Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har gått for langt for lenge siden.

Jeg lurer virkelig på hvordan verden blir etterhvert.

• Liker 4
Skrevet

Nei, sånt tull fra enkeltpersoner har ikke noe med den bevegelsen å gjøre.

Anonymkode: 47965...ca8

• Liker 3
Skrevet

Flirte godt av artikkelen, helt til jeg kom ned på slutten.. 

"I den originale versjonen, skrevet av Giambattista Basile, er en ganske annen. Prinsen forelsker seg i den sovende prinsessen, og voldtar henne mens hun sover. Hun blir gravid og føder tvillinger i søvne. Et av barna suger på fingeren hennes, noe som fjerner giften som fikk henne til å sove, og dermed våkner hun."

Anonymkode: 3e0ef...060

Skrevet

Metoo gikk for langt da de la anklager om ting som skjedde for 30-40 år til grunn for at folk skulle miste jobben uten noen andre beviser enn ordet til angivelig fornærmede...

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Altfor langt. Noe er så overdrevent at det blir et hån mot de som virkelig har opplevd seksuelle krenkelser.

Skrevet

Jeg hadde tatt meetoo langt mer alvorlig om Trine Skei Grande hadde blitt behandlet slik Giske ble.

Anonymkode: 6e1f5...14a

• Liker 2
Skrevet

Spesielt å dømme en hel bevegelse etter hva en enkeltperson foreslår i Storbritannia. For øvrig så har man jo allerede endret eventyret Tornerose ved å fjerne at prinsen voldtar Tornerose mens hun sover. Om prinsippet er at man ikke stoppe å lese barnehistorier pga samfunnsendringene så er det spesielt å dra frem Tornerose. 

Anonymkode: 09798...2aa

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Hei der skrev:

Jeg misliker koblingen til #Metoo; denne typen disusjoner har absolutt ingenting med Metoo å gjøre og kun om forståelsen rundt samtykke. 

#Metoo handler ekslusivt om seksuelle overgrep knyttet til makt: der mennesker føler seg utsatt for seksuell press for å tilfredstille personer som har makt til å ødelegge en persons profesjonelle  karriere. Av og til er maktfaktoren reell, som i Weinstein saken, i andre tilfeller er den mere i hodet på offeret, selv om det også er alvorlig. Vi har ofte vanskelig for å vurdere hvor mye reell makt en kjent og populær person har.  Kansje ett aspekt man skal reflektere over, gitt man i utgangspunktet ikke trodde at en person som Giske skulle ha noen særlig makt  i seg selv som politiker i Norge. Men den relativt store støtten for hans sak i befolkningen har i stor grad bekreftet ofrenes frykt. Det er interessant at saken mot Trine Skei Grande, som ikke hadde noen direkte maktkobling, har straffet hennes omdømme mye hardere enn Giske og det i en sak der han i praksis direkte utnytter sin overordnede posisjon.  På den annen side fikk han jo mye hjelp av  Hadia Tajik til å flytte fokus.

Til artikkelen :

Jeg er enig i kritikken.

For å utdype det: dette handler ikke om Tornerose, som det gis inntrykk av. Det er tydelig at dette er ett mer moderne, tilhørende verk, og konteksten for hva hun reagerer på er faktisk ekstremt problematisk. 

Eventyr som sjanger er strengt oppdragende; det er hele poenget med dem, på lik linje som vår mytologi og religioner. Det er vår orale tradisjon for formidling av erfaringer og verdier. 

Disney har i sin nedtoning av de orginale eventyrene ført inn en del tidsriktige klisjeer, som for eksempel at alt kan fikses av ett kyss fra din sanne kjærlighet, noe som blandt annet har vært satirisk  brukt i Shrek serien.

Det sitatet som  denne kvinnen reagerer på, er også utformet som den typen satire, men ikke i en kontekst som fungerer: i praksis fremstilles det som det riktige å gjøre. 

Personen som reagerer på dette, er en standard husmor; det er ikke naturlig at hun skal kunne nok om tekstanalyse til å kunne faglig begrunne hva hun har oppdaget, men fra mitt ståsted, ville jeg kuttet denne delen av teksten , og heller behandlet den 10 år senere. 

Generelt, skal du behandle eventyr som tekst i en opplæringsprosess, bør du velge de orginale innsamlede versjonene; de er mye enklere å analysere og jobbe med, både for elever og lærere.

• Liker 1
Skrevet

Ja 

Anonymkode: b67c3...51f

• Liker 1
Skrevet

#Me Too inneholdt jo saker hvor kvinner kommer for eksempel femten eller tjue år etter en hendelse, og klager over "seksuell trakassering" bare fordi en mann klappet dem en gang på kneet.

Men denne kampanjen fikk jo faktisk bred støtte her på Kvinneguiden. Men det er jo selvfølgelig en del bitterfitter her på forumet som tydeligvis ikke har noe bedre å fylle dagene sine med enn å klage over forskjellige rosabloggere, menn og deres penis-størrelser eller telle-tråder.

Anonymkode: 67568...194

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...