AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #1 Del Skrevet 31. oktober 2018 Jeg trener en del, og opplever ofte å bli støl, men dette får over etter 2-3 dager. De gangene jeg trener magen så er jeg støl i lang tid, nå har jeg vært støl der i 1 uke, sist gang var jeg støl i ca 6 uker... det er jo helt sykt. Det gjør jo sånn at jeg ikke klarer å trene magen jevnlig fordi det tar så lang tid før det går over! Hva kan det komme av ? Er sånn at jeg må finne spesielle løsninger for å komme meg ut av senga osv... 😶 Anonymkode: 01e4c...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanlig fyr Skrevet 31. oktober 2018 #2 Del Skrevet 31. oktober 2018 Tren oftere så blir du mindre støl. Jeg hadde samme problemet når jeg trente lår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #3 Del Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, Vanlig fyr skrev: Tren oftere så blir du mindre støl. Jeg hadde samme problemet når jeg trente lår. Ja, jeg trener kondis hver dag, og styrke annenhver ca. men magen får jeg jo aldri trent før stølheten er over, er helt uutholdlig vondt. Jeg trener jo magen så fort stølheten er over igjen, men hver gang så varer det i mange uker. De andre kropsdelene leger seg helt etter 2-3 dager og blir ikke så støle at jeg ikke klarer å trene de etter en dags pause. Anonymkode: 01e4c...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #4 Del Skrevet 31. oktober 2018 . Anonymkode: 01e4c...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanlig fyr Skrevet 31. oktober 2018 #5 Del Skrevet 31. oktober 2018 50 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg trener kondis hver dag, og styrke annenhver ca. men magen får jeg jo aldri trent før stølheten er over, er helt uutholdlig vondt. Jeg trener jo magen så fort stølheten er over igjen, men hver gang så varer det i mange uker. De andre kropsdelene leger seg helt etter 2-3 dager og blir ikke så støle at jeg ikke klarer å trene de etter en dags pause. Anonymkode: 01e4c...5bd Prøv å tren mage hver dag? Får du i deg nok aminosyrer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #6 Del Skrevet 31. oktober 2018 28 minutter siden, Vanlig fyr skrev: Prøv å tren mage hver dag? Får du i deg nok aminosyrer? Ja, men... jeg skulle altså gjerne ha trent mage hver dag, men som jeg sier så blir jeg så heftig støl etter 1 treningsøkt på magen at drt er helt umulig å trene magen igjen dagen etter, jeg må vente flere uker før jeg i det heletatt klarer å reise meg opp av sengen på normal måte. Derfor så går det jo ikke an å trene magen hver dag for meg. Jeg må vente til hele treningseffekten er borte! Jeg trener da altså ikke kjenpe hardt, blir SÅ støl i magem av bare bittelitt. Får i meg det jeg trenger. Anonymkode: 01e4c...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanlig fyr Skrevet 31. oktober 2018 #7 Del Skrevet 31. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men... jeg skulle altså gjerne ha trent mage hver dag, men som jeg sier så blir jeg så heftig støl etter 1 treningsøkt på magen at drt er helt umulig å trene magen igjen dagen etter, jeg må vente flere uker før jeg i det heletatt klarer å reise meg opp av sengen på normal måte. Derfor så går det jo ikke an å trene magen hver dag for meg. Jeg må vente til hele treningseffekten er borte! Jeg trener da altså ikke kjenpe hardt, blir SÅ støl i magem av bare bittelitt. Får i meg det jeg trenger. Anonymkode: 01e4c...5bd Ok. Hva slags øvelser kjører du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #8 Del Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, Vanlig fyr skrev: Ok. Hva slags øvelser kjører du? Bruker som regel den øvelsen der man ligger på en benh, men rumpa utenfor benken, også holder man seg fast på benken over hodet og løfter beina opp imens man crunsjer overkroppen sammen også tar man beina opp igjen og senker de sakte ned, om og om igjen så lenge man klarer. Ellers så trener jeg situps, men syntes det er en dårlig øvelse og får ikke tak i musklene av den, kjenner drt mer i nakken. Trener også båten og statiske mageøvelser, får ikke helt tak der heller. Anonymkode: 01e4c...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanlig fyr Skrevet 31. oktober 2018 #9 Del Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bruker som regel den øvelsen der man ligger på en benh, men rumpa utenfor benken, også holder man seg fast på benken over hodet og løfter beina opp imens man crunsjer overkroppen sammen også tar man beina opp igjen og senker de sakte ned, om og om igjen så lenge man klarer. Ellers så trener jeg situps, men syntes det er en dårlig øvelse og får ikke tak i musklene av den, kjenner drt mer i nakken. Trener også båten og statiske mageøvelser, får ikke helt tak der heller. Anonymkode: 01e4c...5bd Situps er ut, vil ikke anbefale det da det kan være negativt for ryggen. Prøv heller å henge fra ribbeveggen og hev knær/bein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #10 Del Skrevet 31. oktober 2018 2 minutter siden, Vanlig fyr skrev: Situps er ut, vil ikke anbefale det da det kan være negativt for ryggen. Prøv heller å henge fra ribbeveggen og hev knær/bein. Men leste du den øvelsen jeg pleier å ta da, det er ikke situps. Sjeldent jeg bruler ditups som jeg sa så får jeg ingen effekt av det. Den første øvelsen er jo kjempe bra. Men hvilken øvelse jeg tar har vel ikke så mye med saken å gjøre. Problemet er jo at jeg blir støl i mange uker, og det hadde jeg nok blott av ribbeveggen også. Så lenge jeg får trent magemusklene så blir jeg støl i SÅ lang tid. Det kan ikke være normalt. Og jeg lurer på hvorfor det er sånn. Anonymkode: 01e4c...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanlig fyr Skrevet 31. oktober 2018 #11 Del Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men leste du den øvelsen jeg pleier å ta da, det er ikke situps. Sjeldent jeg bruler ditups som jeg sa så får jeg ingen effekt av det. Den første øvelsen er jo kjempe bra. Men hvilken øvelse jeg tar har vel ikke så mye med saken å gjøre. Problemet er jo at jeg blir støl i mange uker, og det hadde jeg nok blott av ribbeveggen også. Så lenge jeg får trent magemusklene så blir jeg støl i SÅ lang tid. Det kan ikke være normalt. Og jeg lurer på hvorfor det er sånn. Anonymkode: 01e4c...5bd Vanskelig å vite hvorfor, det eneste jeg kan anbefale er at du gjør noe annet enn det du gjør nå eventuelt at du forandrer på antall reps og hastighet på øvelsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #12 Del Skrevet 31. oktober 2018 3 minutter siden, Vanlig fyr skrev: Vanskelig å vite hvorfor, det eneste jeg kan anbefale er at du gjør noe annet enn det du gjør nå eventuelt at du forandrer på antall reps og hastighet på øvelsene. Nå vil den øvelsen jeg bruker mest gi akkurat det samme resultatet som å henge i ribbevegg å trekke beina opp, bare at denne øvelsen er mye mer behagelig for armene, jeg har ikke styrke i armene at all. Det er akkurat den samme øvelsen bare at man ligger istedefor å henge. (På en myk benk). Jeg anser jo det å bli støl som et fodt tegn genrtelt, men problemet er at det varer i mange uker, det gjør det ikke på noen av de andte muskelgruppene mine, der går det over etter et par dager hvis jeg blir støl. Jegber redd det kan bli overtrente muskler av det som et kjempe farlig.... første gangen jeg ble sånn så ble jeg kvalm av å ta på magen, så vondt var det. Gikk krokbøyd i 3 av ukene for jeg klarte ikke å strekke de ut og holdt på å spy om jeg skulle strekke de ut. Den gangen hadde jeg trent med PT og trent mage ved å sitte på en balanseball og ta imot en ball og kaste den tilbake med beina i lufta. Anonymkode: 01e4c...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HanDerreRåbert Skrevet 1. november 2018 #13 Del Skrevet 1. november 2018 For å gjøre det litt enkelt så er når du blir støl muskelen din sin måte å si ifra at den har fått mere juling enn den er vant til og at den må hvile og reparere før du gir den mere juling. SÅ en måte å løse det på er å gjøre øvelsen du blir støl av hyppigere (da venner den muskelen seg til den type juling og det blir normalen den går utifra). Sånn rent personlig så har jeg sluttet å trene mage som solo-øvelse og fokuserer heller på øvelser hvor jeg bruker flere områder av kroppen samtidig (både flere fluer i en smekk, men også da dette forbrenner på en helt annen måte). Nå sier ikke jeg at jeg har noe fasitsvar men det som funker for meg ift til både styrke og forbrenning er typ en dag tar jeg markløft med lett vekt men mange repetisjoner (crunch-ish bevegelse der jeg kjenner godt i både rygg og mage) som funker bra for forbrenning etc.. og dagen etter eller dagen etter der kjører jeg markløft med tyngre vekt og færre repetisjoner (styrke). Men det spørs jo helt hvorfor du trener og hva målet er, hvis du bare vil/trenger å bli sterkere i magen er diverse sit-ups-varianter og planker helt innafor, men hvis målet også er å forbrenne på magen ville jeg prøvd meg frem med øvelser som du bruker flere muskel-grupper samtidig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HanDerreRåbert Skrevet 1. november 2018 #14 Del Skrevet 1. november 2018 eventuelt hvis man ikke har tilgang på trim-rom og vekter kan man ta "burpies" og andre øvelser som forbrenner mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filifjonkamor Skrevet 1. november 2018 #15 Del Skrevet 1. november 2018 Ingen råd desverre, men må bare si at jeg synes det er godt å høre at andre også har det slik🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #16 Del Skrevet 1. november 2018 3 minutter siden, HanDerreRåbert skrev: For å gjøre det litt enkelt så er når du blir støl muskelen din sin måte å si ifra at den har fått mere juling enn den er vant til og at den må hvile og reparere før du gir den mere juling. SÅ en måte å løse det på er å gjøre øvelsen du blir støl av hyppigere (da venner den muskelen seg til den type juling og det blir normalen den går utifra). Sånn rent personlig så har jeg sluttet å trene mage som solo-øvelse og fokuserer heller på øvelser hvor jeg bruker flere områder av kroppen samtidig (både flere fluer i en smekk, men også da dette forbrenner på en helt annen måte). Nå sier ikke jeg at jeg har noe fasitsvar men det som funker for meg ift til både styrke og forbrenning er typ en dag tar jeg markløft med lett vekt men mange repetisjoner (crunch-ish bevegelse der jeg kjenner godt i både rygg og mage) som funker bra for forbrenning etc.. og dagen etter eller dagen etter der kjører jeg markløft med tyngre vekt og færre repetisjoner (styrke). Men det spørs jo helt hvorfor du trener og hva målet er, hvis du bare vil/trenger å bli sterkere i magen er diverse sit-ups-varianter og planker helt innafor, men hvis målet også er å forbrenne på magen ville jeg prøvd meg frem med øvelser som du bruker flere muskel-grupper samtidig Takk for svar, men dette med hyppighet er jo problemet mitt, jeg kan ikke trene mage i det heletatt hyppig, fordi jeg som sagt blir så støl at jeg holder på å kaste opp av å bare strekke meg eller reise meg opp eller hoste eler nyse i mange uker etter at jeg har trent den... derfor kan jeg jo ikke trene den så hyppig da. Jeg trener alt mulig rart, spinning, cardio i sal, bodypump, trx, streght and core... ja alt da og itilleg så trener jeg litt styrke på egenhånd hvis det kun er spinning de har tilbud på av saltimer den dagen. Anonymkode: 01e4c...5bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HanDerreRåbert Skrevet 1. november 2018 #17 Del Skrevet 1. november 2018 Du kan jo rett og slett ha en skade eller betteelse eller noe et eller annet sted i magemusklene? Er hverken lege eller pt, men i ditt tilfelle uten at jeg vet hva målet ditt er eller utgangspunktet ditt er ville jeg gått for øvelser som går på flere deler av kroppen, da får du trent mage samtidig som magen ikke er den muskelen som får mest juling. Utifra alt du ramser opp så skulle man jo på en måte tro at du får trent "nok" og variert nok og forbrent mye.. I mitt tilfelle jeg trener nesten ikke no ren cardio i det hele tatt, men har til vanlig 2 økter i uka med både markløft og kettleswing (aner ikke hva det heter på norsk, men er en sånn stor ku-bjelle ting man slenger opp og ned mens kroppen følger etter til du ikke orker mer, så 60 sekunder pause så pån igjen). Utover det trener jeg bare styrke og er bevisst på kallori-inntaket mitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #18 Del Skrevet 1. november 2018 2 minutter siden, HanDerreRåbert skrev: Du kan jo rett og slett ha en skade eller betteelse eller noe et eller annet sted i magemusklene? Er hverken lege eller pt, men i ditt tilfelle uten at jeg vet hva målet ditt er eller utgangspunktet ditt er ville jeg gått for øvelser som går på flere deler av kroppen, da får du trent mage samtidig som magen ikke er den muskelen som får mest juling. Utifra alt du ramser opp så skulle man jo på en måte tro at du får trent "nok" og variert nok og forbrent mye.. I mitt tilfelle jeg trener nesten ikke no ren cardio i det hele tatt, men har til vanlig 2 økter i uka med både markløft og kettleswing (aner ikke hva det heter på norsk, men er en sånn stor ku-bjelle ting man slenger opp og ned mens kroppen følger etter til du ikke orker mer, så 60 sekunder pause så pån igjen). Utover det trener jeg bare styrke og er bevisst på kallori-inntaket mitt.. Ja, jeg må legge til at jeg trener en del cross og powerstep osv også. Cross innebærer jo kettlebells. Jeg kombinerer alltid kondisjon og styrke, så har jeg trent sal cardio f eks så trener jeg kanskje bodypump eller cross etter på. Powerstepp er jo en blanding av cardio og cross. Og hvis jeg trener spinning tar jeg også alltid en god styke økt etterpå. Trener styrke mye og ofte, for alle de andre musklene mine tåler det og stølheten går veldig raskt over, bortsett fra magen, den er grusom. Det kan jo hende som du sier at jeg har en betennelse eller en svakhet i magen ellet et eller annet, men har aldri vondt der ellers pg klarer fint å gjøre mageøvelser, men er etterpå at jeg får så vondt i så lang tid. Anonymkode: 01e4c...5bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HanDerreRåbert Skrevet 1. november 2018 #19 Del Skrevet 1. november 2018 Skjønner. Skulle ønske jeg hadde et godt svar. kunne jo selvfølgelig dratt til legen og hørt om de kunne gitt deg et svar. Høres ut som du trener mye, bra og varriert, og for å være ærlig tror jeg ikke du taper noe om du dropper solo-økter på magen. Er som sagt ikke noe ekspert, men jeg har vært typen som har tatt 500-1000 sit-ups hver dag, når jeg begynte å trene igjen nå etter en god del år av startet jeg dagen med sit-ups, noen sit-ups etter trenings-økta og igjen sit-ups før jeg la meg, MEN jeg merket først forskjell på kroppen min i sin helhet når jeg droppet mange av solo-øvelsene mine og gikk over til øvelser som bruker store deler av kroppen (typ øvelser man regner som de som forbrenner mest), det jeg kjører solo nå er biceps, bryst,triceps og skuldre, resten får juling via kettleswing, markløft etc.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #20 Del Skrevet 1. november 2018 1 time siden, HanDerreRåbert skrev: Skjønner. Skulle ønske jeg hadde et godt svar. kunne jo selvfølgelig dratt til legen og hørt om de kunne gitt deg et svar. Høres ut som du trener mye, bra og varriert, og for å være ærlig tror jeg ikke du taper noe om du dropper solo-økter på magen. Er som sagt ikke noe ekspert, men jeg har vært typen som har tatt 500-1000 sit-ups hver dag, når jeg begynte å trene igjen nå etter en god del år av startet jeg dagen med sit-ups, noen sit-ups etter trenings-økta og igjen sit-ups før jeg la meg, MEN jeg merket først forskjell på kroppen min i sin helhet når jeg droppet mange av solo-øvelsene mine og gikk over til øvelser som bruker store deler av kroppen (typ øvelser man regner som de som forbrenner mest), det jeg kjører solo nå er biceps, bryst,triceps og skuldre, resten får juling via kettleswing, markløft etc.. Takk for svar igjen:) ja, kynne dratt til legen, men min erfsring er at de ikke vet så mye om sånt 😅 men kanskje en fysioterapaut? Tror du de kan hjelpe meg med det? Har egentlig en ting til jeg burde dra dit med, og det er at jeg har nettop benhinnebetennelse å har ikke kunnet hoppe og sprette eller løpe, og ønsker ikke å få det igjen. Kan jo bli kronisk... 🙄 Anonymkode: 01e4c...5bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå