AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #1 Del Skrevet 31. oktober 2018 Når er det vanlig å få utbetalt styrehonorar? Sitter i et styre hvor vi får honorar etter arbeidsinnsats. Det er avsatt 200.000 som skal deles på medlemmene. Det jeg lurer på er hvem som skal avgjøre hvor mye de ulike medlemmene skal ha. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 8d71b...f2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #2 Del Skrevet 31. oktober 2018 Etter årsmøtet får man utbetalt styrehonorar. vi bestemmer innad i styret hvem som skal ha hvor mye. Anonymkode: 096c1...a3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 31. oktober 2018 #3 Del Skrevet 31. oktober 2018 Det er styret som beslutter fordelingen av honoraret som generalforsamlingen fastsetter. Honoraret utbetales etter st styreperioden er avsluttet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #4 Del Skrevet 1. november 2018 Det høres litt rart ut at du sitter i styret, men ikke vet reglene for fordeling av honoraret. Men som hovedregel foregår det noenlunde slik : på generalforsamlingen om våren, velges styret. På neste styremøte, konstituerer styret seg. Dvs de ulike medlemmene får sine oppgaver (styreleder, nestleder, sekretær, kasserer osv). Å fordele "etter innsats" høres litt rart ut. Tenker heller at det fordeles utifra oppgave i styret. Styreleder får f eks 2 deler, nestleder og sekretær 1 1/2 del, kasserer 1 del, varamedlemmer 1/2 del. I ditt nevnte tilfelle, vil altså kr 200 000 deles på 8 = kr 25 000 (forutsatt 4 styremedIemmer og 2 vara) I noen tilfeller er det også kr x for hver gang man deltar på et styremøte. Denne totale summen vil da trekkes fra det som til slutt skal fordeles på alle.I ditt tilfelle har dere f eks 10 møter, hvor alle møter. La oss si at møtehonorar er kr 800. Da får alle 8000 for å møte. Totalt altså kr 48 000. Dette trekkes så fra kr 200 000, og det er da kr 152 000 igjen til fordeling, som så deles inn i 8 deler = kr 19 000. Da får altså styreleder kr 19 000 x 2 + 8000 = 46 000. Et varamedlem får kr 19 000 : 2 + 8000 = kr 17 5000. Det utbetales påfølgende år etter GF (hvor det godkjennes). Men det beste er å spørre det styret du er medlem av. Anonymkode: 36c48...2f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beyonce_1 Skrevet 1. november 2018 #5 Del Skrevet 1. november 2018 I sameiet vårt fikk styreleder alene 65000,-! Jeg synes det var mye, men det hadde vært enda dyrere om jobben hadde blitt settes bort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #6 Del Skrevet 1. november 2018 59 minutter siden, beyonce_1 skrev: I sameiet vårt fikk styreleder alene 65000,-! Jeg synes det var mye, men det hadde vært enda dyrere om jobben hadde blitt settes bort. Det kan faktisk være mye jobb for styreleder som mange ikke er klar over. Har selv sittet i styret i mange år.T.o.m da vi hadde hatt stor rehabilitering på alle blokkene fikk vi høre at styret gjør jo ingenting hvorfor skal styret ha så mye penger . Mange kunne ikke skjønne alle møter vi hadde hatt på kveld med entrepenør, bolibyggelag osv. for og planlegge dette. Det er mange timer Noen skjønner det bare ikke. Og det er lederen som har hovedansvaret for ting går greit. Anonymkode: b9dcc...81b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 1. november 2018 #7 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) Det er ikke spesielt mye med 65 000 kr i styrehonorar. Det er svært mye å jobb å være styreleder, spesielt i store borettslag/sameier. Jeg får 30 000 kr pr som styremedlem i borettslaget, styreleder får 150 000 kr. Varaene får 15 000 kr. Til gjengjeld er det også mye å gjøre. Styremøtene varer gjerne fra kl 17-21/22 om kvelden, og vi har dem ca hver sjette til åttende uke. Så kommer jo selvfølgelig daglig drift, hvor vi alle har våre oppgaver vi må passe på. Vi er som et lite samfunn å regne med svært mange aktører involvert. Vi får utbetalt styrehonorar én gang per år, gjerne rett etter generalforsamling i april/mai. Endret 1. november 2018 av SPOCA 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 1. november 2018 #8 Del Skrevet 1. november 2018 6 minutter siden, SPOCA skrev: Det er ikke spesielt mye med 65 000 kr i styrehonorar. Det er svært mye å jobb å være styreleder, spesielt i store borettslag/sameier. Jeg får 30 000 kr pr som styremedlem i borettslaget, styreleder får 150 000 kr. Varaene får 15 000 kr. Til gjengjeld er det også mye å gjøre. Styremøtene varer gjerne fra kl 17-21/22 om kvelden, og vi har dem ca hver sjette til åttende uke. Vi får utbetalt styrehonorar én gang per år, gjerne rett etter generalforsamling i april/mai. Så jeg kan kjøpe fire borettslagsleiligheter, bli styreleder i alle tre, og slutte å jobbe? Sweet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 1. november 2018 #9 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) 3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Så jeg kan kjøpe fire borettslagsleiligheter, bli styreleder i alle tre, og slutte å jobbe? Sweet! Man trenger ikke å kjøpe borettslagsleilighet, strengt tatt, for å bli styreleder. Mange velger eksterne styreledere, nettopp fordi det er mye jobb. Og ja, klart det er greit betalt, men til gjengjeld forventes det at man er mye tilgjengelig og faktisk gjør mesteparten av jobben. Endret 1. november 2018 av SPOCA 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 1. november 2018 #10 Del Skrevet 1. november 2018 Akkurat nå, SPOCA skrev: Man trenger ikke å kjøpe borettslagsleilighet, strengt tatt, for å bli styreleder. Mange velger eksterne styreledere, nettopp fordi det er mye jobb. Og ja, klart det er greit betalt, men til gjengjeld forventes det at man er mye tilgjengelig og faktisk gjør mesteparten a jobben. Woo. Kan du nevne sånn 20 borettslag som trenger styreledere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 1. november 2018 #11 Del Skrevet 1. november 2018 Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev: Woo. Kan du nevne sånn 20 borettslag som trenger styreledere? Det må du nok finne ut av selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #12 Del Skrevet 2. november 2018 65000 er lite i styrelederhonorar. Det er jobb fra morgen til kveld, i tillegg til din egen jobb. Det kommer selvsagt an på borettslaget. I vårt jobber styret daglig. På dagtid og kveld. Møte fra 18-22/24 en gang i måneden. Klart du ikke forstår når du ikke fysisk ser jobben som må gjøres og blir gjort og så skal disse kronene skattes av, så. Anonymkode: 818ae...e41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2018 #13 Del Skrevet 2. november 2018 Til dere som er misunnelige på honorarer; Det kan være mye jobb for styret. Timelønna blir da kanskje svært lav og kanskje mindre enn en gatetigger i Oslo. Anonymkode: f47fd...e55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 4. november 2018 #14 Del Skrevet 4. november 2018 De borettslag/sameier jeg kjenner til vedtar styrehonorarer på generalforsamling/ årsmøte på våren for den perioden styret HAR SITTET. Noen lag vedtar hvor mye leder, nestleder, sekretær osv skal ha, andre styrer får en pott og fordeler denne på neste styremøte i hht arbeidsmengde mm. Og for dere som synes det er mye penger.. Det er faktisk elendig betalt hvis man tenker timelønn. Mange beboere tror styret, og spesielt styreleder er heltidsansatt som vaktmester, sjelesørger, hjemmehjelp osv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #15 Del Skrevet 3. mars 2020 Skjønner jeg jobber gratis. 3 år som styreleder der hele styret deler på 25 000 kr... Bare 3 stk da, men uansett ikke rare lønna for all den jobben. Dere med disse store summene, hvor store sameier/borettslag er det snakk om? Anonymkode: 51bd8...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. mars 2020 #16 Del Skrevet 3. mars 2020 På 4.11.2018 den 15.45, smilo skrev: Og for dere som synes det er mye penger.. Det er faktisk elendig betalt hvis man tenker timelønn. Mange beboere tror styret, og spesielt styreleder er heltidsansatt som vaktmester, sjelesørger, hjemmehjelp osv. Noe man delvis er ... "Hvorfor virker ikke komfyren min" "Hvorfor har jeg så høy avregning på strømmen - jeg har ikke råd til dette" "Hvordan skifter jeg filter" "Garasjeåpneren min har sluttet å virke, kan du fikse" ... osv ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 3. mars 2020 #17 Del Skrevet 3. mars 2020 5 minutter siden, Blondie65 skrev: Noe man delvis er ... "Hvorfor virker ikke komfyren min" "Hvorfor har jeg så høy avregning på strømmen - jeg har ikke råd til dette" "Hvordan skifter jeg filter" "Garasjeåpneren min har sluttet å virke, kan du fikse" ... osv ... Ikke sant. Man må bare lære seg å sette egne grenser, for man er virkelig ikke ansatt som heltids BPA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 3. mars 2020 #18 Del Skrevet 3. mars 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner jeg jobber gratis. 3 år som styreleder der hele styret deler på 25 000 kr... Bare 3 stk da, men uansett ikke rare lønna for all den jobben. Dere med disse store summene, hvor store sameier/borettslag er det snakk om? Anonymkode: 51bd8...383 Over 300 boenheter, ca 1000 stykker som bor her (mange barnefamilier). Det er litt å holde styr på. Og ja, mange tror man er dens sjelesørger og alt-mulig-mann. Her om dagen ringte ei dame meg og krevde at jeg skulle sette på maskinen hennes i vaskeriet vårt, fordi hun ikke evnet å lese den store og tydelige bruksanvisningen ved siden av maskinen (klistret i A3-ark på veggen). Hun hadde visst glemt brillene i leiligheten (og da er det jo naturlig for meg som bor fem blokker bortenfor i 4. etg å komme ned til henne som står i kjelleren og bor i etasjen ovenfor vaskeriet. Endret 3. mars 2020 av SPOCA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. mars 2020 #19 Del Skrevet 3. mars 2020 3 minutter siden, SPOCA skrev: Her om dagen ringte ei dame meg og krevde at jeg skulle sette på maskinen hennes i vaskeriet vårt, fordi hun ikke evnet å lese den store og tydelige bruksanvisningen ved siden av maskinen (klistret i A3-ark på veggen). Hun hadde visst glemt brillene i leiligheten (og da er det jo naturlig for meg som bor fem blokker bortenfor i 4. etg å komme ned til henne som står i kjelleren og bor i etasjen ovenfor vaskeriet. Jeg hadde en der jeg bodde før som ikke kunne være brydd med å ta med seg nøkkel. Derfor ringte han på min dør til - bokstavelig talt - alle døgnets tider. Og nåde meg hvis jeg ikke kom meg til døren tidsnok. Dette var en narkoman da, uten boevne. Men likevel ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 3. mars 2020 #20 Del Skrevet 3. mars 2020 (endret) 4 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg hadde en der jeg bodde før som ikke kunne være brydd med å ta med seg nøkkel. Derfor ringte han på min dør til - bokstavelig talt - alle døgnets tider. Og nåde meg hvis jeg ikke kom meg til døren tidsnok. Dette var en narkoman da, uten boevne. Men likevel ... Åh herrelighet. Ja, det er noen av de. Minner meg forresten om han i borettslaget som blir sint fordi han skaller i dørkarmen når han går ut (fordi han er så høy, og er nesten blind). Problemet? Det var slik da han flyttet hit. Og han har klaget siden. Sukk. Altså, døra og karmen til inngangsdøra har vært slik i ca 15 år før han flyttet hit. Og det er normal høyde på døra, bare mannen som er vanvittig høy (og hva mener han vi skal gjøre med det?). Det er så mye rare folk i borettslag. Endret 3. mars 2020 av SPOCA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå