AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #1 Skrevet 31. oktober 2018 Forsøkt å google meg ihjel, men finner ikke noe konkret. Noen som har vært borti noe lignende som dette? Jeg jobber som ringevikar i en kommune. Det er mye sykemeldinger og har vært det lenge. Dermed er det sjeldent at jeg blir oppringt dagen før eller samme dag, vanligvis avtales det hvilken dager man skal jobbe, uken i forveien. Arbeidstid er 08.00-15.30, og man kan jobbe mandag-fredag. altså ikke helg. De som er fast ansatt får betalt fra 08-15.30 hver dag de er på jobb, uavhengig om de er ferdig 15.30 eller kl 11.00. Kommunen jeg jobber i har for få brukere vi går til, og dermed blir arbeidsdagene bortimot alltid kortere. Vi som er vikarer får da kun betalt den tiden vi er der. Selv om arbeidstiden er til 15.30, og vi må være disponibel for arbeidsgiver frem til 15.30. Alle dager er forskjellig og man er ferdig forskjellig tidspunkt fra dag til dag. Er dette lov? Samme hvis en vikar som skulle jobbet plutselig blir syk og ikke kan likevel. Man får ikke betalt 7,5 time med egenmelding, men de timene som de andre vikarene endte opp med å jobbe den dagen man var syk. Kan være alt mellom 3-7,5 time. Noen som har peiling på om slikt er greit? Anonymkode: 8a469...e55
Hedda-78 Skrevet 31. oktober 2018 #2 Skrevet 31. oktober 2018 Høres merkelig ut. Regelen er vel at du skal ha betalt for de timene som du står til disposisjon for arbeidsgiver. Altså de timene som arbeidsgiver bestemmer over deg. Siden du må være tilgjengelig også mellom at oppgavene er ferdig og frem til kl 15.30, mener jeg at du skal ha betalt for disse timene. Men du skal nok ha noe redusert betaling, slik som bakvakter/beredskapsvakter har. Siden du er ringevikar tenker jeg at det er ok at du bare får lønn for den tiden du er der. Men arbeidsgiver kan ikke kreve at du er disponibel dersom du ikke får betalt for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå