AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #1 Skrevet 31. oktober 2018 Jeg har aldri hatt Mac før. Dere som har det - er det noe bedre enn vanlig pc? evt hva synes dere er bedre? Anonymkode: 8f71c...535
tdm900 Skrevet 1. november 2018 #3 Skrevet 1. november 2018 Hatt Mac i litt over 5år nå, og selv etter siste OS oppdatering fungere den knallbra! Går aldri tilbake til Windows!
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #4 Skrevet 1. november 2018 Jeg kjører begge deler. Og det kommer an på hva du skal bruke den til. 1) Skal du lage Apper for Android, i tillegg til iOS? Velg PC 2) Skal du lage Apper for bare iOS? Velg Mac 3) Skal du lage programvare som skal kjøre på Windows? Velg PC med Windows 10 Professional og Visual Studio Community 4) Skal du lage programvare som skal kjøre på Mac? Velg Mac og bruk XCode 5) Skal du lage programvare med Java som skal kjøre på Mac, Windows eller andre plattformer f.eks Linux? Velg PC - jada jeg vet at Java er på Mac. Men Linux er en nå en del av Windows og andre plattformer kan du kjøre i virtuelle maskiner vesentlig letter under Windows pga HyperV. Men dette har ikke så veldig mye med Mac som maskin, men mer MacOS og du har mulighet til å kjøre Windows 10 Professional eller Enterprise på en Mac-maskin. Men husk da må du ha en kraftig Mac.. 6) Skal du drive med musikk og video? Velg Mac, tilsvarende programvare finns på PC - men er dyrere. Logic Pro og Final Cut fra Apple selv er gode nok og koster mye mindre tilsvarende programvare på PC 7) Skal du spille grafikktunge spill? Velg PC. Skjermkortene på PC er vesentlig bedre spekka enn på Mac. Og noen PCer så kan du også bytte ut skjermkortet enkelt selv. På Mac - mission impossible 8) Hvis du på et eller annet tidspunkt ønsker å sette inn en større disk eller en disk i tillegg, eller oppgradere/øke minne så velg PC. Mac så er alt loddet fast og kan ikke oppgraderes - da må du kjøpe en ny Mac(mission impossible) 9) Skal du bruke maskinen til f.eks tekstbehandling, regneark, presentasjon og surfing på nettet? Da er det prisen som bestemmer - da er både Mac og PC alternativ. Men du kan kjøpe en Mac og installere Windows 10 også, Faktisk så bli Windows 10 veldig stabil på Mac. Eller du kan kjøpe en PC og kjøpe og installere MacOS på denne. Eller kjøre både Windows og Mac på samme maskin samtidig. Men da trenger du minst 16GB minne og minst 1TB HDD/SDD. Selve maskinene Mac og PC er 99.99999999% like egentlig. Da begge bruker Intelprosessorer og Intelarkitektur. Forskjellen er at PC er moduloppbygd, og deler kan skiftes ut av deg selv(eller noen du kjenner som har peil eller et verksted) mens Mac er alt loddet fast og kan heller ikke oppgraderes av Apple selv(mission impossible).. Microsoft Office kjører både på Mac, Windows, iOS og Android Jeg bruker MacOS, Windows og Linux om hverandre. Da kan det godt være at LibreOffice er et bedre alternativ som kontorstøtte i ca et halvt år til. Da kommer også Microsoft Office på Linux. Microsoft elsker Linux, 85% av tjenestene til Microsoft selv kjører på Linux - inklusive Azure. Anonymkode: df555...bc3 7
Titania Skrevet 3. november 2018 #5 Skrevet 3. november 2018 Jeg skulle aldri ha mac, men så fikk jeg en av samboeren for 7 år siden. Nå vil jeg aldri tilbake igjen til windows 😛 Syns macen oppfører seg mer stabilt over en lengre periode enn hva en windowsmaskin har gjort med min bruk - i tillegg til at den ikke blir treg like fort 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #6 Skrevet 3. november 2018 Mac endret "livet mitt". Alle laptoper jeg har hatt har gått til helvete etter max 2-3 år, og det var stadig vekk virus og andre problemer. Laptopen slutta støtt og stadig å funke, måtte tvinges til omstart etc. Macen lever i beste velgående på femte året, er kjapp, holder en arbeidsdag uten lading (det er jo ikke annet enn utrolig), og har aldri hatt virus. Jeg skal aldri tilbake til Windows. Anonymkode: 90400...d0e 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #7 Skrevet 3. november 2018 Jeg hadde Macbook Air og er veldig fornøyd med den. Men den ble kjøpt i 2012. Vet ikke om jeg ville kjøpt Macbook i år. Prisene har blitt høyere og synes man får mindre igjen av det jeg likte med min Mac. Men om jeg skulle kjøpe ny laptop ville jeg i hvert fall sett etter en med en god pekeplate. Det er noe Apple har vært veldig flinke på og som gjør at man kan bruke laptopen uten ekstern mus. Anonymkode: e08ff...1e1
Gjest PaN Skrevet 3. november 2018 #8 Skrevet 3. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mac endret "livet mitt". Alle laptoper jeg har hatt har gått til helvete etter max 2-3 år, og det var stadig vekk virus og andre problemer. Laptopen slutta støtt og stadig å funke, måtte tvinges til omstart etc. Macen lever i beste velgående på femte året, er kjapp, holder en arbeidsdag uten lading (det er jo ikke annet enn utrolig), og har aldri hatt virus. Jeg skal aldri tilbake til Windows. Anonymkode: 90400...d0e Virus får du bare om du laster ned programmvare eller klikker på linker du ikke skal, du kan forøvrig få virus på mac.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #9 Skrevet 4. november 2018 Har Mac/apple OS privat og Windows (10) på jobbmaskin. Da jeg gikk over til Mac for ca. 10 år siden var det stor forskjell på mac og windows, nå synes jeg den blir mindre og mindre. Jeg gikk over til Mac fordi: Jeg ville ha solid hardware (den har blitt litt dårligere, virker det som) Jeg ville ha en så tynn og nett modell som mulig (selv om begge mac-ene utkonkurrerte resten av markedet på det punktet da er det ikke noen forskjell nå for tiden) Jeg ville ha et godt operativsystem (jeg foretrekker apple fordi det er så intuitivt, men jeg synes at windows 10 er ganske ok å jobbe med) Jeg ville ha god batterilevetid (har ikke noe å sammenligne med her) Hvis du har iPhone og iPad er det veldig lettvint å ha apple-data også. Jeg har ikke det, men det fungerer godt uten også. Når den jeg har nå ryker tror jeg ikke at jeg kommer til å koste på meg en Mac, men det er pga økonomiske grunner. Jeg foretrekker fremdeles Mac, men det er så mange andre gode alternativer på markedet. Så mitt ikke-så-gode-råd: Kjøp Mac hvis du har råd, den er lekker og fungerer som den skal. Det er veldig behagelig å jobbe med Apple-produkter. Men hvis du vil ha mer valuta for pengene tror jeg at det er best å gå over på windows. Anonymkode: 63fa0...f57
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #10 Skrevet 6. november 2018 Jeg ville aldri ha mac, syntes det var vanskelig og rart. Så fikk jeg min første mac i 2008 og jeg har aldri sett meg tilbake. Jeg bruker pc på jobb, og gremmes hver eneste gang. Min første mac holdt i 7 år, jeg har aldri hatt noen pc som har holdt så lenge og fortsatt har fungert. Det var en MacBook, den gamle, hvite typen. Byttet den ut med en MacBook air som jeg er kjempefornøyd med. Jeg har aldri hatt noen problemer, ting henger seg ikke som med pc og ting bare fungerer! Går aldri tilbake til pc igjen, anbefales! Anonymkode: 79edc...396
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #11 Skrevet 9. november 2018 On 11/3/2018 at 7:49 PM, AnonymBruker said: Mac endret "livet mitt". Alle laptoper jeg har hatt har gått til helvete etter max 2-3 år, og det var stadig vekk virus og andre problemer. Laptopen slutta støtt og stadig å funke, måtte tvinges til omstart etc. Macen lever i beste velgående på femte året, er kjapp, holder en arbeidsdag uten lading (det er jo ikke annet enn utrolig), og har aldri hatt virus. Jeg skal aldri tilbake til Windows. Anonymkode: 90400...d0e Det er jo fordi DU har lasta ned virus, din dust. Bruker du pcen ordentlig (ikke laster ned virus) så funker de som regel fint lenge. Og du får selvsagt hva du betaler for. Du har sikkert kjøpt pc-er til 4000 og så sier du at en Mac til 10.000 funker sååå mye bedre. Ja, er dét overraskende da? Anonymkode: 823e6...cfa 2
tdm900 Skrevet 10. november 2018 #12 Skrevet 10. november 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi DU har lasta ned virus, din dust. Bruker du pcen ordentlig (ikke laster ned virus) så funker de som regel fint lenge. Og du får selvsagt hva du betaler for. Du har sikkert kjøpt pc-er til 4000 og så sier du at en Mac til 10.000 funker sååå mye bedre. Ja, er dét overraskende da? Anonymkode: 823e6...cfa Man laster ikke ned virus, man er utsatt for virus med windows som OS. Er ikke i nærheten av slik dritt på Mac😊
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #13 Skrevet 10. november 2018 2 minutter siden, tdm900 said: Man laster ikke ned virus, man er utsatt for virus med windows som OS. Er ikke i nærheten av slik dritt på Mac😊 Selvfølgelig laster du ned virus, det kommer seg ikke inn på pcen helt automagisk uten at du gjør noen ting. Virus kommer hovedsakelig fra: mail, programvare eller nedlastet musikk og film. Er du så dum at du åpner en scam-mail eller programvare der du ikke kjenner til utvikleren så fortjener du virus. Folk må lære seg litt nettvett. Anonymkode: 823e6...cfa 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #14 Skrevet 10. november 2018 Min første PC kjøpte jeg i 1988, og har siden den gang skiftet PC/laptop i snitt hvert andre til tredje år. Det blir rundt regnet 12-15 PC`er/Laptop`er i forskjellige varianter. I løpet av de 30 årene har jeg ikke en gang har jeg fått virus på maskinen. Samboer kjøpte sin første Mac i begynnelsen av 90 tallet, og har hatt 1 virusangrep. You do the math Anonymkode: f3b8e...89f
Gjest Optimo Skrevet 10. november 2018 #15 Skrevet 10. november 2018 Problemet er at folk kjøper laptoper til 3-4000. Det er, stort sett, møl. En god Mac koster vel nærmere 10.000 og oppover. Kjøp en windowsmaskin i samme prisklasse, så får du en like god maskin. Windows vs Mac OS er smak og behag. Er det spesiell programvare du er avhengig av, så sjekk at det finnes til plattformen du velger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå