Gå til innhold

Hva kaller man besteforeldre når man har 4 sett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter barn, men lurer fælt på hva som er normalt å kalle besteforeldre når en har 4 sett besteforeldre?

Begge to har skilte foreldre og alle har ny partner. 

Vi ønsker at barnet lett skal vite forskjell, så det er viktig de har ulike kallenavn. 

Er det mest normale å kalle min mor og far "mormor og morfar" og hans mor og far "farmor og farfar", også finne andre kallenavn til partnerne?

Vi har ikke så lyst å bruke "bestemor og bestefar". Vi vet både min mor og hans mor ønsker dette, så vi vil ikke gjøre noen forskjell. 

Anonymkode: 75b5f...3da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt mange varianter, enter der det er mormor og Besten, Mormor og Per, Mormor og Moffe, Mimmi og besten, Mimmi og Farfar, Farfar og besta, Farfar og Mona-mi. 

Anonymkode: 0a24c...749

Skrevet

Har alltid kalt mine for bestemor og bestefar. Ev, bestemor Kari og bestefar Ole, aldri vært noe problem. En ny partner kan dere kalle ved navn, eller slenge på en mommo, mimmi osv. 

Anonymkode: b91fd...3ae

Skrevet

Spørs jo hvor nære dere er den nye partneren. Føles det naturlig å gi h*n et kallenavn? 

Anonymkode: 85420...9a1

Skrevet

Mimmi og moffe og sånt, blir jo håpløst. Ungene blir jo voksne en gang og voksne folk som sier mimmi og boff og poff er latterlig. Synes jeg. 

• Liker 13
Skrevet

Vi har:

Mimmi

Morfar og bestemor

Farmor

Bestefar og Besta

Gjør det dere føler er riktig ☺️

Anonymkode: 1281f...65f

Skrevet

Jeg har aldri forstått denne besettelsen med at alle skal ha hver sin tittel. Jeg vokste opp med 2x bestemor/bestefar, som begeg var tett i livene våre, og jeg ble aldri, på noe tidspunkt forvirret over hvem som var hvem, hvem som var gift med hverandre, og hvem som var henholdvis mor og fars foreldre. Tror det er et moderne fenomen, alle skal være så innmari unike, når det egentlig ikke er noen praktiske grunner til det. 

Anonymkode: a9db4...eba

• Liker 7
Skrevet

Her kaller de dem ved navn, så det er f.eks. Mormor og "Ole". 

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Mimmi og moffe og sånt, blir jo håpløst. Ungene blir jo voksne en gang og voksne folk som sier mimmi og boff og poff er latterlig. Synes jeg. 

Mamma klarte ikke å si mormor når hun var liten, og da ble det Mimmi, og oldemoren min het etter den tid Mimmi for alle barnebarn og oldebarn, for oss var det både koselig og naturlig <3 

Anonymkode: 0a24c...749

• Liker 1
Skrevet

"Mor" er jo et fantastisk besteforeldernavn å ha 😊

Ellers ville jeg forsøkt å unngå å kalle dem for "mormor" og "morfar" når de ikke bor sammen.

Heller gi én æren av å bli kalt noe sånn, og partner for besten, besta e.l. 

Anonymkode: d31c4...f59

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter barn, men lurer fælt på hva som er normalt å kalle besteforeldre når en har 4 sett besteforeldre?

Begge to har skilte foreldre og alle har ny partner. 

Vi ønsker at barnet lett skal vite forskjell, så det er viktig de har ulike kallenavn. 

Er det mest normale å kalle min mor og far "mormor og morfar" og hans mor og far "farmor og farfar", også finne andre kallenavn til partnerne?

Vi har ikke så lyst å bruke "bestemor og bestefar". Vi vet både min mor og hans mor ønsker dette, så vi vil ikke gjøre noen forskjell. 

Anonymkode: 75b5f...3da

Farmor og Ola

Farfar og Kari

Mormor og Per

Morfar og Mari

evt
Farmor Anne og Farfar Ola
Farfar Kåre og Farmor Kari
Mormor Berit og Morfar Per
Morfar Hans og Mormor Mari

Personlig liker har vi en mix av disse da en "farmor" er mye mer tilstede enn den biologiske farmoren osv for å komplisere saken og ene settet med besteforeldre er helt fraværende så de bruker barna og den ene av oss bare navn på mens den ene av oss kaller de mor og far når man snakker om dem :fnise: 

Anonymkode: 0ff19...f0e

Skrevet

Vi bruker Bestemor og Bestefar, på begge sider. Er også vokst opp med det selv. ikke vært noe problem

Jeg ville gått for Farmor og Farfar og Bestemor og Bestefar.. på den ene siden

Mormor og Morfar og Bestemor og Bestefar på den andre siden

Det enkleste er ofte det beste.

Anonymkode: 3fd90...04d

• Liker 2
Skrevet

Man har kun to sett besteforeldre som fortjener benevnelsen.  Andre i rotefamilien kan kalles ved navn!

Anonymkode: dfcd5...a7a

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg ser ikke problemet. Slike kjælenavn bruker man bare til den det gjelder, evt innad i de nærmeste familien, ikke til andre. Man sitter ikke på jobb og erklærer at "i helgen skal jeg besøke Mimmi", da sier man "i helgen skal jeg på besøk til bestemoren min". 

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri forstått denne besettelsen med at alle skal ha hver sin tittel. Jeg vokste opp med 2x bestemor/bestefar, som begeg var tett i livene våre, og jeg ble aldri, på noe tidspunkt forvirret over hvem som var hvem, hvem som var gift med hverandre, og hvem som var henholdvis mor og fars foreldre. Tror det er et moderne fenomen, alle skal være så innmari unike, når det egentlig ikke er noen praktiske grunner til det. 

Jeg hadde også 2 x bestemor, og 2x bestefar.
For å gjøre det hele komplett, hadde begge bestemødrene mine samme fornavn.  :ler:

Hvis det var behov for å spesifisere hvem som ble omtalt, ble det stedsnavn som ble lagt til.  "Bestefar i Søgne", eller "Bestemor på Otta".

Med mine barn bestemte besteforeldrene hva de selv ville hete, men barna hadde andre planer.
Fra veldig liten alder lagde vår førstefødte kjælenavn på alle sine besteforeldre, og kjælenavnene ble videreført til alle barna i familien.

La oss si at han kalte sin farmor for Nusse, og etterhvert ble hun Nusse for alle barn i og rundt familien, både de hun var bestemor til, tante til, til barnas venner osv.

Anonymkode: b5462...165

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Arkana skrev:

Jeg ser ikke problemet. Slike kjælenavn bruker man bare til den det gjelder, evt innad i de nærmeste familien, ikke til andre. Man sitter ikke på jobb og erklærer at "i helgen skal jeg besøke Mimmi", da sier man "i helgen skal jeg på besøk til bestemoren min". 

Det skulle man tro, men jeg har hørt flere voksne kalle besteforeldre for Mimmi, mommo ol. 

Høres rart ut, men folk får si hva man vil. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at de kan kalles hva de vil, men jeg ville ikke forkludret slektsforholdene ved å kalle de inngifte for mormor/morfar og farmor/farfar. Det er kun ett menneske som er fars far, for eksempel, uansett hvor knyttet man føler seg til fars mors mann.

Vi har hatt besta, besten og bestefar i tillegg til mormor, farmor og farfar. Våre foreldre med partnere har valgt tittel selv.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det skulle man tro, men jeg har hørt flere voksne kalle besteforeldre for Mimmi, mommo ol. 

Høres rart ut, men folk får si hva man vil. 

Ja, nettopp, folk får si hva de vil. Jeg kan ikke med beste vilje se hva som skulle være negativt med at voksne mennesker bruker kjælenavn på et familiemedlem de er svært glad i.

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn har også vokst opp med at begge sett besteforeldre, som de har hatt tett kontakt med hele livet, ble "Bestemor og Bestefar".

Det har aldri vært noe problem, og skal vi absolutt spesifisere, så slenger vi på fornavn.

Anonymkode: 81904...dbf

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Arkana said:

Men folk gjør jo ikke det. Seriøse voksne folk kan sitte og bable babyspråk som om det er greit. Det er som å omtale mannen sin dom snusken foran andre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...