Gå til innhold

hva slags jobber er man for gammel til når man er 20? 25? 30? og oppover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har inntrykk av at når du når visse aldre, så er det ikke alle jobber som er "akseptable" lenger. Hvilke? 

Anonymkode: 3c001...bc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prostituert og stripper. Er vel det eneste?

Alle andre normale jobber er det det er = en jobb du gjør for penger. Samme om man er 18 eller 50 som f.eks kassemedarbeider. Man er ikke jobben sin, det er enkelt og greit noe man gjør for penger for å ha litt ekstra til det faktiske livet sitt, det som er viktig. 

Anonymkode: 090d5...09b

• Liker 2
Skrevet

Enig med den over her.

En del jobber blir kanskje fysisk for tunge når en kommer litt opp i åra, men utenom det kan man jobbe med hva som helst i alle aldre.

• Liker 2
Skrevet

Det er sikkert veldig slitsomt å stå i en klesbutikk og høre på bråkete musikk hele dagen lang etter du har bikka 30...

Anonymkode: c14b6...b43

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes vi har typiske ungdomsjobber som ikke er like passende for mennesker over 30. 

Jeg regaerer ikke,  men hvis jeg skal tenke på det, så ser jeg jo at jeg har noen meninger. 

Å være vanlig ansatt på burger king for eksempel. Greit før du nærmer deg 30, men litt rart som ordenlig voksen? Ser ikke for meg familiefaren på 35 år med stasjonsvogn og hytte på fjellet stå i kassa på burger king. Hadde han vært daglig leder e.l høyere rang hadde det føltes mer normalt. 

Klesbutikk / matvarebutikk synes jeg ikke har noen «aldersgrense». En på 50 år kan godt jobbe i butikk uten at jeg tenker at det er rart. 

Anonymkode: 9b93e...0c7

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Prostituert og stripper. Er vel det eneste?

Alle andre normale jobber er det det er = en jobb du gjør for penger. Samme om man er 18 eller 50 som f.eks kassemedarbeider. Man er ikke jobben sin, det er enkelt og greit noe man gjør for penger for å ha litt ekstra til det faktiske livet sitt, det som er viktig. 

Anonymkode: 090d5...09b

Enig i alt bortsett fra den første setningen; for dem som selv ønsker å være strippere og prostituerte så er jo selvsagt det akseptabelt. 

Alt som betyr noe er at man tar ansvar for sitt eget liv. Dersom du ønsker å stå i kassa på 7eleven, så gjør det med et hevet hode! 

Anonymkode: c2a57...2f1

Skrevet

Over 25(?) - Spesialstyrkene dersom du ikke er offiser, over 30 om du er offiser. Dvs. FSK, MJK. 

Ellers er det noen høy-stress yrker der de generelt ikke liker å ansette eldre folk, fordi folk over 30 gjerne har familie og ikke kan bruke hele døgnet på arbeid, sju dager i uken. Begynnerstillinger i fond, investeringsbanker, o.l bruker som regel å ha en uformell "maksgrense" i begynnelsen av 30-åra. De fleste som blir ansatt er i midten av 20-åra. Grunnen er enkel: Du bor stort sett på jobb, og det ligger i kortene at du ikke kan ha tid til så mye annet. 

Det samme kan kanskje sies om mange startups og teknologiselskap. De liker å ansette yngre folk fordi de stiller mindre krav, og kan holdes på jobb lengre. En 20 år gammel utvikler kan du ganske lett få til å være på jobb 14 timer dagen - en i 40-åra vil nok være langt vanskeligere å overtale. 

Anonymkode: 6296f...1fe

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert veldig slitsomt å stå i en klesbutikk og høre på bråkete musikk hele dagen lang etter du har bikka 30...

Anonymkode: c14b6...b43

Hvorfor det egentlig? Kommer ikke det an på personlighet egentlig? Ser da mange over 30 i klesbutikker rundt omkring. Jeg synes det er litt rart å anta at når man bikker 30 så blir det slitsomt :P  Lurer litt på hva slags oppfatninger man har for å tenke sånn.

Anonymkode: 5578f...f45

• Liker 1
Skrevet

For å svare på spørsmålet selv så tenker jeg at det kommer helt an på person og ikke alder. Det å påstå at med en gang man bikker 30 så kan man ikke jobbe innen ditt og datt er jo ikke noe som nødvendigvis stemmer. Livssituasjon og slike ting spiller også inn. Noen bransjer passer kanskje ikke like godt sammen med familieliv, men det er ingen automatikk at noen over 30 har familie eller ønsker seg det i dag.

Anonymkode: 5578f...f45

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vi har typiske ungdomsjobber som ikke er like passende for mennesker over 30. 

Jeg regaerer ikke,  men hvis jeg skal tenke på det, så ser jeg jo at jeg har noen meninger. 

Å være vanlig ansatt på burger king for eksempel. Greit før du nærmer deg 30, men litt rart som ordenlig voksen? Ser ikke for meg familiefaren på 35 år med stasjonsvogn og hytte på fjellet stå i kassa på burger king. Hadde han vært daglig leder e.l høyere rang hadde det føltes mer normalt. 

Klesbutikk / matvarebutikk synes jeg ikke har noen «aldersgrense». En på 50 år kan godt jobbe i butikk uten at jeg tenker at det er rart. 

Anonymkode: 9b93e...0c7

Enig med deg 🙂

Skrevet

Tenker på sånn som familieparker. Der er vel de fleste 16+. Sikkert ikke mange 30-åringer som får sommerjobb på tusenfryd.

Enig med burger king og sånn. En 50-åring bak kassa der er vel ikke vanlig.

Anonymkode: b6d0e...dd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...