Gå til innhold

Ansiennitet - følger den over i nytt yrke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 28 år og har jobbet i barnehage/skole, som barne og ungdomsarbeider i ca. 10 år. Har altså 10års ansiennitet. 
Kunne godt tenkt meg å jobbe med noe annet. Feks i butikk.
Jeg lurer på hvordan det fungerer med ansiennitet. Følger denne over i en annen jobb, selv om det er en helt annen type yrke?
Hvis jeg får jobb i butikk får jeg vel noe ansiennitet pga. alder. Men jeg vil helst ikke gå så masse ned i lønn, så tenker det er greit å vite noe om dette først :)

Anonymkode: cec72...f7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ansiennitet er jo en måte å gi høyere lønn for erfaring innen yrket. Bytter du bransje starter du derfor naturligvis på 0 igjen (med unntak av ansiennitet som går kun på alder).

Anonymkode: cb1cd...6d5

• Liker 2
Skrevet

Hvis du mener en eller annen form for kundebehandler i butikk så vil du gå ned i lønn. I yrket du har nå har erfaring noe å si, mens i butikkjobber vil de ha noen som gjør jobben fortest og billigst mulig, og som ser ganske bra ut. Det betyr stort sett studenter og unge svensker.

Anonymkode: c7ae4...64f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 28 år og har jobbet i barnehage/skole, som barne og ungdomsarbeider i ca. 10 år. Har altså 10års ansiennitet. 
Kunne godt tenkt meg å jobbe med noe annet. Feks i butikk.
Jeg lurer på hvordan det fungerer med ansiennitet. Følger denne over i en annen jobb, selv om det er en helt annen type yrke?
Hvis jeg får jobb i butikk får jeg vel noe ansiennitet pga. alder. Men jeg vil helst ikke gå så masse ned i lønn, så tenker det er greit å vite noe om dette først :)

Anonymkode: cec72...f7f

Ansennitet gjelder for den arbeids plassen du er på, bytter du nytt arbeidssted så mister du ansennitet. Men erfaring er noe annet. Men du får ikke ansennitet pga alder, men du lønnes gjerne i forhold til alder, en i butikk på 28 tjener gjerne mer enn en på 18. Ansennitet kommer oftest inn bl,a når det er nedbemanning på en arbeidsplass, da regnes antall år i bedriften ofte med om du får bli eller må gå

Anonymkode: ce267...26c

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener en eller annen form for kundebehandler i butikk så vil du gå ned i lønn. I yrket du har nå har erfaring noe å si, mens i butikkjobber vil de ha noen som gjør jobben fortest og billigst mulig, og som ser ganske bra ut. Det betyr stort sett studenter og unge svensker.

Anonymkode: c7ae4...64f

Fantastisk😄😄

😔

Anonymkode: 1e779...ae5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...