisen selv som legger ut... Så skyld ikke på biblioteket der!)
Ivar J Skrevet 26. mars 2005 Forfatter #13 Skrevet 26. mars 2005 Bra å se at så mange her ser betydningen av folkebiblioteket som et levende kunnskaps- og informasjonssenter, og hvor naturligvis IT, DVD, musikk og aviser har sin naturlige plass. Folkebiblioteket er truet, både ved innsnevring av den innholdsmessig rammen, ved nedleggelse av filialer, gjennom innføring av egenbetalingsordninger og ved budsjettkutt. Her er det viktig at vi alle er våkne, og sloss for våre biblioteker.
Bokalven Skrevet 27. mars 2005 #14 Skrevet 27. mars 2005 Grooo: Forøvrig synes jeg enkelte politikere bør ta en titt i bibliotekloven...
Grooo Skrevet 27. mars 2005 #15 Skrevet 27. mars 2005 Lunacia: Virkelig! Det har de forøvrig gjort her hos meg, det er derfor jeg er har fast full jobb nå Nyopprettet stilling fra august i fjor, fordi vi var siste videregående skolen i distriktet som ikke hadde bibliotek og bibliotekar... Ivar J: Folkebibliotekene er viktige, virkelig! Men skolebibliotekene sliter minst like mye, det er bare at de ikke er så synlige for "vanlige folk"... (Og det vil altså si at de er _veldig_ usynlige, for det er jo mange som ikke ser folkebibliotekene engang....)
Bokalven Skrevet 27. mars 2005 #16 Skrevet 27. mars 2005 Grooo: Så bra, da! Og, jeg mener alle biblioteker er viktige, både folke-, skole- og fagbibliotekene! De organiserer og strukturerer viktig kunnskap og informasjon, og det er det virkelig behov for i dagens samfunn med dets informasjonsflom!
Ivar J Skrevet 27. mars 2005 Forfatter #17 Skrevet 27. mars 2005 Ivar J: Folkebibliotekene er viktige, virkelig! Men skolebibliotekene sliter minst like mye, det er bare at de ikke er så synlige for "vanlige folk"... (Og det vil altså si at de er _veldig_ usynlige, for det er jo mange som ikke ser folkebibliotekene engang....) Tiltredes!!!
flowerpower Skrevet 27. mars 2005 #18 Skrevet 27. mars 2005 Jeg er en av de som nesten bor på biblioteket og som synes det ville være krise om de forsvant . Jeg er der nesten daglig både for å låne bøker ( "hva, skal du bare låne 1 idag???" er noe jeg en sjelden gang får høre), lese aviser og fram til nå låne pc. Siden jeg er uføretrygdet er det fint å kunne lese aviser uten å måtte abonnere,- og internett fikk jeg hjemme før påske, så tidligere var jeg på biblioteket for å låne det også. Skal jeg passe nevøen min låner jeg lydbøker (og hadde jeg hatt tv kunne jeg lånt filmer). Jeg har alltid likt meg på bibliotek,- og har endelig fått vite grunnen: jeg har nemlig jobbet på biblioteket både på Atlantis og i Alexandria Ikke rart jeg elsker bøker og lukten av dem......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå