Gå til innhold

Sykemeldt, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått sykemeldt i 3 uker, for å komme over kneik som skyldes barn med store utfordringer. Har brukt mye av tiden til å kjempe med BUP, og ENDELIG har jeg fått godkjent søknaden, og får barnet utredet. 

Jeg er så lettet, men også så sliten. Tror imidlertid jeg bør prøve meg på jobb fra neste uke, da sykemeldingen går ut i morgen. Har time hos legen litt senere idag, og jeg vet han vil spørre hva jeg vil. Han er veldig støttende i forhold til hva jeg sier, og jeg føler som sagt at jeg bør forsøke å jobbe fra neste uke, men IKKE fullt. Hva er mulighetene da? Delvis sykemelding, gradert sykemelding, annet? Fordeler og ulemper med ene eller andre?

Han har også bedt meg vurdere å søke omsorgslønn. Bør jeg gjøre det nå, eller vente til jeg vil starte fullt i jobb? Ved omsorgslønn vil jeg jo kunne jobbe redusert, og det er vel mer riktig enn sykepenger, jeg er jo ikke syk.

Hvor fort går evt behandling av søknad vedr omsorgslønn, noen som vet?

Anonymkode: 68ff5...272

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått sykemeldt i 3 uker, for å komme over kneik som skyldes barn med store utfordringer. Har brukt mye av tiden til å kjempe med BUP, og ENDELIG har jeg fått godkjent søknaden, og får barnet utredet. 

Jeg er så lettet, men også så sliten. Tror imidlertid jeg bør prøve meg på jobb fra neste uke, da sykemeldingen går ut i morgen. Har time hos legen litt senere idag, og jeg vet han vil spørre hva jeg vil. Han er veldig støttende i forhold til hva jeg sier, og jeg føler som sagt at jeg bør forsøke å jobbe fra neste uke, men IKKE fullt. Hva er mulighetene da? Delvis sykemelding, gradert sykemelding, annet? Fordeler og ulemper med ene eller andre?

Han har også bedt meg vurdere å søke omsorgslønn. Bør jeg gjøre det nå, eller vente til jeg vil starte fullt i jobb? Ved omsorgslønn vil jeg jo kunne jobbe redusert, og det er vel mer riktig enn sykepenger, jeg er jo ikke syk.

Hvor fort går evt behandling av søknad vedr omsorgslønn, noen som vet?

Du må vel ha endelig diagnose før du kan søke omsorgslønn?

Anonymkode: 3c0ff...6d4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må vel ha endelig diagnose før du kan søke omsorgslønn?

Nei, ifølge legen så er det nok at han dokumenterer belastningene. Men jeg har kun hans ord på det.

TS 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ifølge legen så er det nok at han dokumenterer belastningene. Men jeg har kun hans ord på det.

TS 

Okei for jeg har ei venninne som har vært i et lengre utredningsløp mtp barneautisme, og da prosessen har drøyd i flere måneder over tida så får hun ikke søke omsorgspenger. Hun må be om midlertidig diagnose eventuelt.

Men det kan være en annen sak for alt jeg vet.

Skrevet (endret)

Jeg har gradert sykemelding, dvs er nå 100% sykwmeldt. Fra neste uke jobber jeg 40% i en mnd før det trappes opp gradvis (etter en skade da, men ja, gradert sykemelding finnes). Man må etter 8 uker sykemeldt ha en samtale med nav og arbeidsgiver slik at det kan kartlegges om arbeidsplassen kan tilrettelegge slik at du kan jobbe mer. 

Endret av Jodaneida
Skrevet

Takk for svar. Hvor lenge kan man gå på gradert sykemelding? Og kan den justeres opp eller ned underveis, etter behov?

TS 

Gjest BearMama
Skrevet

Omsorgslønn skal ikke defineres av diagnose, men av hvor mye barnet krever og man må ha dokumentasjon fra fastlege og andre instanser som kan underbygge grunnen til det.

Gradert sykemelding;

Hva er gradert sykmelding?

Gradert sykmelding (delvis sykmelding) er en kombinasjon av arbeid og sykepenger som benyttes når arbeidstakeren er delvis arbeidsufør. Hensikten med gradert sykmelding er at den sykmeldte skal opprettholde kontakten med arbeidsplassen og delta i arbeidsrelatert aktivitet, forutsatt at det er medisinsk forsvarlig. Sykepengene kan graderes ned til 20 prosent. Tidsrom med graderte sykepenger medregnes i den totale sykepengeperiodens lengde.

Forholdet mellom tilrettelegging på arbeidsplassen og gradert sykmelding

Gradert sykmelding er et viktig virkemiddel i oppfølgingsarbeidet. Den praktiske gjennomføringen er avhengig av at arbeidsgiver tilrettelegger for delvis arbeid. Arbeidsgiveren og den sykmeldte må samarbeide om å finne fram til en funksjonell og akseptabel arbeidsordning. Det er viktig at man har et mål og en plan for oppfølgingen og graderingen.

De fleste delvis sykmeldte vil på redusert tid kunne utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, eventuelt andre oppgaver som har en verdi for bedriften.

Det er også et alternativ at arbeidstakeren bruker lengre tid på å utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, for eksempel bruker hele dagen på å utføre 50 prosent av sine oppgaver.

Dialogen mellom den sykmeldte, arbeidsgiver og lege/sykmelder er viktig for god bruk av gradert sykmelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...