Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Cromagnon
Skrevet (endret)

Endret av Cromagnon
Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, Cromagnon skrev:

Hei

Noen som vet hvordan reglene er hos NAV ift når man skal registrere seg og søke om dagpenger? 

Har nettopp startet i en oppsigelsestid og har en måned oppsigelse. Burde jeg registrere meg som arbeidssøker og søke om dagpenger nå, eller vente til jeg er ferdig med oppsigelsen? 

Har blitt sagt opp fra jobb grunnet brudd på interne arbeidsregler i bedriften. (Det er en usaklig oppsigelse, men går ikke rettens vei!) 

Men er dette rimelig grunn til å straffes med 12 ukers karantenetid fra NAV når jeg blir sagt opp med skyld? 

Og kan jeg sykemelde meg nå og motta sykepenger i karantenetid ipåventa av dagpenger? Er fortsatt syk, og vil bli både psykisk syk hvis jeg går til den jobben igjen av alt jeg har måttet gå igjennom der av trakassering(mobbing)

Takk på forhånd. 

Du kan registrere deg allerede nå som arbeidssøker,  men du kan tidligst søke om dagpenger en uke før du er reelt ledig. Du må nok forvente å få 12 ukers utestengelse i og med at du er selv skyld i oppsigelsen.  Du vil ikke kunne "omgå"  karantene tiden ved å bli sykemeldt, og vil ikke få sykepenger i tiden med tidsbegrenset bortfall.. 

Anonymkode: bb24b...380

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan registrere deg allerede nå som arbeidssøker,  men du kan tidligst søke om dagpenger en uke før du er reelt ledig. Du må nok forvente å få 12 ukers utestengelse i og med at du er selv skyld i oppsigelsen.  Du vil ikke kunne "omgå"  karantene tiden ved å bli sykemeldt, og vil ikke få sykepenger i tiden med tidsbegrenset bortfall.. 

Kilder? 

Anonymkode: aadcb...4b1

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilder? 

Anonymkode: aadcb...4b1

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-når-du-er-arbeidsledig--893#chapter-2

"Når kan du søke?

Du kan søke om dagpenger en uke før den første dagen du har blitt helt eller delvis arbeidsledig.

.....

Hvis du selv er skyld i at du mistet jobben og du ikke har en rimelig grunn, blir ventetiden forlenget til minst 12 uker. Du må likevel sende meldekort i hele ventetiden."

Når det gjelder retten til sykepenger vil jeg korrigere litt - det kan være man har rett på sykepenger,  men man vil da ikke avspasere ventetiden slik at denne forskyves. Man kan derfor ikke "omgå" ventetiden ved å bli sykmeldt. 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/når-kan-du-miste-retten-til-dagpenger--441019

"Når du selv har ansvaret for at du er blitt arbeidsledig, må du vanligvis vente 12 uker før du får utbetalt dagpenger. Dette gjelder hvis du har sluttet eller sagt opp arbeidet uten rimelig grunn, eller er avskjediget eller oppsagt fra stillingen din på grunn av forhold som du selv er skyld i. Ventetiden starter fra samme dato som du får innvilget dagpenger. Hvis du får arbeid, er syk, eller har annen aktivitet som ellers ville ført til at du ikke fikk dagpenger i en gitt periode, blir ventetiden tilsvarende forlenget."

Der. Fornøyd? 

• Liker 1
Gjest Cromagnon
Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endret av Cromagnon
Skrevet
6 timer siden, Cromagnon skrev:

Er de ikke mer strenge med karantene på 12 uker hvis jeg selv sier opp? Som sagt, jeg ønsket ikke å slutte, og prøver heller ikke å omgå noe som helst. 

Tror nok de er like strenge. Ville vært urettferdig om folk bare kunne brutt regler på jobb for å bli sagt opp og sånn sett ungått karantene.Mens de som slutter for å finne seg en mer interessant jobb må få karantene.

Anonymkode: 97898...26f

Skrevet

Er du sykemeldt nå og kommer til å fortsette å være sykemeldt ut oppsigelsestiden og videre? Om du av helsemessige grunner ikke kan gå tilbake til jobben din kan det være at du kvalifiserer for friskmelding til arbeidsformidling. Det betyr kort sagt at når legen vurderer at du er frisk nok til å jobbe igjen og dermed å søke jobber får du sykepenger i 12 uker, altså karanteneperioden, og går rett på dagpenger når sykepengeperioden er over (husk å søke om dagpenger i tide, så du ikke må vente pga saksbehandling). Det forutsetter imidlertid "nøytral" sluttattest fra arbeidsgiver, så om det står noe der om at du selv er skyld i at du mistet jobben utgår det nok. Les mer her: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/friskmelding-til-arbeidsformidling

Anonymkode: 5d9ff...a54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...