AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #1 Skrevet 31. oktober 2018 Obligatorisk gruppeeksamensform. La oss bare si at mine medstudenter er på et (veldig) mye svakere faglig/akademisk formelt nivå enn meg. Hvordan skal man ''lære de opp'' i å følge skolens formelle retningslinjer (som de egentlig skulle kunnet følge fra dag 1, men som de nå flere år senere ikke kan fullstendig)? Ingen andre medstudenter mangler folk til sine grupper, så vurderer å si fra meg retten i oppgaven og skrive for meg selv. Blir bare dobbeltarbeid med gruppearbeid. Anonymkode: 74e38...49b
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #2 Skrevet 31. oktober 2018 Du skal ikke «lære opp» dine medstudenter. Prat med vedkommende og om personen ikke gjør en innsats, så melder du det ifra til emneansvarlig. Anonymkode: c8a45...4ea 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #3 Skrevet 1. november 2018 Jeg klør bare med tanken, så jeg hadde definitivt jobbet alene! Anonymkode: 18066...149 10
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #4 Skrevet 1. november 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Obligatorisk gruppeeksamensform. La oss bare si at mine medstudenter er på et (veldig) mye svakere faglig/akademisk formelt nivå enn meg. Hvordan skal man ''lære de opp'' i å følge skolens formelle retningslinjer (som de egentlig skulle kunnet følge fra dag 1, men som de nå flere år senere ikke kan fullstendig)? Ingen andre medstudenter mangler folk til sine grupper, så vurderer å si fra meg retten i oppgaven og skrive for meg selv. Blir bare dobbeltarbeid med gruppearbeid. Anonymkode: 74e38...49b Sikker på at det ikke er holdningen din som forsurer gruppen? Troen på at man er overlegen har aldri historisk eller nåtid vært positivt. Anonymkode: 20f2c...360 20
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #5 Skrevet 1. november 2018 Du vet vel at det er en grunn til at man får tildelt gruppeeksamen? Man skal lære seg å samarbeide med andre mennesker uavhengig av faglig tyngde, og her feiler du veldig ved å vurdere å melde deg ut. Anonymkode: 93582...b16 27
Devilheart Skrevet 1. november 2018 #6 Skrevet 1. november 2018 Velkommen til studentlivet. Er jo meningen at vi skal forberede oss best mulig til arbeidslivet, og der møter på man på forskjellige folk skal jeg si deg. På mange arbeidsplasser er det viktig med samarbeid og kunne jobbe i lag, med forskjellig grad av kompetanser. Forstår frustrasjonen din da, men å forlate gruppa helt fra starten blir vel litt for strengt. Kan jo prøve med alvorsprat først, sette opp gruppekontrakt, rettferdig arbeidsfordeling og oppfølging. Noen ganger er oppmuntrende tilbakemelding mer verdt enn ren kritikk. Og ikke minst deres følelser også. Jeg hadde klart mistet all lyst og motivasjon om noen hadde sagt "Du kan jo ingenting. Du er elendig student, jeg nekter å jobbe i gruppe med deg" til meg. Satt veldig på spissen men du skjønner nok poenget. Gi det en sjanse iallfall, og evt. ta tiltak etterhvert som ting ligger an. Lykke til! 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #7 Skrevet 1. november 2018 Uff. Gruppearbeid på eksamen høres ut som et mareritt. Skal dere levere felles fil så kan du sjekke over at de følger siteringsformene. Jeg synes ikke at andre skal påvirke din karakter i den grad, enten opp eller ned. Det er flere i klassen min som ikke kan APA enda. De limer bare inn urlen og «glemmer» å sette referanse i teksten (Noe som kan gjøre at hele gruppa blir kastet ut på grunn av plagiering). Har også en i klassen som har strøket på alle eksamenene og klart det på konten. Og en som sitter på YouTube i timene og klarer seg med E’er. Forstår veldig godt at du kan være uheldig med gruppen. Du må bare bite i det sure eplet og tilpasse deg de du er på gruppe med. Masse lykke til! Anonymkode: e383c...f34 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #8 Skrevet 1. november 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet vel at det er en grunn til at man får tildelt gruppeeksamen? Man skal lære seg å samarbeide med andre mennesker uavhengig av faglig tyngde, og her feiler du veldig ved å vurdere å melde deg ut. Anonymkode: 93582...b16 Vet du hva, det dummeste argumentet folk bruker i slike sammenhenger, er at "dette skal du gjøre i arbeidslivet." NEI, man får ikke KARAKTERER på gruppearbeid i arbeidslivet! Dette er faktisk snakk om fremtiden til enkeltpersoner, og når noen driter i utdannelsen sin så skal det ikke gå utover andre. Her må du faktisk si i fra til skolen/emneansvarlig, TS. Det er ikke greit at du skal dra lasset alene, eller "lære opp" medstudentene dine. Du skal heller ikke risikere å få dårligere karakterer på grunn av de i gruppa di. Anonymkode: a9604...440 31
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #9 Skrevet 1. november 2018 Jeg forstår frustrasjonen din. Hadde selv en muntlig gruppeeksamen der vi skulle presentere et arbeid, og en i gruppen stotret og stammet så mye at hun ikke fikk frem sammenhengen i det hun skulle snakke om. Endte med at hele gruppen holdt på å stryke pga hennes elendige muntlige presentasjon. Den eneste grunnen til at vi tilslutt stod, var at jeg klarte å snakke inn igjen det hun ikke hadde fått vist. Helt greit med gruppearbeid, ikke greit når en idiot som ikke kan snakke for seg holder på å medføre stryk for hele gruppen. Anonymkode: a8447...273 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #10 Skrevet 1. november 2018 Jeg forstår din frustrasjon! Har vært gjennom to gruppeeksamner, synes det er uendelig tungt. Er helt på bunn etter slike eksamener. Den ene fikk vi fantastisk karakter på, men var så sliten at i steden for å juble begynte jeg å gråte for jeg var så takknemlig å være ferdig med den eksamen. Både det å føle at en selv trekker ned gruppen er fæl, og det når en føler en kunne gjort bedre på egenhånd. Har stått på begge sider, det var like ille, kanskje verste den gang jeg følte at jeg kunne trekt ned karakteren.. Bare å gjøre sitt beste og tenke at det snart er juleferie er jeg redd for, men er enig i at det er en frustrerende eksamensform! Anonymkode: 47ae1...742 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #11 Skrevet 1. november 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Du skal ikke «lære opp» dine medstudenter. Prat med vedkommende og om personen ikke gjør en innsats, så melder du det ifra til emneansvarlig. Anonymkode: c8a45...4ea Det er ikke ''bare å melde det opp til emneansvarlig''. 4 hours ago, AnonymBruker said: Sikker på at det ikke er holdningen din som forsurer gruppen? Troen på at man er overlegen har aldri historisk eller nåtid vært positivt. Anonymkode: 20f2c...360 Nei. Hvis man har B i snitt, setter seg nøye inn i referanseformen til utdanningen, og har faglig tyngde til å anvende pensum vs. å gjenfortelle pensum, og de du samarbeider med copy-paste, plasserer referanser som skal i litteraturlisten nederst midt på siden, og refereringen i tillegg er feil, og de ikke leser pensum og klager på meg for at jeg ikke er fornøyd med det de skriver. Stort sett skal eksamensoppgaver svare på oppgaven, ikke alt annet. Vet ikke hvordan du har hatt det, da. 4 hours ago, AnonymBruker said: Du vet vel at det er en grunn til at man får tildelt gruppeeksamen? Man skal lære seg å samarbeide med andre mennesker uavhengig av faglig tyngde, og her feiler du veldig ved å vurdere å melde deg ut. Anonymkode: 93582...b16 I arbeidsmarkedet er det nok annerledes. Her prater vi om fremtiden til folk. Vi prater om karakterer. Vi prater om at noen liker YouTube bakerst i klasserommet, mens andre ikke har tid til å møte sine nærmeste venner i eksamensperioden, for den 10-minutters bussturen hjem er all pausen man får totalt i løpet av en dag, fordi man ønsker å gjøre sitt beste. Det argumentet med at: ''I arbeidslivet må du samarbeide med folk'' er egentlig på vei til å bli utdatert. Jeg forstår intensjonen bak gruppeeksamener, men det fungerer dessverre ikke slik. I arbeidslivet er man profesjonelle, man har blitt ansatt pga. at man kvalifiserer til enkelte stillinger, og det er andre vurderingskriteria for om et arbeid er bra eller ikke. For meg er det 2 løsninger: Forlate gruppen eller lære opp gruppen. Ingenting av de to er gjort over natten ved et dokument til studiet. Be right back: nå har noen tatt direkte copy-paste fra wikipedia og dyttet det rett inn i oppgaveteksten, en oppgavetekst som skal være selvstendig og på helst over 1 side, men det er bare 1 selvskreven setning å slette .., så er straks tilbake. Anonymkode: 74e38...49b 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #12 Skrevet 1. november 2018 Var i samme situasjon. Var på gruppe med to andre studenter som ikke var noe spesielt faglig sterke, og generelt leverte inn stoff av lav kvalitet. Jeg skrev 90% av oppgaven, og brukte flere dager og netter på det, i håp om at vi kunne får en A eller B på oppgaven. Det dumme jeg gjorde var å tro at de på gruppen ville bli glade for arbeidet jeg hadde utført...men det som skjedde var at de i gruppen absolutt ville ha sitt stoff i oppgaven, fordelt likt. Så oppgaven fikk 2/3 middelmådig materiale, og 1/3 industri-nivå materiale. Vi endte opp med å få en D på oppgaven - jeg fikk A på skriftlig eksamen. Noen vil sikkert tenke at jeg er arrogant, men jeg hadde faktisk et par år med relevant profesjonell erfaring, og brukte mye av arbeidstiden til å skrive samme typen rapporter. Jeg forklarte jo dette til dem i gruppen, at denne oppgaven egentlig skulle være plankekjøring. I ettertid, så innser jeg at jeg burde ha forklart dem mer. Veldig mye av de dårlige delene kunne vært rettet opp, men vi var for sent ute med å sette sammen alt - og når de da ville overkjøre meg på fordeling av materiale, så ble det som det ble. Anonymkode: 05696...6dd 7
Gjest studentmammaen Skrevet 1. november 2018 #13 Skrevet 1. november 2018 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikker på at det ikke er holdningen din som forsurer gruppen? Troen på at man er overlegen har aldri historisk eller nåtid vært positivt. Anonymkode: 20f2c...360 Signerer denne. Hvordan skal du fungerer i ett arbeidsliv med den holdningen,TS..? Endret 1. november 2018 av studentmammaen
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #14 Skrevet 1. november 2018 Ser at frist er 1. februar for å bytte gruppe. Ser at en kompis av meg søkte alene som jeg trodde skrev med andre. Spørsmålet nå blir bare hvem som får eierskap til det vi allerede har skrevet. Har møte i morgen med skolen. Morsomt at så mange refererer til arbeidslivet når det kommer til gruppearbeid, men argumentet faller på sin egen urimelighet, da folk i arbeidslivet har noen kvalifikasjoner, har noen forpliktelser, og det stilles noen andre krav, men nok om det, jeg tro vi alle vet at det argumentet kanskje fungerte da gruppeeksamener ble innført, men vi ser at det ikke er helt sammenlignbart i dag. Anonymkode: 74e38...49b 5
Mhmjadda Skrevet 1. november 2018 #15 Skrevet 1. november 2018 6 minutter siden, studentmammaen skrev: Signerer denne. Hvordan skal du fungerer i ett arbeidsliv med den holdningen,TS..? Synes heller spørsmålet burde være hvordan hele medstudenter kommer til å fungere i ett arbeidsliv. Jeg vil heller ha en kollega som drar lasset enn unnasluntrere som ikke greier å følge en instruks. 13
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #16 Skrevet 2. november 2018 15 hours ago, Mhmjadda said: Synes heller spørsmålet burde være hvordan hele medstudenter kommer til å fungere i ett arbeidsliv. Jeg vil heller ha en kollega som drar lasset enn unnasluntrere som ikke greier å følge en instruks. Helt enig! Anonymkode: 74e38...49b 6
T-Rex Skrevet 2. november 2018 #17 Skrevet 2. november 2018 On 10/31/2018 at 11:14 PM, AnonymBruker said: La oss bare si at mine medstudenter er på et (veldig) mye svakere faglig/akademisk formelt nivå enn meg. Anonymkode: 74e38...49b Hva mener du med det? Er du en utdannet lege som studerer sykepleie, eller hva? 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #18 Skrevet 2. november 2018 Ja, gruppearbeid er stress. Men, jeg er enig i at det er god trening på samarbeid. Vi har også gruppeeksamen. De på gruppen min er heldigvis på et ok nivå, selv om vi samarbeider ganske greit så kan det bli noen heftige diskusjoner om når og hvordan ting skal gjøres. Heldigvis ikke lenge til desember og juleferie. Anonymkode: 411e8...85f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #19 Skrevet 2. november 2018 16 timer siden, studentmammaen skrev: Signerer denne. Hvordan skal du fungerer i ett arbeidsliv med den holdningen,TS..? I arbeidslivet får de som ikke bidrar beskjed fra sjefen/bedriften/organisasjonen man jobber for, om man ikke gjør sine arbeidsoppgaver, så det er ikke det samme som et studie. For en del som tar studier der karakterer er viktig, kan gruppearbeid der en eller flere av medlemmene ikke gidder være veldig ødeleggende hvis man har mange fag der evalueringen skjer på grunnlag av gruppearbeide. Innenfor f. eks. juss og finans, er karakterer ofte ganske viktige som nyutdannet, og gruppearbeide der man har fått dårlig karakter fordi andre på gruppa ikke bidro kan dermed få direkte konsekvenser for arbeidslivet fremover. Gruppearbeid kan være en fin komponent i seg selv i noen type studier, men poenget med oppgave/eksamen/innlevering er å vise sine kunnskaper. Det gjøres best med individuell vurdering, slik at man hverken får en urettferdig fordel eller bakdel den ene eller andre veien. Gruppearbeide slik det er nå har tatt helt av, og ofte brukes "forberedelse til arbeidslivet" som et vikarierende grunn for at institusjonen kan spare penger ved at det blir færre innleveringer og oppgaver å evaluere. Anonymkode: fc06a...d82 8
Hedda-78 Skrevet 2. november 2018 #20 Skrevet 2. november 2018 "Gruppearbeid" i arbeidslivet er noe helt annet enn gruppearbeid i studier. Jeg har jobbet mye i team, og det har fungert utmerket. Men teamet er jo sammensatt nettopp med tanke på hvilken kompetanse som trengs i akkurat dette prosjektet, og hver enkelt er ekspert innenfor sitt fagfelt. Rollene er automatisk fordelt, og alle er klar over hverandres roller, kompetanse og ansvarsområder. Man samarbeider, men man gjør ikke samme arbeidsoppgaver. Gruppearbeid og kollokvier hvor man jobber sammen for å lære stoffet fungerer fint for mange, men akkurat eksamener og tellende innleveringer burde være individuelle. Jeg mistenker at forelesere/sensorer foretrekker gruppeeksamener fordi de da får færre besvarelser å rette.... 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå