Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en biologi 2 elev, og skal ha objektsamling som skal leveres til februar. Vi skal da ta bilde av ulike arter, alt fra blomster til sopp og dyr. Jeg begynte å ta bilder til sommeren, og var nesten ferdig, men måtte gjenopprette mobilen så jeg mistet alt.... Noen som er litt gode på blomster/trær som kan gi meg tips til hva jeg skal se etter nå? Setter pris på hjelpen....

Anonymkode: 0db09...ed9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp

Skrevet

Bartrær? Fugler? 

Anonymkode: 00e41...ee5

Skrevet
På 1.11.2018 den 17.46, AnonymBruker skrev:

Bartrær? Fugler? 

Jaa det har jeg selfølgelig tenkt på, men tviler på at jeg finner 30 ulike arter blant bare de?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaa det har jeg selfølgelig tenkt på, men tviler på at jeg finner 30 ulike arter blant bare de?

Tja, du klarer jo å finne endel fugler, hvis du går inn for det, men du må ha godt kamera. Men hva med moser og lav? Det burde være en smal sak å finne 30 arter blant de fire gruppene til sammen. 

• Liker 1
Skrevet

Det skal være ute i naturen? Hvis ikke kan du jo ta en tur til plantasjen og fiskedisken. Eller er det noen kriterier på hva bildene skal inneholde?
Trær: Gran, bjørk, furu, rogn, osp, pil, selje. Fugler: Du burde kunne se kråker, sjur, spurv, kjøttmeis og måser. Fisk: Har du mulighet til å dra på fisketur? Ta bilder av alt du fanger. Også alger. Sopp: Du burde fortsatt finne sopper. Du kan også ta bilder av muggsopp, hvis det ikke må være ute i naturen.

Meitemark og snegler kommer ofte frem når det regner.

Er det ingen kriterier på plantene kan du også gå til en åker å ta bilde av halmstubbene. Det er jo fortsatt en kornplante.

Ikke mist håpet, naturen er full av mangfold :).

Anonymkode: 2d587...fd6

• Liker 2
Skrevet

Tang kan du også finne. Skjell og diverse i fjæra. Du finner mye på senhøsten også, du trenger ikke begrense deg til blomster! Men jeg ville ikke dratt til plantasjen for å ta bilder. 😜

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal være ute i naturen? Hvis ikke kan du jo ta en tur til plantasjen og fiskedisken. Eller er det noen kriterier på hva bildene skal inneholde?
Trær: Gran, bjørk, furu, rogn, osp, pil, selje. Fugler: Du burde kunne se kråker, sjur, spurv, kjøttmeis og måser. Fisk: Har du mulighet til å dra på fisketur? Ta bilder av alt du fanger. Også alger. Sopp: Du burde fortsatt finne sopper. Du kan også ta bilder av muggsopp, hvis det ikke må være ute i naturen.

Meitemark og snegler kommer ofte frem når det regner.

Er det ingen kriterier på plantene kan du også gå til en åker å ta bilde av halmstubbene. Det er jo fortsatt en kornplante.

Ikke mist håpet, naturen er full av mangfold :).

Tuusentalk! Skal prøve

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tang kan du også finne. Skjell og diverse i fjæra. Du finner mye på senhøsten også, du trenger ikke begrense deg til blomster! Men jeg ville ikke dratt til plantasjen for å ta bilder. 😜

Ahahah nei, skal unngå det. Kriteriene er at det ikke er lov å ta bilde av husdyr, og noe som ikke naturlig vokser i Norge.

Skrevet

Jeg var ute idag og fant litt sopp og moser, og til og med en løvetann som ikke hadde visnet enda! Mangler ca 10-15 arter nå, men har ikke noe fugler (mest fordi jeg ikke får noen bra bilder) og har bare tre tresorter. Skal også se om jeg får litt tang og tare og evt fisk...

Skrevet

Bra! Snart er objektsamlingen i boks. 👍🏻 Det er jo veldig lettvint med bilder - vi mått drive og presse og tørke blomster, det var ganske styrete. 

• Liker 1
Skrevet

Det er da gjort på en dag med litt innsats. 

Furu, gran, osp, eik, hassel, alm, ask, selje, rogn, bjørk, torvmose, furumose, etasjemose, kystkransmose, engkransmose, kartlav, kvitkrull, reinlav, sauetang, grisetang, fingertare, sagtang, blokkebær, blåbær, bringebær, krekling, bjørnekam, knappsiv, korsedderkopp, blåmeis eller en kjøttmeis. 

Anonymkode: 840fb...3cf

• Liker 1
Skrevet
På 4.11.2018 den 17.47, AnonymBruker skrev:

Det er da gjort på en dag med litt innsats. 

Furu, gran, osp, eik, hassel, alm, ask, selje, rogn, bjørk, torvmose, furumose, etasjemose, kystkransmose, engkransmose, kartlav, kvitkrull, reinlav, sauetang, grisetang, fingertare, sagtang, blokkebær, blåbær, bringebær, krekling, bjørnekam, knappsiv, korsedderkopp, blåmeis eller en kjøttmeis. 

Takk for forslag, men så er der jo å klare å finne de og kjenne de igjen

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lån en bok på biblioteket. Dette er gjort på kort tid hvis man gjør et minimum av innsats.

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle artene jeg listet opp er relativt lette å finne og ganske særegne så de bør være lett å kjenne igjen 🙂 Mulig taren er litt utfordrende å få tak i, og kystkransmose og engkransmose er litt like men ellers bør det gå fint 🙂 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo hele poenget med objektsamlingen ;) En del av de trærne har fremdeles løv her i Midt-Norge. En tur i fjæra går fort. Heng opp en meisebolle og se hva som kommer.

Bare i hagen min er det skvalderkål, tistel, løvetann, kløver, bjørk, og smørblomst. Rett over veien er det gran, rogn og lønn. På fuglebrettet er det blåmeis, kjøttmeis, gråspurv og pilfink. I hagen går det skjærer. På torget i byen er det flere forskjellige typer måker, og i vannkanten er det stokkand og svaner. Bare fantasien setter grenser. 

Anonymkode: 5cc60...f48

Gjest Sweet Ingrid
Skrevet

Kan du bruke sportegn også? Det fikk vi. Feks ekornspiste kongler, fotspor, reir etc. 

Skrevet
På 6.11.2018 den 22.55, Sweet Ingrid skrev:

Kan du bruke sportegn også? Det fikk vi. Feks ekornspiste kongler, fotspor, reir etc. 

Dessverre... 

Skrevet

Mangler nå 7 arter

Skrevet

Hvor bor du?

Bor du på Vestlandet, kan du kanskje ta en tur til Østlandet, om du har mulighet.

Regner med du har bilde av duer allerede. Hvis ikke finner du garantert noen ved spisesteder i byen.

Kjenner du til noen forlatte bygg så kan de sikkert finne flere råtesopper og diverse insekter. Se også under steiner eller andre tyngre gjenstander som har stått lenge på bakken (hvor det er jord under).

Dette får du til! 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...